شکایت از کارفرما

 1- اگر کارفرما حق بیمه تان را نداد چه می کنید ؟ پاسخ به این سوال 2 جنبه دارد ؟ یا الان در حال کار در کارگاهی هستید که حق بیمه تان را رد نمی کنند ، یا این موضوع برای گذشته است و حالا پیگیر هستید که حق بیمه و دیگر مزایایی که از شما دریغ شده است را بگیرید ! البته بحث ما اکنون در مورد حق بیمه است . خود من در سالهای بسیار دور در جایی استخدام شدم که هم حقوقم را خوردند هم بیمه ام را پرداخت نکردند و البته تنها دلیلش داشتن سفته از من و تایید من مبنی بر گرفتن همه حق و حقوقم به صورت مکتوب بود . اکنون فهمیده ام که می توانستم حقم را با تمام ان حرفها بگیرم و البته حالا تجربیاتم را با شما در میان می گذارم تا مشکلاتی که برای من پیش آمد برای شما پیش نیاید.

2- دقت کنید که گرفتن حق بیمه برای سازمان تامین اجتماعی یک اصل است . حتی اگر شما هم علاقمند به بیمه شدن نبودید و کارفرما هم بیمه رد نکرد هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ منافعی که سازمان دارد از هر طریقی که بتواند حق بیمه را از کارفرما می گیرد . کافیست از وجود کارفرمایی که حق بیمه نمی دهد مطلع شود . هم با استفاده از بازرسی و حتی اگر نشد از طریق لیست های مالیاتی و حتی اگر نشد از طریق میزان حق بیمه کارگاههای مشابه حق بیمه را می گیرد . حتی می تواند با توجه به نوع کارگاه خود راسا تعداد کارگران و دستمزد حق بیمه را محاسبه و وصول کند . حتی اگر این حق بیمه مربوط به گذشته حتی گذشته های خیلی دور هم باشد با جرائمش این مبلغ را می گیرد. صرفا کافی است که از وجود چنین کارگاهی مطلع گردد !

3- اگر در حال کار هستید و کارفرما حق بیمه تان را پراخت نمی کند بهتراین است که به اداره کار شکایت کنید . مطمئنا هیات های تشخیص این اداره ،کارفرما را مجبور می کنند که حق بیمه شما را پرداخت کند . این یکی از مهمترین موارد قانون کار است . اما ممکن است مشکلی پیش بیاید . یعنی کارفرما با شما لج کند و یا اخراجتان کند . هر چند این کار نیز برای کارفرما بی هزینه نیست ولی راه بهتری هم هست . بهتر است به شعبه تامین اجتماعی که کارگاهتان در آن منطقه واقع شده است مراجعه کرده و موضوع را در بازرسی شعبه مطرح کنید و از آنها بخواهید از کارگاهتان بازرسی داشته باشند . قطعا پس از بازرسی و ثبت نام شما کارفرما را مجبور می کنند که حق بیمه شما را پرداخت کند . نیازی هم به بردن اسم تان در شعبه تامین اجتماعی ندارید . به همین سادگی ! این را هم بدانید که ممانعت در مقابل بازرسی کارشناسان بیمه تبعات جزائی دارد و قابل پیگیری در محاکم دادگستری است و در حقیقت نوعی جرم می باشد.

4- حالا اگر از کارگاهی به هر دلیلی بیرون آمده باشید دیگر راحت تر می توانید پیگیر سوابق بیمه ای شوید . در این حالت ابتدا باید به اداره کار شکایت کنید و بابت نپرداختن حق بیمه از هیات های تشخیص یا حل اختلاف این اداره حکم بگیرید . این هیات ها با بررسی وضعیت کاری شما و مدارکی مانند حکم استخدامی شما ، اظهارنامه مالیاتی کارفرما ، لیست های حقوقی کارگاه ، دفاتر قانونی کارگاه ، گواهی بانک مبنی بر واریز حقوق ماهیانه ، فیش یا رسید حقوق ، کارت حضور و غیاب ، معاینات پزشکی ، شهادت همکاران و ... اقدام به صدور حکم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما می کند . بعد از موفقیت دردریافت حکم  به همراه مدارک بالا و مدارک هویتی به شعبه بیمه مراجعه کرده تا این شعبه حق بیمه مربوطه را مشخص ساخته و کارفرما را ملزم به پرداخت آن کند.

6- توجه داشته باشید که آرای اداره کار و سازمان تامین اجتماعی در صورت اجرا نشدن جنبه قضایی دارد و در صورت مقاومت کارفرما می توان کار را به حکم جلب و توقیف اموال هم رساند . بنابراین در صورتیکه همه این کارها را انجام دادید و باز به نتیجه نرسیدید با حکم اداره کار به محاکم قضایی شکایت کنید .

جدیدتر قدیمی تر