تجمیع سوابق بیمه تامین اجتماعی

 1- یادم می آید قدیم ها وقتی بیمه شده ای به اواخر دوران بیمه پردازی می رسید تازه به فکر جمع آوری سابقه بیمه اش می افتاد . اینکه در این بیست و اندی سال کجا کار کرده و کجا حق بیمه ریخته و باید به کدام شعبه ها مراجعه کند و از کدام کارفرماها شکایت کند ؟! تازه ممکن بود کلی سوابق از بین برود چون مدرکی برایش وجود نداشت و فیش های پرداختی در شعبه وجود نداشت و از این جور حرف ها ! اما امروزه  بر اثر پیشرفت بیش از حد فن آوری اطلاعات حداقل این یک مورد یعنی تجمیع سوابق بیمه ای خیلی خوب سازماندهی شده است ! اگر  هنوز مشکلی  در این زمینه برای خیلی از بیمه شده ها وجود دارد صرفا عدم اطلاع آنها از تغییرات صورت پذیرفته است . در این مقاله سعی می کنم به خوبی شما را با این مقوله آشنا ساخته به گونه ایکه دیگر مشکلی نداشته باشید . پس با ما همراه باشید !


2- اگر اکنون در شعبه ای از شعبات سازمان تامین اجتماعی در حال پرداخت حق بیمه به صورت اجباری و یا خویش فرما هستید و در شعبه یا شعب دیگری نیز سابقه بیمه دارید زمان را از دست ندهید تا به اواخر دوران بیمه پردازی رسیده و بخواهید سوابق تان را تجمیع کنید . شاید یکی از مهمترین دلایل برای اینکه تجمیع سوابق تان را به تاخیر نیندازید این است که شما صرفا هنگام بازنشستگی به همه سوابق تان نیاز ندارید ! اگر بیکار شوید و بخواهید از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنید هر چه سابقه تان بیشتر باشد زمان بیشتری می توانید از این مقرری استفاده کنید ! چنانچه ازکارافتاده کلی و یا جزئی شوید نیز هر چه سابقه تان بیشتر باشد مستمری بیشتری می گیرید ! همچنین در هنگام انتقال سوابق به سایر صندوق ها و یا برخورداری از انواع کمک هزینه ها میزان مجموع سوابق تان بسیار اهمیت دارد ! علاوه بر این ، داشتن سابقه بیمه ای بیشتر همواره باعث می شود که کارشناسان شعب تامین اجتماعی در تمامی زمینه ها با دید بهتری به شما نگاه کنند و خدمات مناسب تری ارائه کنند ! هر چند در قانون تامین اجتماعی ملاک سابقه بیشتر بیمه ای برای بسیاری از خدمات دیده نشده است با این حال آن چیزی که به صورت غیر رسمی در شعب بیمه اتفاق می افتد عبارت است از نگاه مثبت تر به افراد با سابقه بیشتر ! این موضوع را هیچگاه فراموش نکرده و سعی کنید که همیشه تمامی سوابق تان را به صورت یکجا در اختیار داشته باشید !


3- حالا در این زمینه صحبت می کنیم که برای جمع آوری سوابق تان چه کاری باید انجام دهید ؟ برای جمع آوری سوابق باید به شعبه ای که هم اکنون در حال بیمه پردازی در آن هستید و یا اگر دوران بیمه پردازی تان تمام شده باشد به آخرین شعبه بیمه تان مراجعه کرده و درخواست جمع آوری سوابق تان را بدهید ؟ در گذشته روندی که وجود داشت بدین گونه بود که فرم هایی از طرف شعبه به شما داده می شد تا به شعبه ای که فکر می کنید در انجا سوابق بیمه ای دارید مراجعه کرده و درخواست ارسال سوابق تان به شعبه آخری را داشته باشید ! اکنون این روند عوض شده است و شما صرفا در شعبه آخر نام شعبه هایی را که فکر می کنید در آنها سابقه بیمه دارید اعلام نموده تا نامه نگاری و پیگیری های مربوطه از طرف خود شعبه صورت پذیرد ! در هنگام مراجعه به شعبه آخر بیمه پردازی تان کارت ملی ، شناسنامه و دفترچه خدمات درمانی تامین اجتماعی را به همراه داشته باشید .


