محاسبه دیه

 1- همواره در مورد دیه صحبت کرده ام و صحبت هم خواهم کرد . با این حال چیزی که در اکثر سایت ها ندیده ام نمونه های واقعی نظریه پزشکی قانونی و محاسبه دیه براساس آن بوده است . برای من که معمولا تعداد زیادی از این نظریه ها به دستم می رسد و از من می خواهند که میزان دیه را برای آنها محاسبه کنم ، این موضوع کار سختی نیست . اما سختی کار آنجاست که حق ندارم گواهی پزشکی قانونی را کاملا منتشر کنم . برای همین بالای برگه پزشکی قانونی را که عنوان پزشکی قانونی و شهر مورد نظر و نام و نام خانوادگی فرد را دارد حذف می کنم و همچنین پایین آن را که نام پزشک است و صرفا به بحث در مورد نظریه پزشکی قانونی می پردازم .   در ضمن محاسبه ای که انجام می دهم هر چند اعتقاد دارم که دقیق می باشد ولی بعضی مواقع بیمه ها به دلایلی پرداخت تمامی هزینه دیه را تقبل نمی کنند که آن بحثی جدا است و بعدا در مورد آن به تفضیل صحبت می کنیم . توجه کنید که دیه اعضاء بدن ارتباطی به ماه محرم ندارد .

2- به اولین مثال به شرح نظریه پزشکی قانونی زیر توجه کنید :

دیه ردیف (1) نیم درصد دیه کامل است که به نرخ دیه سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان می شود . دیه ردیف (2) ارش دارد که در متن رای 0.5 درصد دیه کامل انسان تعریف شده است و به نرخ دیه سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان می شود . دیه ردیف (3) چون دندان جلوئی است در صورت از بین رفتن کامل دندان 5 درصد دیه کامل است و چون درصدی از سطح نمایان دندان از بین رفته است که به همان نسبت دیه دارد یعنی 5 درصد از 5 درصد که به نرخ سال 1396 می شود 525 هزار تومان .


3-حالا به نظریه پزشکی قانونی زیر و محاسبه دیه آن دقت کنید :

دیه ردیف (1)  نیم درصد دیه کامل است که به نرخ دیه سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان می شود . دیه ردیف (2) نیم درصد دیه کامل است که به نرخ دیه سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان می شود . دیه ردیف (3) نیم درصد دیه کامل است که به نرخ دیه سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان می شود . دیه ردیف (4) نیم درصد دیه کامل است که به نرخ دیه سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان می شود . دیه ردیف (5) نیم درصد دیه کامل است که به نرخ دیه سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان می شود . دیه ردیف (6) 1.5 درصد دیه کامل است که به نرخ دیه سال 1396 معادل 3 میلیون و 150 هزار تومان می شود . دیه ردیف (7) نیم درصد دیه کامل است که به نرخ دیه سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان می شود . دیه ردیف (8) نیم درصد دیه کامل است که به نرخ دیه سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان می شود . توجه داشته باشید که آنچه در معاینه مجدد محاسبه می شود علاوه بر موارد فعلی است و موارد 1 تا 8 موجود قطعی می باشد .


4-محاسبه دیه بر اساس نظریه پزشکی قانونی زیر نیز حاوی نکاتی اموزنده است :

ردیف (1) دیه مقدری ندارد و باید ارش آن مشخص شود . در این مرحله نمی توان ارش را مشخص نمود و باید طبق نظریه پزشکی قانونی بعد از 3 ماه معاینه مجدد صورت پذیرد تا میزان آسیب و ارش آن مشخص گردد . دیه ردیف (2) دیه خردشدگی است . دیه خردشدگی استخوان هر عضو 1/3 دیه آن عضو است و دیه دست چپ 1/2 دیه کامل است . بنابراین دیه خردشدگی استخوان فوق 1/6 دیه کامل معادل 35 میلیون تومان می باشد . مورد ردیف (3) نیز ارش دارد و باید پس از معاینه مجدد محاسبه گردد . 



جدیدتر قدیمی تر