دیه جراحت متلاحمه

 1- باز هم می خواهم در مورد یک پرونده منتهی به دیه صحبت کنم . دلیل اینکه در مورد این موضوع اینقدر صحبت می کنم این است که کمبود منابع در این زمینه هم در محیط مجازی و وب سایت های مختلف زیاد است و البته در محیط واقعی نیز کتاب خاصی معمولا در این مورد در دسترس همه نیست و البته شاید نیاز هم نباشد . وقتی می خواهیم در مورد دیه صحبت کنیم معمولا هر کس در طول زندگی یا نیازی در مورد آن پیدا نمی کند و یا اگر نیاز پیدا کند بیش از یک بار نیست . بنابراین جستجو در سایت ها احتمالا بهترین گزینه است . با هم در مورد این پرونده دیه صحبت می کنیم .


2- پرونده زیر را که نهایتا به ارائه نظریه پزشکی قانونی منتهی شده است با هم بررسی می کنیم :


  • ردیف 1 : جراحی متلاحمه زیر چانه رو به التیام . وقتی می گوئیم آسیب رو به التیام است یعنی دیگر ارش اضافه ندارد . جراحت متلاحمه زیر چانه چون در رو واقع شده است 3 درصد دیه دارد که به نرخ دیه سال 1396 معادل 6 میلیون و 300 هزار تومان می شود . 
  • ردیف 2 : شکستگی استخوان فک تحتانی سمت راست در دو ناحیه (زاویه فک تحتانی و ناحیه زیر) که تحت عمل جراحی جهت تثبیت داخلی قرار گرفته است . شکستگی استخوان هر عضو یک پنجم آن عضو دیه دارد . اگر به خوبی درمان شود 4/5 از 1/5 می شود که معادل 16 درصد دیه فک پائین می شود ، یعنی 8 درصد دیه کامل . چون شکستگی در یک استخوان اتفاق افتاده است دو برابر نمی شود و بنابراین 8 درصد دیه میزان دیه این ردیف می شود . یعنی به نرخ دیه سال 1396 معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان . 
  • ردیف 3 : جراحت حارصه قسمت تحتانی ران راست رو به التیام . وقتی می گوئیم جراحت رو به التیام است یعنی ارش جانبی ندارد . چون حارصه است و در پا اتفاق افتاده است 0.5 درصد دیه دارد که به نرخ دیه سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان می شود . 
  • ردیف 4 : شکستگی 30 درصد از سطح نمایان هر یک از دندان های خلفی . شکستگی کامل هر دندان خلفی 2.5 درصد دیه دارد و چون 3 دندان است 7.5 درصد دیه دارد . چون 30 درصد شکسته شده است در 15 درصد ضرب می گردد و 22.5 هزارم دیه کامل می شود . یعنی 4 میلیون و 725 هزار تومان . 
  • ردیف 5 : شکستگی قسمت نمایان از هر یک از سه دندان خلفی که در نهایت باعث سیاه شدگی هر یک از سه دندان   مذکور گردیده است . دیه سیاه شدن هر دندان خلفی 1.66 درصد دیه کامل می باشد که مجموعا 5 درصد دیه کامل می شود و معادل 10 میلیون و 500 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396 . 
  • ردیف 6  : لقی شدید دندان پیشین که نهایتا منجر به سیاه شدن دندان می گردد . سیاه شدن دندان در صورتیکه باعث افتادن آن نشود 3.33 درصد دیه کامل دارد که معادل 7 میلیون تومان می شود . 
  • ردیف 7 : لقی متوسط دندان پیشین ارش دارد و باید زمان بگذرد تا تاثیرات آن نمایان شود . در معاینه مجدد میزان ارش آن مشخص می شود . 
  • ردیف 8 : شکستگی به میزان 30 درصد از سطح نمایان دندان پیشین . شکستگی کامل دندان پیشین 5 درصد دیه کامل دارد که 30 درصد آن برابر می شود با 15 هزارم دیه کامل معادل 3 میلیون و 150 هزار تو
جدیدتر قدیمی تر