4- در فرمی که در همین زمینه به شما داده می شود (لینک دانلود فرم تجمیع سوابق) در ابتدا باید نام کارگاه و کارفرمای فعلی تان را ثبت کنید . دقت کنید که شماره بیمه تان را کاملا درست و به صورت 8 رقمی بنویسید (شماره بیمه های 8 رقمی مربوط به بیمه شده اصلی و شماره بیمه های 10 رقمی مربوط به بیمه شده تبعی است). در ردیف هایی که برای ثبت سوابق قبلی تان به شما ارائه شده است (حداکثری ندارد و چنانچه هر 7 ردیف پر شد می توانید فرم اضافی بگیرید !) به ترتیب باید تاریخ شروع بیمه پردازی و تاریخ پایان آن ، نام کارگاه ، شماره کارگاه ، نشانی کارگاه و نام شعبه و نوع بیمه تان را بنویسید . تمامی این آیتم ها بسیار مهم می باشند وسعی کنید اگر در مورد بعضی از آنها اطمینان ندارید فیلد مربوطه را پر نکرده و بعد از تحقیقات کافی جواب دهید . اگر اصلا نمی دانید ، اطلاعات مربوطه را حدودی بنویسید و اگر به آن هم شک دارید مطلقا پر نکنید ! پر نکردن یکسری از اطلاعات  از اشتباه پر کردن آنها بهتر است ! دوران گرفتن مقرری بیمه بیکاری و یا دوران استفاده از غرامت دستمزد ایام بیماری و یا ایام زایمان نیز جزء سوابق بیمه ای تان می باشد ، پس مشخصات آن دوران را نیز ذکر کنید (دوران بیمه پردازی به این معنا نیست که حتما شما و یا کارفرمایتان حق بیمه تان را بپردازید ، بلکه زمانی که حق بیمه تان به هر طریقی پرداخت شود حتی از طرف خود سازمان تامین اجتماعی و به صورت حمایت هایی که در زمان بیماری یا بیکاری اتفاق می افتد نیز دوران بیمه پردازی تان حساب می گردد) .


5- امروزه پروژه ساماندهی سوابق بیمه شدگان به صورت کامل در حال اجرا است و به مراحل نهایی خود نزدیک می شود . طبق این پروژه سوابق شما اگر مربوط به زمانی باشد که به صورت مکانیزه ثبت شده است و یا مربوط به زمان های قبل از آن باشد که هنوز سیستم مکانیزه نشده بود همه از طریق یک سیستم جامع در حال تجمیع شدن است و شما به سادگی از طریق اتوماسیون تحت وب سوابق تامین اجتماعی می توانید به همه آن اطلاعات دسترسی پیدا کنید . پس اگر با مشاهده سوابق تان از طریق این سیستم نسبت به سابقه ای مشکوک بوده اید و یا اینکه فکر می کرده اید یکسری از سوابق تان در سیستم ثبت نشده است به شعبه مربوطه تان مراجعه کرده و درخواست جمع آوری سوابق دهید و در حالات دیگر ، نیازی به این کار ندارید ! دقت کنید که هنگام مشاهده سوابق تان در سامانه مربوطه سوابق به دوسته قبل از سال 1386 و بعد از سال 1386 تقسیم بندی شده اند . اطلاعات مربوط به قبل از سال 1386 مربوط به زمانی بوده است که سیستم دستی بود و هنوز کامپیوتری نشده بود و اطلاعات بعد از سال 1386 مربوط به زمانی است که از سیستم جامع بیمه ای برای ثبت اطلاعات استفاده می گشت . بعد از راه اندازی این سیستم ، اطلاعات مربوط به قبل از سال 1386 از طریق پرونده های موجود خوانده شد و در سیستم ثبت گردید بنابراین امکان ثبت اشتباه یا ثبت نشدن اطلاعات قبل از سال 1386 بسیار بیشتر از بعد از آن سال است و بهتر است در هنگام بررسی سوابق تان ، سابقه های قبل از سال 1386 را به دقت مورد مطالعه قرار دهید زیرا امکان اشتباه در آن بیشتر است .


6- در گذشته چون فرآیند جمع آوری سوابق توسط شعبه به صورت دستی و با نامه نگاری انجام می شد ممکن بود ماهها طول بکشد تا اطلاعات جمع آوری گردد اما امروزه با توجه به اینکه سیستم به صورت الکترونیکی درآمده است ، در کمتر از 1 هفته تمامی سوابق به راحتی جمع آوری می گردد . همچنین قرار شده است به زودی اعتراض در مورد سوابق بیمه ای محاسبه نشده نیز از طریق همین سایت انجام گردد ! (کم کم دیگر برای هیچ کاری نیاز نیست به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید !) .

جدیدتر قدیمی تر