تایید استراحت پزشکی توسط تامین اجتماعی

 1- تمام کسانی که بیمه اجباری تامین اجتماعی  یا رانندگان بین شهری هستند و یا از بیمه کارگران ساختمانی استفاده می کنند قطعا با استراحت پزشکی آشنا هستند . استراحت پزشکی که به هر حال ممکن است برای همه پیش بیاید با این حال منظور ما کسانی است که به علت بیماری یا حادثه در منزل یا بیمارستان استراحت می کنند تا خوب شوند و بتوانند به سرکار برگردند و البته در این مدت سازمان حقوقشان را پرداخت می کند و حق بیمه ای نیز از آنها نمی گیرد و سوابق بیمه ای شان را نیز کامل می کند . یکی از بهترین مزایای بیمه های اجباری ، رانندگان بین شهری و کارگران ساختمانی همین امکان استفاده از استراحت پزشکی است . برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید .


2- معمولا استراحت های پزشکی به دو دسته تقسیم می شوند . استراحت های پزشکی مرتبط با بارداری و استراحت پزشکی ناشی از بیماری یا حادثه . در مورد استراحت های پزشکی مربوطه به بارداری سخت گیری بیشتری می شود . دقت کنید منظور ما از استراحت پزشکی مربوطه به بارداری  ، 6 ماه مرخصی زایمان و شیردهی نیست . (می دانید که از این 6 ماه 3 ماه و 1 روز مربوط به زایمان و مابقی مربوط به شیردهی است) . استراحت های پزشکی مربوط به بارداری استراحتی است که به علت مسائل مربوط به بارداری در ماه های اول بارداری اتفاق می افتد و معمولا سازمان به سختی این موارد را تائید می کند بر عکس استراحت های عادی و حادثه ناشی از کار بسیار ساده تر مورد تائید قرار می گیرد . مرجع تائید استراحت های پزشکی به ترتیب تعداد روز پزشک معتمد ، شورای پزشکی و کمیسیون های پزشکی می باشند .


3- دقت کنید که برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری نباید اشتغال به کار داشته باشید . البته منظور از اشتغال به کار پرداخت بیمه از محل کار است که چنانچه چنین چیزی تائید گردد دیگر شعبه به شما غرامت دستمزد ایام بیماری نخواهد داد . همچنین اگر از کارفرما حقوق می گیرید قانونا نمی توانید از بیمه هم غرامت بگیرید . البته معلوم نیست چگونه چنین چیزی قابل اجرا است ! اگر کارفرما به هر دلیلی بخواهد به بیمه شده در این دوران حقوق دهد و از این حقوق بیمه کسر نکند اصلا چه کسی متوجه می شود که بخواهد جلوی پرداخت غرامت را بگیرد ! دقت کنید که برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری در ابتدا باید از پزشک معالج گواهی استراحت پزشکی داشته باشید . این گواهی بسته به تعداد روز توسط پزشک معتمد یا شورای پزشکی یا کمیسیون پزشکی مورد بررسی قرار می گیرند . استراحت پزشکی رانندگان بین شهری صرفا توسط کمیسیون پزشکی مورد بررسی قرار می گیرد .


4- در صورتیکه استراحت پزشکی توسط پزشک معالج توصیه گردد و کمتر از 7 روز باشد و در مجموع سالیانه کمتر از 15 روز باشد نیاز به تائید ندارد و به همان صورت توسط شعبه تامین اجتماعی مورد تائید قرار می گیرد . دقت کنید که در برگه گواهی شده توسط پزشک معالج باید نوع بیماری دقیقا مشخص گردد و همچنین استراحت در منزل با استراحت در بیمارستان به درستی تفکیک گردد. اگر گواهی استراحت پزشکی در یک نوبت بین 7 روز تا 60 روز باشد باید توسط پزشک معتمد تائید گردد و در صورتیکه در یک گواهی بیش از 60 روز توصیه گردد باید توسط شورای پزشکی بررسی گردد . اگر شورا به هر دلیلی نتوانست در مورد آن نظر دهد (که ممکن است به علت تعداد روزهای زیاد باشد) گواهی استراحت پزشکی در کمیسیون پزشکی بررسی می گردد . اگر جمع استرات پزشکی در سال از 15 روز تا 60 روز باشد نیز باید به تائید پزشک معتمد برسد . استراحت های بارداری نیز باید به تائید پزشک معتمد برسد و اگر مجموع استراحت های تجویز شده در سال بیش از 60 روز باشد باید موضوع در شورای پزشکی مطرح گردد .


5- برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری ، به همراه دفترچه بیمه و گواهی استعلاجی به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید . اگر استراحتتان به گونه ای بود که به پزشک معتمد ، شورای پزشکی یا کمیسیون پزشکی ارجاع داده شدید حتما مدارک بیمارستانی و پاراکیلینیک را برای ارائه به همراه داشته باشید . دقت کنید در صورتیکه به شورای پزشکی مراجعه کنید ابتدا به شما نوبت داده می شود و سپس باید به جلسه شورای پزشکی رفته و رای نهایی را در آخر جلسه دریافت کنید . نسخه ای که در یافت می کنید نسخه مربوط به خود شما می باشد و باید منتظر بمانید تا نسخه مربوط به شعبه ارسال گردد . البته جدیدا در بعضی شوراها نامه مربوط به شعبه هم به صورت دستی تحویل داده می شود . اگر بابت استراحت پزشکی به کمیسیون پزشکی ارجاع داده شدید ابتدا با شما مصاحبه شده و سپس نوبت کمیسیون تخصصی مورد نظر را می دهند . بعد از حضور در جلسه کمیسیون پزشکی در صورت صادر شدن رای ، یک نسخه به شما تحویل داده می شود و نسخه اصلی از طریق سیستم اداری با فاصله ای بین 2 تا 3  هفته به شعبه ارسال می گردد .


6- دقت کنید که اگر استراحت پزشکی منتهی به ایجاد تعهدات کوتاه مدت و یا بلند مدت برای سازمان شود به خصوص در مورد مستمری های از کارافتادگی جزئی یا کلی و یا بازنشستگی ، حتما در کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد . در اینگونه موارد چون تقلب های زیادی صورت می پذیرد و بعضا از مدارک جعلی نیز استفاده می شود پرونده با دقت و ریزبینی خاصی هم از نظر پزشکی و هم از نظر فنی بیمه ای مورد بررسی قرار می گیرد و امکان اشتباه به کمترین حد ممکن می رسد . برعکس وقتی فردی فوت می کند و بازماندگان وی پیگیر دریافت مستمری بازماندگان می شوند در صورتیکه قبل از بیماری در بیمارستان یا در خانه در حالت استراحت پزشکی بوده باشد معمولا به سهولت این استراحت تائید می گردد .


7- دقت کنید که توصیه به استراحت پزشکی وقتی صورت می پذیرد که این استراحت باعث بهبود بیماری یا حادثه شود . در صورتیکه باعث بهبودی نشود استراحت پزشکی تائید نمی شود . در چنین مواقعی بیمه شده باید درخواست ازکارافتادگی دهد و ازکارافتاده شود . نمی توان به بهانه بیماری مدت زیادی استراحت کرد و انتظار تائید آن را داشت .

جدیدتر قدیمی تر