محاسبه دیه براساس نظریه پزشکی قانونی

 1- بررسی پرونده های دیه همواره یکی از مهمترین موضوعات این وب سایت بوده است و به نظر خود من هیچ سایتی در اندازه هایی که ما به این موضوع پرداختیم در این زمینه فعالیت نکرده است . یکی از دلایلی که علاقمندیم به این موضوع با دید علمی نگریسته و اطلاعاتمان را در اختیار دوستان قرار دهیم این است که فقدان اطلاعات کافی در این زمینه بیداد می کند و البته مساله ای است که برای بسیاری از آسیب دیدگان حوادث رانندگی حیاتی می باشد . این افراد چون اطلاعات علمی و پزشکی در این مورد ندارند نمی دانند آیا نظریه پزشکی قانونی در مورد آنها درست بوده است یا نه ! بنابراین مطالعه این گونه پرونده ها و بررسی میزان دیه و یا ارشی که برای آسیب های مختلف در نظر گرفته می شود می تواند دید خوبی به شما در این زمینه دهد . با هم به بررسی یکی از حجیم ترین پرونده های دیه می پردازیم !


2- یکی از حجیم ترین پرونده هایی که در زمینه دیه دیدم پرونده ای است که گزارش پزشکی قانونی آن را در زیر می بینید . با آرزوی سلامتی و شفای این دوست عزیزمان که متاتسفانه آسیب های زیادی در اثر تصادف دیده اند به بررسی میزان دیه و یا ارشی که در این زمینه به ایشان تعلق می گیرد می پردازیم . از خداوند متعال برای ایشان و خانواده محترم شان سعادت ، سلامت و بهروزی طلب می کنیم . آمین !


3- جراحت حارصه چپ و راست صورت : جراحت حارصه در سر و صورت 1 درصد دیه کامل دارد و چون 2 جراحت حارصه اتفاق افتاده است 2 درصد دیه کامل دارد . به نرخ دیه سال 1396 معادل 4 میلیون و 200 هزار تومان می شود .


4-جرح حارصه پای راست : آسیب حارصه در اکثر اعضای بدن 0.5 درصد دیه دارد (مگر اینکه در انگشت ها باشد!). به نرخ دیه سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان می شود . توجه داشته باشید که عنوان منطقه حادثه با جرح حارصه تفاوت خاصی ندارد.


5- جرح حارصه بند اول انگشت شصت پای راست : جرح حارصه با توجه به عضو مشخص می شود . در اینجا جرح حارصه 1 درصد از دیه بند اول انگشت شصت است . انگشت شصت خودش 10 درصد دیه دارد . یک بند از آن نصف 10 درصد یعنی 5 درصد دیه دارد . پس دیه این جرح می شود 1 درصد از 5 درصد یعنی 5/10000 دیه کامل که به نرخ دیه سال 1396 می شود 105 هزار تومان .


6- کبودی بازوی راست و چپ : کبودی اگر در بدن اتفاق بیفتد 0.15 درصد دیه کامل دارد که دو کبودی معادل 0.3 درصد دیه کامل می شود . به نرخ دیه سال 1396 برابر با 630 هزار تومان .


7- دو جراحت متلاحمه چپ و راست سر که منجر به ریزش دائمی 3 درصد از موی سر گردیده است : این جراحت دو قسمت دارد . اول جراحت متلاحمه در پوست سر است که هر کدام 3 درصد دیه دارد و مجموعا 6 درصد دیه کامل می شود که معادل 12 میلیون و 600 هزار تومان است . دوم بابت ریزش 3 درصد از موی سر نیز 3 درصد دیه کامل محاسبه می شود که معادل 6 میلیون و 300 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396 می شود .


8- شکستگی مهره ششم و هفتم گردنی (تنه و پایک خلفی) به همراه دررفتگی و آسیب نخاع گردنی که تحت عمل جراحی و ثبات سازی در 4 سطح قرار گرفته است . ارش شکستگی مهره ششم و هفتم جمعا به میزان 31 درصد دیه کامل و ارش دررفتگی به میزان 5 درصد دیه کامل و ارش آسیب دیدگی نخاع گردنی به میزان 2 درصد دیه کامل و ارش آسیب نسوج نرم ناشی از اقدام جراحی به میزان 5 درصد دیه کامل و تثبیت مهره های گردن و پشتی به میزان 11 درصد دیه کامل تعیین می گردد : خوشبختانه در این بند تمامی موارد ارش دارد و پزشکی قانونی با دقت کامل تمامی جزئیات را دیده است . در مجموع 54 درصد دیه کامل تعلق گرفته است که به نرخ دیه سال 1396  برابر 113 میلیون و 400 هزار تومان می شود . نکته جالب در اینجا این است که آسیب های وارده به ستون فقرات نه کاملا درمان شده است و نه بدون درمان بوده است و ارشی بینابین تعلق گرفته است .


