خدمات کارگزاری های بیمه تامین اجتماعی

 1- از کارگزاری بیمه چه می دانید ؟ احتمالا نمایندگی بیمه را می شناسید چون حتما برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث تان به آن مراجعه کرده اید ! بازاریاب بیمه را هم احتمالا می شناسید چون با مفهوم بازاریابی آشنا هستید ؟ حالا می خواهم شما را با مفهوم کارگزار بیمه آشنا کنم ! شغلی که شخصا خودم به آن خیلی علاقه دارم . در اینجا صرفا تعریف رسمی آن را برایتان می آورم که احتمال دارد چیز زیادی از آن متوجه نشوید ! «کارگزار بیمه کسی است که دستمزدش را از شرکت بیمه می گیرد و در قبال این دستمزدی که می گیرد وظیفه دارد معامله بین بیمه گذار و بیمه گر را به سرانجام برساند » . از این تعریف دقیقا چه چیزی متوجه شدید ؟ بهتر است این مقاله را تا آخر بخوانید تا درک بهتری از این شغل به دست بیاورید . پس با ما باشید .


2- سوالات زیادی در زمینه های مختلف در تلگرام و بعضی مواقع اینستاگرام از من می شود . بعضی از این سوالات در زمینه دیه است ! بعضی در زمینه های مختلف بیمه تامین اجتماعی است و در مورد صندوق های بیمه ای دیگر نیز از من پرسیده می شود و البته من هم با سواد ناقص خودم سعی می کنم اگر بتوانم در این زمینه ها کمک کنم ! اما بعضی سوالاتی که از من می شود در زمینه خرید بیمه عمر یا بیمه بدنه یا بیمه شخص ثالث و یا دیگر بیمه ها از زیرمجموعه بیمه های تجاری است ! معمولا کمتر در این زمینه صحبت می کنم و البته ممکن است نظراتی نیز داشته باشم ! اگر بخواهم حرفه ای تر برخورد کنم قطعا می توانم یک کارگزار بیمه بدون دفتر باشم ! یعنی در معرفی بهترین بیمه نامه ممکن از بهترین شرکت ممکن به بیمه شده کمک کنم . البته بنده که هزینه ای از هیچ کس نمی گیریم ولی اگر از شرکت بیمه بابت معرفی متقاضی به آنها (و البته نهایتا خرید بیمه نامه) درصدی دریافت می کردم کارگزار بیمه نامیده می شدم . این تعریف استاندارد کارگزار بیمه است . کارگزار بیمه برخلاف نمایندگی بیمه نباید صرفا محصولات بیمه ای شرکتی که نمایندگی اش را بر عهده دارد به فروش برساند بلکه باید بهترین محصول از بهترین شرکت را معرفی کند . بنابراین صداقت باید پیش نیاز این شغل باشد . صداقتی که قطعا در جوامع خارج از این مملکت که در زمینه فروش بیمه نامه های مختلف پیشرو هستند معمولا محسوس است و در مورد کشور ما قضاوت را به شما واگذار می کنم !


3- علاوه بر راهنمائی مراجعه کننده برای خرید بهترین بیمه نامه ، کارگزار بیمه وظیفه دارد در صورتیکه بیمه موظف به پرداخت خسارت به بیمه شده در زمینه موضوع بیمه نامه باشد این مورد را تا آخرین مرحله برای بیمه شده پیگیری کند . نکته مهم اینجاست که بیمه شده ممکن است بسیاری از حقوق قانونی خود را که با خرید بیمه نامه بدست آورده است نداند و بعضی شرکت های بیمه ای در کشور ما وجود دارند که با لطایف الحیل سعی می کنند از کمبود اطلاعات بیمه شده به بهترین نحو استفاده کنند و پوشش مناسبی به حوادث موضوع بیمه نامه ندهند ، در چنین مواقعی است که کارگزار بیمه در نقش نماینده بیمه شده وارد شده و حقوق قانونی وی را تا آخرین حد ممکن پیگیری می نماید. در این حالت او نماینده شرکت بیمه نیست با اینکه از همان شرکت پورسانت خود را گرفته است بلکه نماینده بیمه شده برای استیفای حق وی است . شاید در ظاهر این موضوع تعجب آور به نظر برسد ولی چنین وظیفه ای به کارگزار بیمه داده شده است تا اطمینان کافی به وی از طرف مراجعه کننده ایجاد گردد و این اطمینان باعث ایجاد دورنمایی مثبت برای خرید بیشتر بیمه نامه های مختلف توسط وی از شرکت های بیمه گردد  .


