بیمه بسیجیان فعال در تامین اجتماعی

 1- بیمه رزمندگان و بسیجیان فعال جزء بیمه های خویش فرما محسوب می شود و البته تفاوت هایی هم دارد . نرخ این بیمه 27 درصد دستمزد پرداخت حق بیمه برابر با حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار بوده و تماما باید توسط خود فرد پرداخت گردد . با تمام صحبت هایی که معمولا در این زمینه زده می شود هیچ نوع فرانشیزی از طرف دولت برای این نوع بیمه در نظر گرفته نشده است . از میان تمامی مزایا ، مقرری ایام بیکاری و کمک هزینه ایام بیماری وبارداری را ندارد و البته تمامی مزایای دیگر را دارد . مزایایی از قبیل دفترچه خدمات درمانی ، ازکارافتادگی ، بازنشستگی ، فوت قبل و بعد از بازنشستگی و استفاده از اروتز و پروتز ، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن . با هم در مورد این بیمه و بیمه های تکمیلی مربوطه بیشتر بدانیم !


2- حداکثر سن برای بیمه شدن در این نوع بیمه 50 سال تمام می باشد . ارسال لیست و پرداخت حق بیمه این گروه از بیمه شدگان توسط موسسه تامین درمان بسیجیان وابسته به نیروی مقاوت بسیج صورت می پذیرد و حق بیمه توسط بسیجیان فعال و رزمندگان باید به صورت داخلی در مجموعه بسیج پرداخت گردد . در صورتیکه رزمندگان و بسیجیان فعال دارای سابقه قبلی پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی باشند میزان سابقه به شرط سنی 50 ساله فوق اضافه می گردد . قبل از شروع بیمه پردازی ، معاینات اولیه انجام می گردد .


3- یکی دیگر از طرح هایی که برای ارائه خدمات به بسیجیان فعال ارائه می گردد طرح بشیر سلامت است . در این طرح بسیجیان فعال می توانند از خذمات مشاوره ای ، درمانی و بیمه ای استفاده کنند و البته از همه مهم تر از کارتی بهره مند گردند که با استفاده از آن بتوانند در مراجعه به مراکز درمانی طرف قرارداد از تخفیف های ویژه بهره مند گردند . برای اینکه بتوانید از این طرح استفاده کنید با معرفینامه گواهی فعالیت بسیجی ، تصویر صفحات شناسنامه خودتان و افراد تحت تکفل و 2 قطعه عکس به موسسه تامین درمان بسیجیان مراجعه فرمایید . این طرح کاملا رایگان است .


4- بیمه تکمیلی درمان دیگر خدمتی است که توسط موسسه تامین درمان بسیجیان انجام می گردد . در این بیمه افراد به صورت انفرادی و در صورتی که متاهل باشند به صورت خانوادگی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می گیرند . در طرح بیمه تکمیلی پوشش بیشتری نسبت به پوشش های پایه که توسط بیمه تامین اجتماعی با بیمه های پایه دیگر نظیر بیمه نیروهای مسلح ارائه می گردد ، فراهم می شود و هزینه های بستری ، جراحی ، کلینیکی ، پاراکیلینیکی و آمبولانس تا حد زیادی مورد پشتیبانی قرار می گیرد . هزینه های بستری تا سطح 350 میلیون تومان ، هزینه های جراحی مربوط به سرطان ، مغز و اعصاب ، نخاع ، قلب ، کبد ، کلیه ، ریه ، مغز استخوان و گامانایف تا سطح 700 میلیون تومان ، هزینه های زایمان طبیعی و سزارین تا 1 میلیون تومان ، انواع اسکن ها و تست ها و آزمایش های پاراکیلینیکی تا سطح 300 هزار تومان ، هزینه های جراحی سرپایی تا سطح 200 هزار تومان و هزینه آمبولانس تا سطح 100 هزار تومان تحت پوشش قرار می گیرد .


5- بیمه عمر و حوادث و خسارت به منزل مسکونی دیگر بیمه ای است که به رزمندگان و بسیجیان فعال ارائه می گردد . این نوع بیمه در حقیقت نوعی بیمه مکمل است که در صورت ایجاد حادثه غرامت مشخصی را به خود بیمه شده و یا خدای ناکرده در صورت فوت بیمه شده به خانواده وی پرداخت می کند . همچنین در حوادث طبیعی و غیر طبیعی (آتش سوزی ، سیل ،زلزله ،انفجار ، صاعقه و ...) که ممکن است باعث ایجاد خسارت برای منزل و یا وسایل داخل آن گردد  با استفاده از این بیمه ، پوشش های لازم داده می شود . در این نوع بیمه فوت به هر دلیلی که اتفاق بیفتد چه عادی باشد و چه بر اثر حادثه اتفاق بیفتد مورد پشتیبانی قرار گرفته و غرامت به خود بیمه شده و یا خانواده وی تعلق می گیرد . توجه داشته باشید که این پوشش همه اعضای خانواده را در بر می گیرد و البته مبلغ غرامتی که بابت فوت بیمه شده اصلی داده می شود کمی از اعضای دیگر خانواده بیشتر است .


6- در بیمه خسارت منازل مسکونی در صورت وقوع هر یک از خطرات مشمول بیمه یعنی خطراتی که برای ساختمان ، تاسیسات و اثاثیه هر واحد مسکونی پیش بیاید تا سقف مشخصی که هر سال افزایش می یابد (امسال 25 میلیون تومان) پوشش داده می شود . در صورتیکه این آسیب ها به علت زلزله باشد 1 درصد فرانشیز کم می شود ولی اگر به علت آتش سوزی ، انفجار و صاعقه باشد فرانشیزی کسر نمی گردد . نکته ای که در این زمینه جالب است این است که معمولا در اکثر شرکت های بیمه ، بیمه های عمر و حوادث از بیمه های حوادث و خسارت به منزل مسکونی تفکیک شده است و منطق نیز حکم می کند که این دو نوع بیمه از یکدیگر جدا باشند در حالیکه در پکیج بیمه ای که توسط موسسه تامین درمان بسیجیان فراهم شده است این دو نوع بیمه به صورت ترکیبی ارائه می گردد !


7- سوالی که بارها در مباحث مربوط به بسیجیان از من پرسیده شده است این است که آیا داشتن سابقه فعال بسیج به معنای داشتن سوابق بیمه ای است ؟ جوابی که به صورت دقیق می توان به این سوال داد این است که سابقه بسیج تنها در صورتیکه حق بیمه فرد توسط سازملن بسیج پرداخت گردد جزء سوابق بیمه ای محسوب می گردد . البته در صورتیکه بسیجیان فعال در ارگان هایی مانند سپاه و یا ارگان های مشابه مانند سازمان بسیج مستضعفین استخدام گردند ، شنیده ام که سابقه مربوطه جزء سنوات خدمتی به حساب می آید .

جدیدتر قدیمی تر