9- شکستگی ستون فقرات در محل مهره های سوم و چهارم سینه ای (تنه مهره و زائده خلفی) که در وضعیت مطلوب التیام یافته است . ارش آسیب نسوج اطراف ستون فقرات سینه ای به میزان 8 درصد دیه کامل تعیین می گردد . این بند شامل دو قسمت است . قسمت اول دیه مقدر دارد و قسمت دوم ارش دارد . دیه شکستگی ستون فقرات که به خوبی درمان شده باشد 10 درصد می باشد و تعداد مهره های درگیر اهمیتی ندارد . ارش نیز به میزان 8 درصد تعیین شده است که در مجموع 18 درصد می شود . به نرخ دیه سال 1396 برابر است با 37 میلیون و 800 هزار تومان .


10- فتق دیسک بین مهره ششم و هفتم سینه ای که ارش متعلقه به میزان 5 درصد دیه کامل تعیین می گردد . کلا آسیب هایی که به دیسک وارد می گردد دیه مقدر ندارد و برای آن ارش تعیین می گردد . در این مورد 5 درصد تعیین شده است که به نرخ دیه سال 1396 برابر با 10 میلیون و 500 هزار تومان می شود.


11- شکستگی انتهای فوقانی استخوان زند اسفل ساعد راست و انتهای فوقانی استخوان زند اعلی ساعد راست که هر دو در وضعیت مطلوب التیام یافته اند . کلا باید از این پزشک قانونی تشکر کرد که اینقدر به دقت این موضوع را بررسی کرده است . شکستگی استخوان های اصلی هر عضو در صورتیکه به خوبی درمان شود 8 درصد و در صورتیکه به خوبی درمان نشود یا اصلا درمان نشود 10 درصد دیه دارد . در این مورد چون 2 بار شکستگی در 2 استخوان مختلف و اصلی به وقوع پیوسته است هر کدام 8 درصد و مجموعا 16 درصد دیه کامل محاسبه می شود. به نرخ دیه سال 1396 برابر با 33 میلیون و 600 هزار تومان دیه دارد .


12- شکستگی استخوان ترقوه راست که در وضعیت مطلوب التیام یافته است . شکستگی استخوان ترقوه اگر به خوبی درمان شود 4 درصد و اگر به خوبی درمان نشود 50 درصد دیه دارد . در این مورد چون به خوبی التیام یافته است یعنی به خوبی درمان شده است و بنابراین 4 درصد دیه کامل معادل 8 میلیون و 400 هزار تومان دیه به نرخ سال 1396 دارد.


13- شکستگی استخوان کتف راست (گردن آناتومیک استخوان) که التیام یافته و ارش متعلقه به میزان 8 درصد تعیین می شود . چون استخوان اصلی است و به خوبی درمان شده است 8 درصد دیه کامل دارد معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان .


14- صدمه نخاع گردن منتهی به فلج کامل هر دو پا و کاهش شدید قدرت و عملکرد دست راست و چپ (معادل فلج) گردیده است . فلج هر دو پا 2/3 دیه کامل و فلج هر دو دست 2/3 دیه کامل دست دیه دارد که در نتیجه طبق این 1.33 درصد دیه مجموعا تعلق می گیرد . به نرخ دیه سال 1396 برابر با 279 میلیون و 300 هزار تومان می شود.


15- صدمه نخاع گردن همچنین منجر به عدم توانایئ کنترل ادرار و مدفوع گردیده است (به طور کامل) . عدم توانائی دائمی کنترل ادرار و مدفوع 100 درصد دیه دارد که معادل 210 میلیون تومان به نرخ سال 1396 می شود .


16- صدمه نخاع منجر به نقص در برانگیختگی جنسی و کیفیت رابطه جنسی گردیده که ارش نقص عضو متعلقه به میزان 13.5 درصد دیه کامل تعیین می گردد . دقت کنید که صدمه نخاع باعث اسیب های متفاوتی شده است . یعنی صدمه نخاع به خودی خود باعث ایجاد عوارض مختلف می شود که هر کدام از این عوارض ارش و یا دیه جداگانه دارند . در این مورد 13.5 درصد ارش تعیین شده است که به نرخ سال 1396 معادل 28 میلیون و 350 هزار تومان می شود .


