دریافت دیه در حوادث رانندگی

 1- این مقاله را در پاسخ به سوالات زیادی که در مورد مرجع پرداخت هزینه های درمانی از من می شود می نویسم . بارها افرادی در مورد دیه از من سوال داشته اند که بعد از اینکه پاسخ شان را داده ام پرسیده اند پس هزینه درمانی چه می شود و تا گفته ام که هزینه درمانی در بیمه شخص ثالث دیده نشده است و در میزان دیه نیز تاثیری ندارد بسیار تعجب کرده اند ؟! از طرفی آنها حق دارند و از طرفی بیمه ها که تا مدت ها قبل این پول را مستقیم می دادند و حالا دیگر نمی دهند ، حق دارند ! این مقاله را بخوانید تا اطلاعاتتان در این زمینه افزایش یابد ؟!


2- اولین نکته ای که در این زمینه بسیار اهمیت دارد این است که بیمه های تجاری حق بیمه مربوط به درمان مصدومان را حتی بیشتر از آنی که باید بپردازند می پردازند . طبق قانونی که در ماده 92 برنامه پنج ساله چهارم تصویب شد و همواره مورد تائید قرار گرفته و به قانونی دائمی تبدیل شده است بیمه ها موظف می باشند که 10 درصد از حق بیمه دریافتی که مشتمل بر حق بیمه سرنشین ، ثالث و مازاد است را تا دهم هر ماه به حساب وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی واریز کنند . این قانون از آنجائی به وجود آمد که در حوادثی که در خیابان ها اتفاق می افتاد همراهان بیمار معمولا حضور نداشتند و وقتی حادثه دیدگان به بیمارستان اعزام می شدند به علت عدم تقبل هزینه، بسیاری از بیمارستان ها حادثه دیده را نمی پذیرفتند و مصدوم با خطرات زیادی مواجه می گردید ! هر چند این کار ، کار درستی نبود ولی با این حال نشاندهنده عدم وجود منابع مالی مناسب در بیمارستان های برای درمان این قبیل مصدومان داشت و بهتر بود که این موضوع به نحوی حل می گردید . با اختصاص این بودجه به وزارت بهداشت که به تمامی بیمارستان ها ترزیق می شود دیگر بیمارستان ها بهانه ای برای نپذیرفتن بیمار نخواهند داشت .


3- توجه داشته باشید که برای اینکه هزینه هایی که به علت حوادث رانندگی ایجاد شده است در بیمارستان مجانی حساب گردد ، مصدوم باید صرفا توسط اورژانس به بیمارستان منتقل گردید . اگر به صورت شخصی و یا توسط ماشین های عبوری منتقل شوید باید هزینه ها را خودتان بپردازید . البته صد در صد اینگونه نیست و در صورتیکه به صورت شخصی به بیمارستان مراجعه کردید و هزینه ها را خودتان پرداخت کردید می توانید با کروکی پلیس بعدا به بیمارستان مراجعه کنید و هزینه هایتان را پس بگیرید . اگر به علت بر هم خوردن صحنه حادثه کروکی نداشتید می توانید به هیات حل اختلاف مراجعه کرده و با دادن هزینه مربوطه کروکی فرضی ترسیم نمائید و با استفاده از آن هزینه هایتان را باز پس بگیرید . بیمارستان موظف است هزینه ها را پس دهد و گرنه می توانید به راحتی به دادگاه بر علیه آنها شکایت کنید و رای بگیرید . فرقی هم نمی کند بیمارستان دولتی ، خصوصی ، تامین اجتماعی ، خیریه ، نظامی یا وابسته به ارگان های دیگر باشد . باید پولتان را پس بدهند .


4- بیمارستان ها موظفند بدون قید وشرط تمامی مصدومان حادثه دیده را درمان نمایند . فرقی نمی کند مصدومیت به چه علتی باشد و تمامی حوادث ترافیکی ، رانندگی و جاده ای را در بر می گیرد . بیمارستان ها حق دریافت هیچ هزینه ای از مصدومان ، همراهانشان و البته مقصرین حادثه ندارند و کل هزینه ها را تا زمان ترخیص باید بپردازند و البته لوزام مصرفی و غیر مصرفی را نیز باید فراهم کنند . اگر اولین بیمارستانی که به آن مراجعه می شود که معمولا نزدیکترین بیمارستان هم هست امکانات تخصصی مربوطه برای درمان بیمار را نداشته باشد نباید از پذیرش بیمار خودداری کند و باید پس از پذیرش ، بیمار را به بیمارستانی که تخصص مربوطه را داشته باشد ارجاع  دهد . این موضوع معمولا نادیده گرفته می شود و اگر بیمارستان امکانات تخصصی مربوطه را نداشته باشد معمولا اصلا پذیرش صورت نمی پذیرد . در صورتیکه بیمار به بیمارستان های خصوصی انتقال داده شود این بیمارستان ها موظفند ضمن انجام اعمال اولیه برای بهبود حال بیمار نظیر احیاء و استیبل کردن شکستگی ها ، نسبت به پذیرش بیمارستانی از طریق ستاد وزارتخانه اقدام نمایند و بیمار را پس بهبود نسبی به بیمارستان فوق اعزام کنند .


5- در صورتیکه بیمار تمایل داشته باشد تا درمانش را در بیمارستان خصوصی تکمیل کند بیمارستان می تواند تفاوت تعرفه درمانی دولتی و خصوصی را از وی اخذ نماید و درمان وی را تکمیل کرده و ترخیص نماید . هزینه طبق تعرفه دولتی توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی پرداخت خواهد گردید . توجه داشته باشید که تمام اقدامات درمانی بستری و سرپائی جزء این دستورالعمل قرار می گیرد و البته این موارد صرفا مربوط به حوادث رانندگی است و حوادث دیگر را شامل نمی شود .

نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که بسیاری از بیمارستان ها از ناآگاهی افراد سوء استفاده می کنند و هزینه بیمار را حتی در بخش اورژانس طلب می کنند . حتی بعد از Stable شدن وضعیت بیمار از اعزام وی به بیمارستان دانشگاهی جلوگیری و خود ، وی را پذیرش می کنند تا با استفاده از نقاط ضعف قانون حداقل مابه التفاوت هزینه های درمانی را که برای بستری در بیمارستان های خصوصی مبلغ بالایی می شود از بیمار و خانواده وی طلب  کنند . همیشه باید توجه داشته باشید که بعد از اینکه کارهای اولیه بیمار انجام شد باید به بیمارستان های  مرتبط دانشگاهی و غیر خصوصی منتقل شود تا کوچکترین هزینه ای از این بابت دامن شما را نگیرد هر چند اگر توانایی مالی اش را دارید می توانید این کار را انجام دهید . منظور از درمان در این موارد عکس برداری و تست های اولیه نیست بلکه بستری در بخش های عمومی ، سی سی یو و ... است .

جدیدتر قدیمی تر