حق بیمه سهم کارفرما و کارگر

 1- اگر برای دو یا چند کارفرما کار می کنید ، هر کدام از آنها موظفند متناسب با کارکرد شما حق بیمه مربوطه را محاسبه و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کنند.

2- اگر کارفرمایی به هر دلیلی بخواهد محل کار خود را به فروش بگذارد یا به هر روشی به شخص دیگری واگذار کند در هنگام انتقال باید تمامی بدهی های بیمه ای را پرداخت کرده باشد و وظیفه دفاتر اسناد رسمی است که این موضوع را از سازمان استعلام کنند . اگر چنین اتفاقی نیفتد هر دو طرف مسئولند و باید در مقابل سازمان جوابگو باشند.

3-  کارفرما بعد از استخدام هر کارگر جدید نهایتا 15 روز وقت دارد تا مدارک کارگر را برای پرداخت حق بیمه به قسمت نامنویسی شعبه تامین اجتماعی ارائه دهد . دوران 3 ماهه آزمایشی و مواردی از این قبیل مطلقا بی معنی است .

4- از موارد زیر نباید حق بیمه کسر کرد : بازخرید ایام مرخصی ، کمک عائله مندی ، هزینه سفر و فوق العاده ماموریت ، عیدی ، کمک هزینه مسکن و خواربار در ایام بیماری ، حق شیر ، حق التضمین ، مزایای پایان کار و پاداش افزایش تولید .

5-کارفرما موظف است صورت مزد مشمول حق بیمه را به رویت کارگر برساند و امضا و تایید وی را پایین برگه صورت مزد بگیرد.

6- در صورتیکه ثابت شود وقوع حادثه برای کارگر در محیط کار ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی و ایمنی بوده است کلیه هزینه های حاصله اعم از درمان و مستمری که به بیمه شده یا افراد تحت تکفل وی تعلق می گیرد از کارفرما مطالبه و وصول خواهد شد .

7- مجموع حق بیمه بیمه های اجباری 30 درصد است که 20 درصد حق بیمه سهم کارفرما ،7 درصد حق بیمه کارگر و 3 درصد حق بیمه بیکاری است که آن هم باید توسط کارفرما پرداخت گردد .

جدیدتر قدیمی تر