بهترین بیمه کارگران ساختمانی

 1- یکی از خدماتی بسیار سودمندی  که در این چند ساله از طریق رای نمایندگان مجلس و با دستور دولت و اجرای سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته بیمه کارگران ساختمانی بوده است. به تصریح دوست و دشمن ، این خدمت یکی از بهترین خدماتی است که سازمان انجام داده است زیرا از یک طرف با کمترین مبلغ ممکن این کارگران را بیمه کرده است و از طرفی حداکثر پوشش ها را برای این افراد فراهم ساخته است. علاوه بر این ، مشاغلی که این دوستان دارند به گواه آمار یکی از پرحادثه ترین شغل های موجود در جامعه ماست که هر آن احتمال حادثه های منجر به جرح یا فوت در آن می رود و در نتیجه وجود بیمه که نه تنها بازنشستگی بلکه مشکلات درمانی و یا استراحت های پزشکی و ازکارافتادگی های جزئی و یا کلی را پوشش دهد از نان شب واجب تر می باشد.  

2- مشکل از آنجایی آغاز می شد که به گواهی آمار و شهادت همکاران تامین اجتماعی اکثریت کسانی که از این طریق بیمه شده اند کارگر ساختمانی نیستند. در این نوع بیمه با هزینه ای حدود یک چهارم بیمه اختیاری می توان بیمه شد و تقریبا از تمامی مزایا به استثنای بیمه بیکاری استفاده نمود. البته مبلغ پرداختی بستگی به این دارد که کارگر از چه نوعی باشید . کارگر درجه 1 ، کارگر درجه 2 یا کارگر درجه 3. در نتیجه هر فردی با استفاده از یک کارت مهارت و معرفی از طرف یک کارفرما به راحتی می توانست بیمه کارگران ساختمانی شود . تامین اجتماعی نیز که صرفا براساس معرفی نامه های موجود اقدام می نمود نمی توانست بازرسی خاصی در مرحله ثبت نام این دوستان انجام دهد. این شد که به قول یکی از دوستان اکثریت این نوع بیمه شدگان مغاره داران بودند از طلافروشان تا معاملات املاک و میوه فروشان و .... در ضمن چون در هر سال برای این نوع بیمه یک سهمیه مشخصی در نظر گرفته می شد بسیاری از کارگران ساختمانی که محتاج استفاده از چنین بیمه ای بودند نمی توانستند از این مزایا استفاده کنند و آنها نیز سازمان را مقصر قلمداد می کردند.

3- خوشبختانه بعد از مدتی این مشکل توسط تامین اجتماعی نه تنها در این مورد بلکه در مورد بیمه قالیبافان به خوبی تشخیص داده شد و با بازرسی های منظمی که صورت پذیرفت بسیاری از کسانی که به ناحق از این بیمه استفاده می کردند شناسایی شده و حذف شدند. هر چند هنوز افراد زیادی هستند که به صورت غیر قانونی از این بیمه استفاده می کنند اما حذف همین افراد نیز مشکلات زیادی ایجاد کرد. هر روز می بینی که این دوستان به شعب تامین اجتماعی مراجعه می کننند که چرا بیمه شان قطع شده است. بعضا حتی در بسیاری از رسانه های نوشتاری ، شنیداری و دیداری نیز شکایت می کنند که تامین اجتماعی فلان کار را به صورت خلاف انجام داده است. منکر بسیاری از مشکلات سازمان تامین اجتماعی و بسیاری دیگر از اداراتمان نیستم ولی واقعیت این است که اکثر رسانه های ما هم بدون اطلاع دقیق و صرفا به صورت پوپولیستی این صحبت های را پوشش می دهند. صحبت هایی که هیچ مبنای صحیحی ندارد.

4- یکی دیگر از مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمده است عدم پرداخت سهم شهرداری است . مبلغی که ناشی از عوارضی است که از مالکان ساختمان های در حال ساخت گرفته می شود و به صورت مستقیم با رونق ساخت و ساز ارتباط دارد و هر چه وضعیت کشور و به خصوص ساختمان سازی در رکود باشد احتمال محقق شدن این مبلغ سخت تر می شود . میزان این مبلغ حدود 15 درصد است و بقیه مبلغ توسط دولت و خود کارگران ساختمانی تامین می شود. ممکن است به مرور زمان این مبلغ کمی بیشتر گردد چون مبلغی که باید شهرداری ها از مبلغ عوارض دریافتی ساختمان پرداخت کنند عملا پرداخت نمی کنند.

5- من فکر می کنم در بین بیمه شدگان کارهای ساختمانی باید تفاوتی قائل شد. بعضی کارهای ساختمانی تخصصی هستند و بعضی کارها کارگری ساده . وقتی قانونگذار پرداخت درصد بالایی از مبلغ این بیمه را بر عهده گرفته است نگاهش مساعدت به کارگران بعضا فصلی و کم مهارت و ساده ای است که با حداقل حقوق بیشترین سختی را تحمل می کنند و درآمد مختصر و غیر پیوسته ای دارند . لزومی ندارد که استادکارها و دیگر متخصصانی  که هم زمینه کاری و هم درآمد بیشتری دارند با مبالغ ناچیز بیمه شوند. بهتر است این مبلغی که برای سوبسید بیمه این دوستان پرداخت می گردد صرف بیمه کردن دیگر اقشار کم در آمد جامعه گردد.

6- مورد دیگر که به نظر من اشتباه است قطع بیمه کارگران ساختمانی و البته قالیبافی و بیمه های مشابه با تاخیر حتی یک ساعته است. به نظر من با تاخیر چند ساعته صرفا باید جریمه صورت پذیرد و نه اینکه کلا بیمه قطع شود و دوباره مراحل معرفی و ثبت نام بیمه شده مجددا شروع شود.

جدیدتر قدیمی تر