چگونگی دادن چک و سفته ضمات

 1- آیا کارفرما می تواند سفته ضمانتی را که از کارگر گرفته است به عنوان ابزار تهدید برای بیمه نکردن ایشان مورد استفاده قرار دهد ؟ چنین چیزی خلاف مقررات عمومی دولت و قانون کار است و می توان از مراجع قضایی این موضوع را پیگیری نمود . شما می توانید بابت بیمه نشدن هم به اداره کار شکایت کنید و هم به واحد بازرسی شعبه بیمه تامین اجتماعی اطلاع دهید و استفاده از سفته جز در مواردی که در مورد آن تصریح شده است خلاف قانون است . معمولا سفته به عنوان حسن انجام کار گرفته می شود و جز در این مورد نمی توان از آن استفاده غیر کرد . همچنین اگر در قرارداد دریافت سفته و یا چک ذکر شده باشد در هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار می توان درخواست استرداد سفته یا چک ضمانت را داد  و اگر نشده باشد باید از مراجع قضایی پیگیری نمود .


2- 11 ماه در یک شرکت خصوصی کار کرده ام . در هنگام استخدام 30 میلیون تومان سفته ضمانت داده ام . سفته ها سفید امضا بوده است و هیچ کجا ذکر نشده است بابت چه موضوعی بوده است . حدود 10 ماه است که از شرکت بیرون آمده ام و 3 میلیون تومان هم طلبکارم . کارفرما نه طلبم را می دهد و نه سفته ها را باز می گرداند . تهدید کرده که اگر شکایت کنم سفته ها را به اجرا می گذارند . من باید چه کار کنم ؟ اولا شما می توانید با مدارک کارکردتان به راحتی به اداره کار شکایت کنید و رای بر علیه ایشان بگیرید . ثانیا به اجرا گذاشتن سفته به این سادگی نیست و باید ایشان به دادگاه ثابت کند که موضوعی که بابت آن از شما سفته گرفته است نقض شده است . ضمنا حتما باید در محاکم قضایی درخواست استرداد سفته ها را داشته باشید . از این به بعد هم بدون رسید و بدون ذکر دریافت سفته در قرارداد ، به هیچ کس سفته ندهید .


3- آیا رسیدگی به موضوع عدم عودت سفته در حوزه اختیارات اداره کار است ؟ کارفرما 30 میلیون تومان از من سفته گرفته است و اقرارنامه محضری البته بدون مبلغ داده ام که تمامی حق و حقوقم را گرفته ام . نه وسیله ای در اختیار داشته ام و نه مسئولیت مکان و یا کالایی به من سپرده شده است. می خواهم بابت سنوات ، عیدی و بیمه به اداره کار شکایت کنم . بلاتکلیف مانده ام که چه کنم ؟ در مورد عودت سفته اگر در قرارداد ذکر شده باشد می توانید رای اداره کار را بگیرید که سفته را به شما برگردانند . اگر در قرارداد ذکر نشده باشد باید از طریق مراجع قضایی اقدام نمائید . بابت سنوات ، عیدی و بیمه می توانید به اداره کار شکایت کنید . البته اگر در اقرارنامه تان با جزئیات موارد و مبلغ را ذکر نکرده باشید می توانید به رای اداره کار با توجه به مدارک کارکردتان امیدوار باشید وگرنه نه نمی توانید . بابت بیمه در هر صورت می توانید به نتیجه برسید چون با استعلام از تامین اجتماعی مشخص می شود که بیمه نشده اید .


4- آیا دریافت چک و سفته  از نمایندگان بیمه قانونی است ؟ برای گرفتن کد دفتری که با ما کار می کند مبلغ 15 میلیون سفته و سرپرستی بیمه حدود 100 میلیون تومان چک می خواهد ؟ علت انجام چنین کاری این است که یکسری از نمایندگان در پوشش بیمه عمر دست به کلاهبرداری زده اند که این موضوع بسیار مشکل ساز شده است . در قبال این کلاهبرداری ها و سوء استفاده ها شرکت بیمه باید پاسخگو باشد و طبیعی است که ضمانت های لازم را از نمایندگان می گیرد .


5- مبلغ چک یا سفته ای که نمایندگان بیمه باید به دفتر مرکزی بدهند چقدر است ؟  این موضوع از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است و معمولا مبالغی بین 50 تا 100 میلیون تومان را شامل می شود .


6- آیا کارفرما می تواند بعد از اخراج کارگر سفته های تضمین را به اجرا بگذارد ؟ عدم استرداد سفته امانی کارگر بعد از پایان قرارداد کار و به اجرا گذاشتن آنها توسط کارفرما ، مصداق خیانت در امانت است .


7- قراردادی 3 ماه با کارفرما بسته ام و در پایان ماه دوم استعفا دادم و بلافاصله ترک کار کردم . در صورتیکه سفته نزد کارفرما باشد تکلیف سفته و تسویه حساب چه می شود ؟ بستگی دارد سفته را بابت چه چیزی به کارفرما داده باشید . اگر برای ضمانت اموالی که در اختیارتان است احتمالا مشکلی نخواهید داشت . اگر بابت ماندن تا پایان دوره قرارداد باشد احتمالا دچار مشکل می شوید و دادگاه باید در این مورد نظر دهد .

جدیدتر قدیمی تر