4- حالا اگر بخواهید پروانه رسمی کارگزاری بیمه دریافت کنید باید چه کار کنید ؟ برای این کار غیر از شرائط کلی که از رئیس جمهور تا کوچکترین شغل معمولا باید آن شرائط را داشته باشند یک سری شرایط اختصاصی وجود دارد که هر فرد باید داشته باشد تا بتواند به صورت رسمی کارگزار بیمه شود . البته گرفتن پروانه با موفق بودن در این شغل تفاوت دارد و در این بند صرفا شرایط لازم برای دریافت پروانه کارگزاری را از نظر بیمه مرکزی اعلام می کنم . حداقل سن برای دریافت پروانه کارگزاری 25 سال است . همچنین باید در رشته های مرتبط بیمه ای تحصیل کرده و 6 ماه سابقه کار بیمه ای داشته باشید و اگر در رشته مرتبط بیمه ای تحصیل نکرده باشید با هر لیسانسی که داردی صرفا با 1 سال سابقه کار بیمه ای می توانید مجوز دریافت پروانه را بگیرید . البته سابقه کار بیمه ای دقیقا مشخص نیست چه سابقه ای است و من هر چه در این زمینه گشتم کمتر اطلاعات پیدا کردم ! حدس من این است که کار در دفاتر نمایندگی بیمه یا به عنوان بازاریاب بیمه به عنوان شغل بیمه ای در نظر گرفته می شود (این موضوع باید توسط شرکت بیمه مورد نظر تائید شده باشد و گواهی مربوطه ارائه گردد) . در ضمن از نظر خدمت وظیفه عمومی باید کارت پایان خدمت یا معافیت داشته باشید و سابقه هیچ نوع خلاف اعم از چک برگشتی ، کلاهبرداری ، دزدی ، خیانت ، ورشکستگی ، جعل اسناد و ... نداشته باشید . بعد از داشتن همه این شرایط باید در آزمون کتبی شرکت کنید و در صورت کسب حد نصاب لازم (معمولا حد نصاب نمره 60 از 100 است) باید در مصاحبه شفاهی شرکت کنید تا به تعداد مورد نظر گزینش شوید و نهایتا در آخرین مرحله باید دوره آموزشی را طی کنید که معمولا این دوره را همه با موفقیت طی می کنند ! آزمون های بیمه مرکزی معمولا سالی 1 یا 2 بار انجام می شود !


6- دقت داشته باشید که کارگزار بیمه هم می تواند به عنوان مشاور فعالیت کند و هم به عنوان نماینده حقوقی یا به نوعی وکیل در امور بیمه ای . اگر بخواهید اختیار خرید بیمه نامه و پیگیری مطالبات بیمه ای را به کارگزار بیمه بدهید باید در ابتدا اجازه نامه کتبی رسمی در این زمینه را پر کرده و در اختیار کارگزاری بیمه قرار دهید . این اجازه نامه به صورت استاندارد توسط بیمه مرکزی طراحی شده است و در اختیار تمامی کارگزاری ها قرار گرفته است . کارگزار بیمه می تواند هم حقیقی باشد هم حقوقی . کارگزار حقوقی حتما باید شرکت ثبت شده با توجه به قوانین ثبت شرکت ها و یا تعاونی سهامی عام باشد که حداقل سرمایه موجود آن هر سال توسط بیمه مرکزی مشخص می گردد . کارگزار بیمه حقیقی هم کسی است که شرکت یا تعاونی ندارد ! به همین سادگی !!

 

جدیدتر قدیمی تر