17- صدمه نخاع منجر به نقص در عملکرد تنفسی (تنفس دیافراگماتیک) که ارش نقص عضوی متعلقه به میزان 19 درصد دیه کامل تعین می گردد . با توجه به اینکه صدمه های دستگاه تنفسی معمولا ارش دارد این مورد نیز مستثنا نیست و 19 درصد دیه کامل می شود . 19 درصد به نرخ دیه امسال یعنی سال 1396 برابر می شود با 39 میلیون و 900 هزار تومان .


18- در ادامه درمان تحت اقدام جراحی تعبیه مسیر تنفسی فرعی در پایین گردن (تراکئوستومی) قرار گرفته که در حال حاضر به طور کامل بسته نشده و نیاز به اقدام جراحی جهت بستن آن دارد . ارش متعلقه به میزان 3 درصد دیه کامل تعیین می گردد . محاسبه این ارش یکی از تخصصی ترین کارها بوده است که به خوبی توسط پزشکی قانونی تعیین شده است . 3 درصد دیه به نرخ امسال 6 میلیون و 300 هزار تومان می شود .


19- همچنین تحت اقدام درمانی تعبیه مسیر سیاهرگ تحت ترقوه ای چپ (CVC) قرار گرفته که ارش متعلقه به میزان 1 درصد دیه کامل تعیین می گردد . 1 درصد دیه کامل به نرخ سال 1396 معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان می شود .


20- دچار آسیب ریه هر دو طرف و تجمع مایع و هوا در فضای جنب دو طرف گردیده که تحت اقدام جراحی تعبیه لوله سینه ای دو طرف تخلیه شده اند . ارش آسیب ریوی دو طرف جمعا به میزان نیم درصد دیه کامل و ارش اقدام جراحی تعبیه لوله سینه ای دو طرف جمعا به میزان 4 درصد دیه کامل تعیین می گردد . موارد فوق چون همه مربوط به جراحی و تعبیه ابزار بوده است ارش دارد و دیه ای برای آن تعیین نشده است . ارش 4.5 درصد مجموع به نرخ سال 1396 برابر با   9 میلیون و 450 هزار تومان می شود .


21- نامبرده همچنین 2 بار تحت اقدام درمانی تجسسی باز کردن شکم (لاپاراتومی) قرار گرفته که ارش متعلقه جمعا به میزان 6 درصد دیه کامل تعیین می گردد . اکثر اعمال جراحی به جای دیه ارش دارند چون در قانون مجازات اسلامی نامی از آنها برده نشده است ! 6 درصد دیه کامل برابر است با 12 میلیون و 600 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396 !


22- دچار کاهش خفیف سطح هوشیاری در زمان بستری گردیده که ارش متعلقه به میزان 2 درصد دیه کامل تعین می گردد . کاهش سطح هوشیاری بستگی دارد خفیف باشد ، متوسط باشد و یا شدید باشد . همچنین زمان آن نیز برای تعیین ارش بسیار مهم است . در این مورد چون حفیف و کوتاه مدت بوده است 2 درصد دیه کامل تعیین شده است که معادل 4 میلیون و 200 هزار تومان تعیین می شود .


23- متعاقب سوند اکراری دچار عفونت مکرر ادراری گردیده که ارش متعلقه به میزان 2 درصد دیه کامل تعیین می گردد . عفونت به علت اقدامات درمانی جزء مواردی است که ارش به آن تعلق می گیرد . 2 درصد ارش برابر است با 4 میلیون و 200 هزار تومان


24- دچار اختلال استرس پس از سانحه گردیده که ارش متعلقه به میزان 10 درصد تعیین می گردد . آسیب های روانی بعضی مواقع از آسیبهای جسمی ارش و دیه بیشتری دارند و در این مورد نیز 10 درصد که نسبتا ارش بالایی است به علت استرس های به وجود آمده بعد از حادثه تعلق گرفته است . مبلغ آن معادل 21 میلیون تومان به نرخ دیه سال 1396 است .


25- جوشگاه بدشکل جراحات محل لوله سینه ای دو طرف و جراحی شکم و مجرای تنفسی گردنی منجر به نقص زیبایی گردیده که ارش نقص عضوی بدل از نقص زیبایی به میزان 4 درصد دیه کامل تعیین می گردد . در صورتیکه اعمال جراحی و یا آسیب ها و جرح ها در میزان زیبایی تاثیر بگذارد ارش و یا دیه مشخصی در این زمینه تعلق می گیرد . اگر در صورت باشد معمولا دیه وگرنه ارش تعیین می گردد . در این  مورد 4 درصد دیه کامل معادل 8 میلیون و 400 هزار تومان ارش تعلق گرفته است .

جدیدتر قدیمی تر