تفاهم با کارفرما برای دریافت حقوق و مزایا

 1- ببخشید می خواستم بدانم بنده که دو سال سابقه کار با عنوان تکنسین دارم ولی  کار یک کارشناس را انجام می دهم . در بندرعباس قصد جابجایی بین دو شرکت را دارم . مدرکم هم غیر مرتبط است .  در طرح طبقه بندی مشاغل حقوقم چقدر خواهد بود و چه عنوان شغلی برایم درج می شود ؟ اینگونه نمی توان گفت . بستگی دارد کدام عنوان شغلی را به شما بدهند . دادن عنوان شغلی به شما نیز بستگی به این دارد که این عنوان شغلی وجود داشته باشد و گروه ممکنه را بدست بیاورید . ان چیزی که می توان گفت این است که از حداقل حقوق قانون کار بالاتر می گیرید و اینکه به هر حال در امتیاز مدرک ، امتیاز فوق دیپلم و در امتیاز سابقه 2 سال سابقه را می گیرید . ضمنا بستگی به محیط کار و سختی کار و بسیاری مسائل دیگر نیز دارد .


2- من در مشاغل سخت و زيان آور كار مي كنم و قبل از كارم يك سال سرباز بودم كه خريدم . مي خواهم بدانم يك سال سربازى وقت بازنشستگى يك سال و نیم برایم حساب مي شود ؟ بين سربازى وكارم هم يك ماه فاصله افتاده و حق بيمه اى ندادم ! اين يك ماه شغل من را از متوالى بودن خارج می کند ؟ در صورتیکه قبل از سربازی نیز در مشاغل سخت و زیان آور مشغول بوده اید این دوران به عنوان سابقه مشاغل سخت و زیان آور برایتان محاسبه می شود وگرنه نمی شود .


3- با  سلام  خسته  نباشی !  بنده  به  مدت  ۲سال  برای  کار  فرما  کار  کرده ام  که  قرارداد  کاری  بین  ما  وجود  ندارد  و  مبالغ  از  سوی  کارفرما  به صورت  کارت  به  کارت  به  حساب  واریز  می شد و  ساعت  کاری  من  ۱۶ساعت  در  روز  و  تعطیلات  رسمی  کشور  هم  سر  کار  بودم  که  همه  این ها را  بازرس  وزارت  کار  به  محل  کار  مراجعه  کرده  و  تایید  کرده  است .  کار فرما  یک  سال را  به  مبلغ  ۱۲ملیون  تسویه  کرده است.  بدون  اینکه  بیمه ، سنوات ،  عیدی ،  پاداش  و  اضافه کاری  و  تعطیلات  رسمی  کشور  که  سر  کار  بودم  را  پرداخت کند.  ایا حق  بیمه  و  سنوات ، عیدی  پاداش  و  اضافه  کاری  و  تعطیلات  رسمی با  توجه  به  گزارش  بازرسی  اداره  کار به  مدت  دوسال  در  قانون  کار  لحاظ  می شود یا نه ؟ آیا  اضافه  کاری  ۸ ساعت  در روز  و  تعطیلات  کاری یک سالی که  کارفرما  رسید  تسویه  گرفته نیز  لحاظ  می شود  یا  خیر  ؟ بله . تمامی موارد فوق لحاظ می شود به ظرطی که بتوانید کارکردتان را ثابت کنید . امیدوارم رسید محضری بابت موارد فوق نداده باشید . گزارش پرداخت حقوق به کار ت را نیز ضمیمه درخواست تان کرده و به اداره کار شکایت کنید .


4- خسته نباشید ! یک سوال داشتم از حضورتان . 1- بنده قبل از خدمت سربازی دو سال سابقه سابقه بیمه دارم . می خواستم بدانم آیا این دو سال روی سابقه بیمه من می آید یا باید اقدامی از این جانب صورت بگیرد یا هزینه ای پرداخت کنم . برای پیگیری به کجا مراجعه کنم  ؟ 2 -  بنده در بیمارستان خصوصی اعصاب و روان مشغول به کار هستم . آیا سختی کار به ما تعلق می گیرد یا باید اقداماتی صورت بگیرد به کجا باید مراجعه کنیم ؟ 3 - این بیمارستانی که مشغول به کار هستم قرارداد  یک ماهه می نویسد ، بعضی مواقع هم قرارداد نمی نویسد اما قابل ذکر است که بیمه را رد می کند . من بالای 10 سال سابقه دارم اگر عذر ما را خواستند بیمه بیکاری چقدر به ما تعلق میگیرد ؟ همان روز باید اقدام کنیم ؟ به کجا مراجعه کنیم ؟ ممنون می شوم  به سوالاتم پاسخ بدهید ؟ باتشکر ؟! 1- اگر خدمت سربازی تان قبل از مرداد ماه 1385 تمام شده باشد و قبل و بعد از آن بیمه پرداز بوده باشید نیازی به پرداخت هزینه برای احتساب سوابق مذکور در سابقه بیمه تان نخواهید داشت در غیر این صورت باید هزینه اش را پرداخت کنید . برای پیگیری باید به شعبه بیمه مراجعه کنید . 2- بستگی دارد به این که در چه شغلی مشغول به کار باشید . باید به کمیته تفکف مشاغل سخت و زیان آور اداره کار منطقه تان رفته  و درخواست بررسی موضوع را بدهید . 3- بله به شما مقرری بیمه بیکاری تعلق می گیرد زیرا شغل تان دائمی محسوب می گردد . باید با نامه عدم نیاز به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید .


