اجرای قانون بهره وری در بیمارستان ها

 1- در ادامه مباحث مربوط به قانون بهره وری نظام سلامت که در بیمارستان ها اجرا می شود ، بخش دوم در این مقاله ارائه می گردد . سوالی که در این زمینه زیاد پرسیده می شود این است که در بعضی از بیمارستانهای عمدتا خصوصی این طرح اجرا نمی گردد و عمده دلیلی که ذکر می گردد کمبود بودجه برای اجرای طرح است . جواب این است که این طرح از زمان ابلاغ باید در تمامی مراکز اجرا گردد و استثنایی هم ندارد . همانند قانون کار که هر کس مفادش را رعایت نکند می توان با شکایت به نتیجه رسید .


2- نحوه محاسبه مدیران خدمات پرستاری ، سوپروایزرها و سرپرستان در شیفت های شب و ایام تعطیل به این صورت است که هر ساعت کارکرد در این ساعات با ضریب 1.5 محاسبه می گردد . براساس این قانون پرستاری جزء مشاغل سخت و زیان آور محاسبه می شود و در صورت مهیا شدن شرایط پرستاران خانم با 20 سال سابقه و پرستاران آقا با 25 سال سابقه می توانند بازنشسته شوند . نیروهای صبح کار هم می توانند از مزایای کسر ساعت کار استفاده کنند . علاوه بر این هر پرستار مسئول و صبح کار می تواند به صورت غیر متوالی در شیفت های شب ، ایام تعطیل و یا سایر شیفت ها خدمت کند و از مزایای محاسبه 1 ساعت و نیم به جای 1 ساعت بهره مند گردد . الزاما هیچ کس نباید شب کار ثابت باشد و باید شیفت ها به صورت گردشی به گونه ای تهیه گردد که همه افراد بتوانند در آن شیفت فعالیت کنند . منظور از شیفت شب ،  فعالیت از ساعت 19 بعد از ظهر تا ساعت 7 صبح می باشد (12 ساعت به علاوه 1 ساعت تغییر و تحول که در مجموع 13 ساعت محاسبه می شود) . منظور از تعطیلات نیز ایام تعطیلات رسمی و تقویمی و ایامی است که از طرف دولت و یا استانداری تعطیل می گردد .


3- قانون ارتقای بهره وری باید نهایتا از تاریخ مهرماه 1390 در تمامی بیمارستان های زیرمجموعه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اجرا شده باشد . زمان استراحتی برای شیفت های شب در نظر گرفته نشده است و پرسنل مجاز نیستند در شیفت های شب و ایام تعطیل به استراحت بپردازند . تعویض شیفت نیز جزء ساعات کاری محاسبه می گردد . به هر یک از کارکنان مشمول قانون بهره وری بیمارستانی نهایتا 80 ساعت اضافه کاری تعلق می گیرد . اگر یکی از پرسنل نخواهد از ساعت اضافه کاری اش استفاده کند نمی توان ساعت اضافه کاری را به پرسنل دیگر اضافه کرد . تاکید می گردد افراد به صورت گردشی در شیفت ها چرخش داده شوند . اضافه کار باید بر اساس کارت تایمکس باشد و نمی توان به صورت تشویقی به پرسنل اضافه کار داد .


4- تنظیم شیفت ها به گونه ایکه بیشتر از 12 ساعت زمان آن طول بکشد طبق قانون ممنوع است . البته این موضوع باعث دردسر زیاد به خصوص برای بیمارستانهایی می شود که خارج از محدوده شهر قرار دارند زیرا باعث می گردد که به علت افزایش تعداد شیفت ها  رفت و آمد بسیار سخت گردد . همچنین افراد می توانند در شیفت های اداری در ستاد یا جاهای دیگر به فعالیت بپردازند و سپس شیفت 12 ساعت بالینی خود را شروع کنند . یعنی شیفت بالینی نباید بیشتر از 12 ساعت باشد و می توان در کنار آن شیفت اداری داشت . هزینه ایاب و ذهاب نیز طبق روال قبل از اجرای قانون ارتقای بهره وری خواهد بود . همچنین در مراکزی که این طرح اجرا می گردد در طول ماه رمضان ساعت کاری کاهش نمی یابد .

جدیدتر قدیمی تر