مزایای بیمه عمر

 1- برای مقایسه ریز تر این دو نوع بیمه ترجیح دادم یکی از این نوع بیمه های تجاری یعنی بیمه عمر و زندگی مان بیمه ایران  یعنی بیمه مان را با بیمه تامین اجتماعی مقایسه کنم . خود من به بیمه های عمر هم علاقمندم و شاید به عنوان یک مکمل بیمه ای برای بیمه تامین اجتماعی ام آن را برای خود یا اعضای دیگر خانواده ام انتخاب کنم . اما مواردی که در سایت بیمه ایران و یا سایت های زیرمجموعه آن در مقایسه این دو بیمه آورده شده است واقعا شگفت انگیز است . در مورد عدم مدیریت مناسب در صندوق تامین اجتماعی بحثی نیست ! اما مگر دیگر ارگان ها به صورت کاملا عالی اداره و مدیریت می شوند . مگر این همه اختلاس در بیمه های تجاری رخ نداده است ! بحث عدم مدیریت مناسب در تمامی نهادهای دولتی و عمومی ما وجود دارد و نمی توان جائی را مستثنا کرد و بررسی علل و عوامل آن از این مقاله خارج است . اما این که در سایت بیمه ایران اینقدر حقایق معکوس جلوه داده شود تعجب برانگیز است . به دوستان توصیه می کنم بر روی نقاط قوت طرح خود تکیه کنند که نکات قوت خوبی هم دارد اما دیگر هر چیز نادرستی را به بیمه های اجتماعی این مملکت منتسب نکنند ! خودشان هم می دانند این گونه نیست وگرنه یکی از گروه های عمده بیمه شدگان تامین اجتماعی نمایندگان بیمه های تجاری نبودند !


2- در پوشش بیمه عمر مان در صورتیکه فوت عادی اتفاق بیفتد تا 35 برابر حق بیمه سالانه و فوت در اثر حادثه تا 3 برابر سرمایه قابل تنظیم است . یعنی شما سرمایه مقرر مشخص شده را در صورت فوت یکجا دریافت می کنید و این خوب است . البته گفته می شود که همین مبلغ را می توانید سرمایه گذاری کنید وسود آن را بگیرید حالا چه توسط خود بیمه یا بانک . اما می دانید که سود آن مقدار مشخصی است و با گذشت زمان ارزش عددی آن کم می شود . در حالیکه در تامین اجتماعی (فرضا بیمه های خویش فرما) شما مستمری می گیرید و این مستمری هر سال مطابق با حداقل حقوق تصویبی هیات دولت افزایش می یابد و ثابت نیست ! این موضوعی است که توسط دوستان نادیده گرفته می شود و اصلا بحثی از آن به میان نمی آید ! 


3- در بیمه عمر مان شما در صورت ازکارافتادگی مبلغ معینی می گیرید و تا 10 سال هم مستمری به شما تعلق می گیرد . دوستان گفته اند که در تامین اجتماعی فقط کمک هزینه به شما تعلق می گیرد در حالیکه اینگونه نیست ! شما اگر بین 33 تا 66 درصد از کارافتاده شوید که یعنی توانایی ادامه کار دارید مستمری جزئی و اگر بالای 66 درصد ازکارافتاده شوید یعنی ازکارافتادگی کلی معادل بازنشستگی حقوق می گیرید . این مستمری 10 ساله نیست و تا زمان فوت تان و سپس به همسر و فرزندانتان انتقال می یابد همسرتان تا آخر عمر می تواند از ان استفاده کند ! اگر فرزند پسر باشد تا زمانیکه تحصیل می کند و اگر دختر باشد تا زمان ازدواج یا شاغل شدن می تواند از مستمری استفاده کند  ! حتی دختران طلاق گرفته هم می توانند از این مستمری سالها استفاده کنند و بارها حتی تا 50 و 60  سال من خودم دیده ام از این مستمری استفاده شده است ! متاسفانه این مطلب را هم دوستان به سادگی نادیده می گیرند و اصلا حرفی در موردش نمی زنند !


4- تامین اجتماعی از روی پرداختی هایتان به شما وام نمی دهد ! این یک واقعیت است و این یکی از مزایای بیمه عمر است ! بحث دیگری که مطرح می شود و متاسفانه نادرست است این است که بیمه های اجتماعی مثل تامین اجتماعی عموما بیمه های درمانی هستند در حالیکه بیمه های عمر بیمه های تجاری بیمه عمر و سرمایه گذاری هستند . در تامین اجتماعی در بیمه های 30 درصدی که بیشترین حق بیمه است 3 درصد برای بیمه بیکاری و 9 درصد برای بیمه درمان و 18 درصد برای بیمه عمر تقسیم بندی می شود . در بعضی بیمه ها مثل بیمه های خویش فرما شما نیازی به پرداخت این 3 درصد ندارید و مقرری بیمه بیکاری نیز به شما تعلق نمی گیرد . در بیمه های حرف و مشاغل آزاد شما 9 درصد حق درمان را نمی دهید و باید برای دفرچه پول جدا بدهید . در بیمه اختیاری هم باید 27 درصد بدهید و حق درمان را هم بدهید . در تمام این انواع 18 درصد صرفا برای بیمه عمر سرمایه گذاری می گردد تا مستمری بعدا پرداخت گردد . پس بیمه تامین اجتماعی صرفا یک بیمه درمانی نیست و من متاسفم که به این راحتی در این زمینه دروغ گفته می شود ! 


5- این بحث همچنان ادامه دارد !

جدیدتر قدیمی تر