حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور بر عهده کارفرما است یا پیمانکار؟

 سلام و عرض ادب! ضمن تشکر از بزرگواری جنابعالی؛ بنده از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۸۷ مدیر عامل شرکت سهامی خاص بودم و البته دارای ۳۰٪ سهام آن شرکت. از سال ۱۳۸۴ لغایت سال ۱۳۸۷ به عنوان پیمانکار تامین نیروی انسانی (به تعداد ۱۸ نفر) با اداره آب و فاضلاب شهرستان شوشتر (خوزستان) قرارداد یکساله، تمدید ۶ ماهه و مجددا  یکساله داشتیم. پس از سال ۸۷ هم فعالیت شرکت بطور کامل متوقف گردید.

نکته ۱: پس از آخرین آگهی تغییرات که تعیین هیئت مدیره و مدیر عامل برای مدت دو سال (از سال ۸۵ تا ۸۷) انجام شد، نیز هیچگونه مجمعی برای شرکت جهت تعیین هیئت مدیره و مدیر عامل برگزار نشد.

نکته۲: یکی از سهامداران شرکت (دارای ۳۰٪ سهام) هم در سال ۹۶ فوت کردند.

جهت استحضار تمام حق و حقوق کارگران را طبق مفاد اشاره شده در قرارداد به کارگران تقدیم کرده و رسید تسویه حساب کامل با امضاء و اثر انگشت گرفته شد و یک نسخه هم به کارفرما (آبفا) تحویل گردید. مفاصا حساب بیمه قرارداد و مفاصا حساب مالیات هم از ادارت مربوط اخذ و تحویل کارفرما گردید. ۱۰٪ سپرده حسن انجام کار هم پس از مدت مقرر در قرارداد و انجام تعهدات از طرف کارفرما آزاد و به شرکت ما پرداخت گردید. از طرف کارفرما گواهی اعلام رضایت کارگران و کارفرما نیز به صورت مکتوب به این شرکت تحویل گردید. حال پس از حدود ۱۵ سال که دو نفر از کارگران درخواست بازنشستگی داده اند، اخیرا دو برگ ابلاغ و فیش هزینه حق بیمه سخت و زیان آور برای این شرکت صادر و ارسال گردیده است. ( البته هیچ ابلاغی و یا درخواست توضیح و یا اعلام نظری از ما در مورد فعالیت این دو نفر از طرف اداره کار و یا سازمان تامین اجتماعی نشده است!).

جهت استحضار: هیچگونه بندی که مشخصا پرداخت حق بیمه سخت و زیان آور با پیمانکار باشد هم در قرارداد وجود ندارد و همچنین در صورت وضعیتهای دریافتی از کارفرما هیچگونه مبلغی به عنوان حق بیمه سخت و زیان آور به این شرکت پرداخت نشده است. و استحضار دارید عملا امکان محاسبه ۴٪ حق بیمه سخت و زیان آور در زمان قرارداد برای ۱۵ سال آینده (و یا برای سایر کارگران که در چند سال دیگر بازنشسته می شوند) تقریبا غیر قابل محاسبه میباشد تا از طرف پیمانکار در قیمت پیشنهادی لحاظ گردد.

پس از وصول فیش های مذکور و طرح موضوع با کارفرما، متاسفانه کارفرما پرداخت هزینه حق بیمه سخت و زیان آور را تقبل نمی کند و اعلام نموده پرداخت این هزینه با پیمانکار است!!!! لطفا در صورت امکان رهنمود فرمایید با توجه به توضیحات مذکور، پرداخت حق بیمه سخت و زیان آور کارگران با کارفرما (آبفا) می باشد یا با پیمانکار؟

خواهش میکنم رهنمود فرمایید ما چه اقدامی باید انجام دهیم؟ خداوند به شما سلامتی و تندرستی عنایت بفرمایید.جهت استحضار: شرکت بصورت خانوادگی ثبت شد و در طول مدت فعالیت فقط و فقط همین یک قرارداد را داشته و قبل و بعد از آن هیچ فعالیت دیگری انجام نداده است؟

تامین اجتماعی کارفرمایان مستقیم یعنی پیمانکاران را مسئول می‌دانند و از شما وصول خواهد کرد و تمام اهرم های قانونی را هم در این زمینه دارد. منتها در قراردادی که شما با کارفرما اصلی می نوشتید باید این موضوع لحاظ می شد و کارفرما هم باید با توجه به این موضوع با شما قرارداد می بست. الان  تنها راهی که دارید پرداخت به تامین اجتماعی و شکایت از کارفرما در محاکم کیفری است تا بتوانند این مبلغ را از کارفرمای اصلی بگیرید. بهتر است زودتر از کارفرما شکایت کنید.


جدیدتر قدیمی تر