انتقال سابقه بیمه روستاییان به تامین اجتماعی

 1- بنده چهار سال سابقه در صندوق کشاورزی دارم . بخواهم سوابق رابه بیمه تامین اجتماعی انتقال بدهم باچه سطح درآمدی سوابق را انتقال بدم که مابه التفاوت کمتری به تامین اجتماعی پرداخت نمایم ؟ در بیمه تامین اجتماعی سطح درآمدی وجود ندارد . با توجه به حق بیمه ای که فعلا به حساب تامین اجتماعی پرداخت می کنید محاسبه می گردد.

2- سلام استاد خدا قوت . ببخشيد مزاحم وقتتان شدم . یک سوال دارم ؟! مادر من بیمه قالیباف هستند .ایشان یک ماه پیش دقیقا باموتور سیکلت تصادف می کند و دچار حادثه می شوند که از لحاظ دنده هاش و جمجمه سرشان آسیب می بیند . من به تامین اجتماعی مراجعه کردم برای بیمه بیکاری و آسیب دیدگی حوادث ناشی از کار و از کارافتادگی گفتند هیچ چیز شامل حال مادرمن نمی شود ؟ فقط  گفتند چون سنشان 55 سال ردشده اگه ده سال سابقه داشته باشه بازنشست می شوند ؟ آیا این درسته که هیچ چیز از بیمه شامل حال مادر من نمی شود و فقط باید ده سال بریزه تا بازنشسته بشوند .با اینکه پزشکی قانونی 6 ماه استراحت پزشکی برایشان تجویزکرده است ؟ با تشکر و درود بر شما ! خداخیرتان بدهد ! از مورادی که گفتید فقط ارکارافتادگی به ایشان تعلق می گیرد ان هم به شرطی که درصد ازکارافتادگی شان بالاتر از 66 درصد باشد که با توجه به شرحی که داده اید بعید است به این درصد برسند . بقیه موارد به بیمه قالیبافی تعلق نمی گیرد . 

3- سوالی داشتم.من در سال80 به مدت شش ماه با یک پیمانکار در یک شهرستان کار می کردم و بیمه ام را واریز نکرده بود.سال 95 در اداره کار همان شهرستان شکایت کردم و رای به واریز حق بیمه ام دادند . تامین اجتماعی همان شهرستان پیمانکار را بدهکار کرد ولی با گذشت یکسال پیمانکار از پرداخت خودداری کرده است.با رای اداره کار به دادگستری هم شکایت کردم . دادگستری می گوید طرف طلبکار تامین اجتماعی است نه تو . خود تامین اجتماعی می تواند اقدام و حساب های بانکی پیمانکار را توقیف و حق بیمه آن را وصول کند . چون دفتر مرکزی پیمانکار تهران است و با شعبه 22 تامین اجتماعی تهران بیمه پردازی دارد در خواست کردم اجرائیات حق بیمه ام را از تامین اجتماعی شهرستان به شعبه 22 تامین اجتماعی تهران انتقال دهند . یعنی تامین اجتماعی شهرستان نیابت اجرایی به شعبه 22 تامین اجتماعی تهران داد و این کار انتقال انجام شد . ولی باز تا الان پیمانکار حق بیمه صادر شده را واریز نکرده است . به نظر تان آیا راه حل دیگری باقیمانده است تا بتوانم پیمانکار را وادار به پرداخت حق بیمه ام به تامبن اجتماعی کنم ؟ ازراهنمایی تان ممنون و سپاسگزارم ؟ به نظرم بهترین کارهای ممکن را کرده اید . تامین اجتماعی بر طبق ماده 50 خود می تواند اجرائیه صادر و اقدام به توقیف اموال کند . البته خود شما هم می توانید . می توانید هر دو روش را به صورت موازی پیگیری نمائید . هم از طریق تامین اجتماعی پیگیری کنید و هم به صورت مستقیم از طرف دادگستری اقدام کنید. 

4- من سال های 81 و 82  به مدت 21 ماه خدمت سربازی رفتم و در سال 85 بیمه مدت سربازی را خریداری کردم و مدت 21 ماه سربازی به سوابقم اضافه گردید. مدت شش ماه قبل از سربازی یعنی نیمه دوم سال 80 با یک پیمانکار کار می کردم ولی حق بیمه را پرداخت نکرده است.اگر پس از شکایت و واریز مدت حق بیمه قبل از سربازی ام از طرف آن پیمانکار به تامین اجتماعی برای مدت شش ماه دوم سال 80 آیا می توانم مبلغی را که بابت خرید سربازی به تامین اجتماعی داده ام پس بگیرم و همچنان 21 ماه سربازی ام در کارنامه سوابقم حفظ شود و باطل نشود ؟ بله . طبق قانون می توانید چون قبل از مرداد ماه سال 1385 کارت پایان خدمت گرفته اید . البته این بحث قانونی آن است و استرداد پول از تامین اجتماعی به این سادگی نیست . 