5- من حدود سه سال و نیم در پالایشگاهی زیر نظر پیمانکار سرکار بودم و جزء صد و ده نیرو چارتی که با توجه به قرارداد اولیه کارفرما با شرکت پیمانکاری تعمیر و نگهداری پالایشگاه بعدها با صد و ده نفر نیرو و نیروهای رسمی انجام می پذیرد . در مورخه 1396/09/30 قرارداد پیمانکار تمام شده و من روز 1396/10/1 آمدم مرخصی روز دهم تماس گرفتم برای بلیط برای برگشتن سر کارم که نیروی رسمی کارفرما گفتند فعلا نمی خواهیم بیاد سر کار . به بازرسی کل کشور شکایت کردم که ارجاع داده به بازرسی شرکت نفت و آنها هم در جواب گفته اند به اداره کار و دیوان عدالت اداری مراجعه کنید ؟ اداره کار محل مربوط به کارم هم که فقط صحبت کردند گفتند چون اتمام قرارداد بوده فکر نکنم نتیجه ای بگیرید . حالا موندم چه کار کنم لطفا راهنمایی کنید ؟ واقعیت این است که می خواستم از قانون بگویم که آن چیزی که عملا اتفاق می افتد بسیار تفاوت دارد . من چنین مواردی را بارها دیده ام و متاسفانه به جایی نرسیده است . نمی دانم چه بگویم . به دیوان عدالت اداری شکایت کنید . تنها راهی که هست و بعضی مواقع به نفع کارگر عمل می شود .


6- بنده در سال ۹۱ در حین خدمت سربازی به برقکار ی مشغول بودم که دچار حادثه شدم و برایم ۲۱درصد از کارافتادگی زدند.الان هم معلم هستم . سوالم این است آیا می توانم پرونده حادثه سربازی را پیگیری کنم . از دو محل حقوق بگیر بشوم.(این را در نظر بگیرید که جانباز نیستم) آیا دو شغله محسوب می شوم . بعد از سربازی استخدام آموزش پرورش شدم ؟ نمی توانید از 2 جا حقوق بگیرید و دیگر چنین چیزی وجود ندارد . تنها در صورتیکه آموزش و پرورش اجازه دهد می توانید از درصد جانبازی تان برای افزایش حقوق و ارفاق در زمان بازنشستگی استفاده کنید .


7- بنده مهندس هستم و 11 سالی هست در یک شرکتی مشغول به کار هستم . قرارداد کتبی نداریم ولی حقوقمان را مدیرعامل سر ماه به حسابمان واریز می کند . اما بیمه کارگری رد می شود ! در صورتی که حقوقمان 3 برابرشود آیا در صورت شکایت می توان مدعی سنوات بر مبنای میزان حقوق واقعی را داشت یا میزان واریزی حق بیمه ملاک عمل هست . در صورت اثبات آیا باید الزاما مالیات و حق بیمه اضافی را پرداخت کرد؟ یعنی ادارت بیمه و کار و مالیات وابستگی سیستماتیک بهم دارند؟ و اصولا شانس  پذیرفتن حقوق واقعی از روی فیش حقوقی  و صورتحساب بانک چقدر هست ؟ معمولا همان لیست بیمه معیار حقوق پرداختی در نظر گرفته می شود مگر اینکه بتوانید ثابت کنید حقوق واقعی تان چقدر بوده است . لیست بیمه از واریزی بانک مهم تر است.


8- بنده در چند کارگاه سابقه بیمه دارم و الان  به مدت 18 سال در کارگاهی مشغول کار هستم که شامل مشاغل سخت و زیان آور است وهمکارانم با توجه به این قانون بازنشسته شده اند .  البته لازم بذکر هست که قبل از این بمدت 85 روز در همین کارگاه مشغول بودم و بعد وقفه ای دوساله  الان بصورت مستمر و متوالی 18سال سابقه دارم .ایا با 20سال سابقه در این کارگاه می توانم بازنشسته شوم و آن مدت کوتاه بیمه تو این کارگاه توالی سابقه را بهم نمی زند ؟ لطفا راهنمایم  کنید ؟ 20 سال کار در مشاغل سخت و زیان آور باید به صورت پیوسته باشد تا بتوانید بدون توجه به سن بازنشسته شوید و فقط موارد خاص این توالی را بهم نمی زند . 85 روز این توالی را بهم می زند .


9- من یک ماه است که از شرکتی که کار می کردم آمدم بیرون . کارفرما حق و حقوقم رو نداده است.می خواستم ببینم هنوز   می تونم اداره کار شکایت کنم ؟  البته با ایشان تفاهم کردیم که بدون شکایت حق من را بدهد ولی بد قولی کرده و نداده است ؟ بله می توانید . شکایت در زمینه دعاوی کار دوره زمانی خاصی ندارد.

جدیدتر قدیمی تر