مبلغ پرداخت هزینه زایمان توسط بیمه تکمیلی

 1- هزینه زایمان هزینه ای است که اکثر خانواده ها با آن دست به گریبان هستند. متاسفانه این روزها هزینه زایمان طبیعی هم تا حد زیادی بالا رفته است و کم کم دارد به هزینه زایمان سزارین می رسد. به جز عده معدودی که بیمه شده تامین اجتماعی هستند و از بیمارستان های این سازمان استفاده می کنند یا پرسنل نیروهای مسلح و دیگر ارگان که از مراکز ملکی وابسته به سازمان شان استفاده می کنند و معمولا هزینه آنچنانی نیز نمی پردازند ، بیشتر خانواده ها ترجیح می دهند در بیمارستان هائی که از کیفیت و هتلینگ بالاتری برخوردار می باشد زایمان کرده تا از نظر آنها سلامت مادر و کودک به بهترین نحو ممکن تامین شده و کودک بدون کوچکترین مشکلی به دنیا آید . اینجاست که این خواسته با هزینه های بالای اینگونه بیمارستان ها معمولا نمی خواند و غیر از آن قشری که پرداخت این مبالغ برایشان ساده است اکثرا بر روی بیمه های درمان تکمیلی خود برای حل این مشکل حساب می کنند .

2- به طور کلی در مبحث زایمان با مفهومی به نام دوره انتظار مواجه می باشیم . می دانید که بیمه های درمان تکمیلی معمولا به صورت گروهی و معمولا برای کارگاه های بالای 50 نفر پرسنل بسته می شوند (البته قرار است از دی ماه امسال برای کارگاه های زیر 50 نفر پرسنل نیز برقرار گردند ) . در حالت کلی طول دوره انتظار برای استفاده از پوشش زایمان برای گروه های زیر 250 نفر (منظور بیمه شده اصلی است و نه افراد تحت تکفل)  نه ماه و برای گروه های 250 الی 1000 نفره شش ماه می باشد و برای گروه های بالای 1000 نفر به دوره انتظار نیازی نیست . این دوره انتظار وقتی مشکل ساز می شود که فرد بخواهد خود را برای اولین بار بیمه تکمیلی کند . معمولا اینگونه نیست که فردی که در کارگاه یا ارگانی کار می کند به محض اینکه بخواهد بتواند قرارداد ببندد وباید منتظر شود که دوره سالیانه ارگان یا کارگاه وی کی شروع می شود تا بتواند همراه با همکاران خود قرارداد بیمه را منعقد نماید . بنابراین در این حالت زمان از دست می رود و ممکن است نتوان برای پوشش هزینه های زایمان از آن استفاده کرد .

3- بحث بیمه های درمان تکمیلی انفرادی کمی فرق می کند . بیمه های درمانی تکمیلی در حداقل حالت خود معمولا به صورت خانوادگی انجام می شوند و باید تمامی اعضای خانواده بیمه شوند . ضمنا قبل از بیمه شدن ، آزمایش های کاملی از بیمه شده صورت می پذیرد . بیمه SOS (کمک رسان ایران) نمونه ای از بیمه انفرادی تکمیلی غیر خانوادگی است . کلا مطابق با دستورالعمل بیمه مرکزی امکان ارائه بیمه درمانی تکمیلی انفرادی به دلیل به صرفه نبودن نیست و بیمه SOS (کمک رسان ایران) هم نمایندگی یک برند خارجی در این زمینه است. بیمه های درمان تکمیلی معمولا هزینه بالا و پوشش های کمی دارند . یکی از این پوشش ها ، پوشش زایمان است . حداقل زمان دوره انتظار برای این پوشش ، 1 سال است .

4- تعدادی از شرکت های بیمه ای به عنوان اشانتیون بیمه عمر ، خدمات بیمه ای دیگر نیز ارائه می دهند . بعضی بیمه آتش سوزی ارائه می دهند و تعدادی هم بیمه درمان تکمیلی انفرادی که البته حدود آن با توجه به سابقه بیمه عمر مشخص می گردد . پوشش بیمه زایمان این نوع بیمه معمولا 9 ماه است . بیمه ملت یکی از سرآمدان ارائه خدمات درمانی و به خصوص نازائی در میان بیمه هاست . بیمه ملت معمولا به صورت خانوادگی پوشش می دهد و البته فرزندان پسر بالای 18 سال را مستثنی می کند مگر اینکه سرباز و یا دانشجو باشند حالت VIP این بیمه بیشترین خدمات ممکن را ارائه می کند و البته هزینه بالاتری نیز دارد .  بیمه ما هم خدمات درمانی خوبی در زمینه بیمه زایمان می دهد و البته متاسفانه این بیمه صرفا به صورت گروهی ارائه می شود . خدمات پاراکلینیک که پیش از زایمان ضروری می باشد توسط این بیمه به خوبی پوشش داده می شود .

5- بیمه البرز هم در این زمینه خدمات خوبی ارائه می دهد و البته ایده این بیمه این است که در زمینه درمان تکمیلی یکسری پوشش های هزینه بر را جدا کرده و بیمه نامه جداگانه ای برای آن ارائه می کند و در نتیجه خدماتی که در زمینه بیمه زایمان می دهد سقف نسبتا مناسبی دارد . این بیمه هم اگر حالت بیماری خاص مثلا سرطان نباشد در حالات دیگر به صورت گروهی منعقد می گردد . بیمه پارسیان هم در این زمینه فعالیت خوبی دارد و بابیش از 1000 مرکز در سراسر کشور طرف قرارداد مستقیم است که در نوع خود بسیار جالب است . بیمه پارسیان هزینه درمان نازائی را هم معمولا با توجه به استانداردی که خود تعریف کرده است می پردازد و البته اگر در پرداخت حق بیمه آن بیش از 15 روز تاخیر به وجود بیاید بیمه تان خود به خود باطل می گردد. بیمه پاسارگاد هم در این زمینه فعال است و البته خود بیمه درمان تکمیلی مجزا ندارد و با بیمه کمک رسان ایران یا (SOS) قرارداد امضا کرده است .

جدیدتر قدیمی تر