5- شعبه تامین اجتماعی به بنده برگه ای داده است که در آن کارفرما ترک کار من را حداکثر تا 1 ماه اعلام کند برای بازنشستگی . سوال بنده این است که حقوق بازنشستگی از تاریخی که شعبه به من برگه را داده است محاسبه می شود یا از زمانی که کارفرما برای من ترک کار را مشخص کند محاسبه می شود ؟ حقوق بازنشستگی از زمانی که شرایط بازنشستگی را پیدا کنید پرداخت می شود . چه از نظر سابقه بیمه ای و چه از نظر سنی ! 

6- من پدرم کارگر نانوایی هستند و ۴۵ سال سن دارند.  تبعه افغانستان هستیم. الان دفترچه بیمه تامین اجتماعی گرفتند. می خواستم بدانم می توانند برای ما هم ( فرزندان) اقدام کنند . یعنی دفترچه بیمه به ماهم تعلق می گیرد یا نه ؟ چون از دفتر بیمه پرسیدند جواب درستی ندادند ! ممنون می شوم راهنمایی کنید ؟  بله می توانند برای شما هم دفترچه بیمه بگیرند . اگر بیمه اجباری یا بیمه ای اختیاری باشند کوچکترین هزینه نیز نیاز نیست بدهند. 

7- بنده دو سال شرکت کار می کردم که شرکت 40 نفر رو انداخت بیرون که یکیش هم من بودم . به فال نیک گرفتم و رفتم دنبال علاقم آرایشگری تا توسط آن بتوانم  کاری برای خودم دست و پا کنم . مدت یک سال بیکار بودم تا اینکه دو ماه قبل آرایشگاه زدم و هفته ی پیش اقدام کردم برای بیمه کردن خودم که با توجه به اینکه تمام سرمایه ام را دادم برای کارم و مغازه ای که اجاره کردم برایم سخته که بتوانم بیمه تامین اجتماعی هر ماه 240 هزار تومان بریزم . از طرفی متوجه شدم می توانم بیمه روستایی ماهی نزدیک 50 هزار تومان بریزم که از لحاظ بازنشستگی هم گفتند که شرایطش مثل تامین اجتماعی است فقط بیمه درمانی به آن صورت ندارد . می خواستم راهنماییم کنید آیا بیمه روستایی برای جوانی 26 ساله مثل من بیمه خوبی هست ؟ به من گفتند احتیاجی نیست نامه ای از شورای روستایتان بیاورید و آن مال قدیم بوده است . دلیل این راحت گرفتن ها را هم نمی توانم درک کنم . راستش احساس می کنم یک جای کار این بیمه می لنگد ولی از طرفی در حال حاضر فقط توانایی ریختن این بیمه را دارم ولی اطلاعات کاملی ندارم و می ترسم بیمه کنم و سالها بعد پشیمون شوم  که چرا این کار را کردم . می خواستم فرق این بیمه رو با بیمه تامین اجتماعی رو لطف کنید به صورت ساده برام توضیح بدهید . خدا خیرتان بدهد . خیلی دودل هستم . نمی دانم چه کار کنم . این مساله تمام تمرکزم را گرفته است . کسی هم خوب راهنماییم نمی کند . بیمه ها هم سر زدم هرکی از بیمه خودش تعریف می کند . می خواهم زودتر خودم را بیمه کنم ولی نمیدونم بیمه روستایی راه مطمئنی است یا نه ؟ بیمه روستائی از نظر بازنشستگی شرایط مشابه تامین اجتماعی ندارد و با توجه به میزان پرداختی مستمری مشخص می شود که معمولا از تامین اجتماعی کمتر است . علاوه بر این باید روستائی و یا عشایر باشید تا بتوانید از این بیمه استفاده کنید وگرنه بعدا دچار مشکل می شوید . اگر بخواهید روزی حق بیمه تان را به تامین اجتماعی انتقال دهید باید مبلغی به عنوان حق انتقال بپردازید که کم هم نیست  . ضمنا می توانید به غیر از بیمه اختیاری از بیمه های حرف و مشاغل تامین اجتماعی نیز انتخاب کنید . از نظر درمانی بیمه روستائی ضعیف تر است . نظر خودتان است و من راهی را نمی توانم پیشنهاد کنم . 

جدیدتر قدیمی تر