شرایط دادن سفته

 1- این روزها خیلی از کارفرمایان در هنگام استخدام بابت حسن انجام کار و یا حتی بدون هیچ عنوانی در مبالغ بالا از کارجویان سفته یا بعضا چک درخواست می کنند . در بهترین حالت سفته باید بابت حسن انجام کار باشد و در قرارداد هم گرفتن آن و دلیل گرفتن آن ذکر شده باشد  ولی عمدتا سفته ها سفید امضا می باشند و یا حتی چک هایی از کارجویان گرفته می شود که در هیچ جایی هم ثبت نمی گردد . با این که این کار نه قانونی است و نه منطقی ولی معمولا به دو دلیل مهم اتفاق می افتد . دلیل اول و مهمترین دلیل این است که کارجوی بینوا می داند که اگر سفته ندهد از استخدام خبری نیست و به راحتی در مصاحبه استخدامی رد می شود. دلیل دوم البته فقر اطلاعاتی است که اکثر افراد کارجو بدان مبتلا هستند و دقیقا نمی دانند که از چه حقوقی برخوردارند و حتی در صورت ارائه دادن سفته و چک نمی دانند  چه مسائلی را باید رعایت کنند ؟

2- کلا اصطلاح "حسن انجام کار" هم ازهمان حرف هاست . آنقدر گستره معنای این اصطلاح زیاد است که تقریبا می توان هر چیزی را به آن مستند کرد. برای همین دقت کنید که علاوه بر این مطلب در صورت ارائه تضمینی مانند چک و سفته حتما در قرارداد به صورت دقیق ذکر شود که وظایف طرفین چیست تا از هر گونه سوء استفاده آتی جلوگیری شود . همچنین دقت کنید که در سفته نام  شرکت مورد نظر را بنویسید و اگر به هر دلیلی نتوانستید این کار را انجام دهید نام طرف مقابل را بنویسید . هیچوقت سفته را به صورت خالی و یا در وجه حامل ننویسید ! حتما در قبال دادن سفته رسید بگیرید ! تا اگر بعدا به مشکل خوردید بتوانید درخواست استرداد دهید !  

3- فرض کنید با کارفرما به مشکل خوردید و می خواهید از کار بیرون بیائید و یا به هر دلیل دیگر دلهره دارید که کارفرما بر روی سفته تان اقدام کند . اولین موضوعی که باید به خاطر بسپارید این است که کلا در هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار این جور مدارک محلی از اعراب ندارند و قضاوت و انشاء رای براساس قانون کار و مدارک مرتبط با کارکرد افراد بوده و کارشناسان اداره کار نه به این مسائل می پردازد و نه حق پرداختن به چنین مسائلی را دارند! اگر بر روی سفته ها نوشته شود به منظور حسن انجام کار و یا در قراردادتان یا در هر سند معتبر دیگر جنبه تضمینی سفته ذکر گردد یا این که سفته ها را در وجه شرکت و نه فرد صادر کنید دیگر نباید نگرانی خاصی داشته باشید چون این سفته ها بدون تحقق شرایطی که در هنگام استخدام در قرارداد ذکر شده اند قابلیت اجرا ندارند .

4- و بهتر است آخرین نکات را هم به شما گوشزد کنم . اگر به هردلیلی برای استخدام شدن تصمیم گرفتید سفته ارائه دهید دقت کنید که مبلغ سفته درخواستی با مزایای کاری که می خواهید بگیرید سازگار باشد و هیچ وقت سفته با رقم های نجومی در اختیار کارفرما قرار ندهید . حتما تاریخ را در سفته ذکر کنید تا عندالمطالبه نباشد . بعد از مبلغ وجه بابت آن را بنویسید یعنی بنویسید به چه دلیلی سفته را می دهید مثلا سفته بابت ضمانت حفظ اسرار شرکت . حتما یک کپی از آن نزد خود داشته باشید . در مجموع  اگر مشکلی ندارید مطلقا دلهره نداشته باشید . دستگاه قضائی ما هم اینگونه نیست که همینجوری روی سفته بتوان اقدام کرد . تا قاضی به این نتیجه نرسد که دلیل دادن سفته نقض شده است معمولا تائید واخواست آن را نمی دهد . نگران نباشید ! 

جدیدتر قدیمی تر