شرایط ثبت نام بیمه روستایی

 1-یکی از موضوعاتی که من تا به حال در محیط شبکه و روزنامه ها و اصلا در گفتگو با افراد مختلف هیچ چیزی در مورد آن نشنیده ام بحث بازنشستگی روستائیان است ! البته شاید یک دلیل برای این اتفاق این باشد که معمولا اکثرا در محیط های شهری زندگی می کنیم و طبیعتا مشکلات جوامع شهری بیشتر مورد علاقه ما می باشد ! روستائیان به خصوص آنهائی که سنی ازشان گذشته است سهم زیادی از محیط اینترنت و یا رسانه های جمعی دیگر ندارند و طبیعی است که صدایشان کمتر شنیده شود ! واقعا روستائیان و یا دامداران در محیط های روستائی بعد از اینکه به سن بازنشستگی می رسند و دیگر توانائی تولید محصولات کشاورزی و یا دامداری ندارند چگونه زندگی خود را می گذرانند ! معمولا بیمه تامین اجتماعی یا بیمه دیگری ندارند و اگر سرمایه منقول و به خصوص غیر منقولی برای این دوران خود فراهم نیاورده باشند چگونه امرار معاش می کنند ! در گذشته شاید فرزندانشان در کنارشان زندگی می کردند و در کنار هم زندگی راحتی داشتند ! آیا حالا نسل جوان حتی در روستا چنین شرایطی را مانند گذشته می پذیرد که در کنار پدر و مادر پیر زندگی کند و خرج زندگی آنها را نیز بدهد ! با هم در ادامه در این مورد بیشتر صحبت می کنیم !


2- بدون اغراق می توان گفت یکی از کارهای خوبی که در زمینه خدمت رسانی به روستاییان در این سیستم انجام شد همین بیمه روستاییان بود (طرحی که در سال 1384 مراحل نهایی تصویب را گذراند ولی در دو دوره دولت بعدی کوچکترین کاری برای تحقق آن انجام نشد) . شاید در این چند ساله خیلی در حق شان اجحاف شده باشد و بی آبی و نبود امکانات مناسب و مشکلات فروش محصولات حسابی جان به سرشان کرده باشد با این حال این اقدام یک کار بسیار سودمند بود . هیچ کس نمی تواند منکر آن بشود . براساس این طرح که تمامی کشاورزان ، روستاییان و عشایر می توانند عضو آن شوند شما می توانید یکی از 8 سطح درآمدی را انتخاب کرده و 5 درصد آن را ماهیانه به حساب دولت بریزید تا وقتی به سن و سابقه مورد نظر رسیدید بتوانید از مستمری بازنشستگی و البته در تمام مدت بیمه پردازی و مستمری بگیری از خدمات درمانی استفاده کنید . مابقی حق بیمه را هم دولت از طریق منابع خودش می پردازد (که دو برابر حق بیمه ای است که توسط بیمه شده پرداخت می گردد) و ربطی هم به دولت خاصی ندارد و تمامی دولت ها باید این کار را ادامه دهند . اگر در بعضی سال ها این مناطق دچار خشکسالی ، آفت زدگی ، مرگ و میر دام و یا بروز حوادث غیر مترقبه گردند ، دولت علاوه بر سهم خود باید سهم بیمه شده را نیز بپردازد .


3- طبق قانون بیمه روستاییان و عشایر برای اینکه مشمول این بیمه شوند باید در روستا یا مناطق عشایری سکونت داشته باشند . نمی دانم بگویم خوشبختانه یا متاسفانه از سال 1392 قانون عوض شد و کسانیکه در این مناطق زندگی نمی کردند نیز می توانستند از بیمه روستاییان و  عشایر بهره مند گردند . بر طبق این قانون جدید (که از نظر من چندان هم منطقی نیست)  در صورتیکه این افراد بیمه شده هیچ صندوق دیگری نباشند ویکی از 230 شغلی که توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی تعریف شده است را داشته باشند می توانند از این بیمه استفاده کنند . ملاک ، معرفینامه ای است که توسط اداره جهاد کشاورزی و یا نظام صنفی کشاورزی تائید شده باشد . علاوه بر موارد فوق رانندگان بین شهری که در مناطق روستایی به حمل بار و مسافر می پردازند و معرفی شدگان نظام مهندسی کشاورزی نیز جزء این طرح می باشند .


4- در طرح بیمه روستاییان با توجه به شرایط تان می توانید از سه نوع مستمری استفاده کنید . این سه نوع عبارتند از مستمری پیری ، مستمری بازماندگان و مستمری ازکارافتادگی . مستمری پیری به این معنا است که وقتی شما به سن و سابقه بیمه ای مشخصی رسیدید می توانید از مستمری ماهیانه استفاده کنید (حداقل 15 سال سابقه و 65 سال سن و البته اخیرا با 70 سال سن و 10 سال سابقه نیز می توان بازنشسته شد) . مستمری بازماندگان به این معنا است که در صورت فوت بیمه شده خانواده وی با هر سن و سابقه ای می توانند از مستمری بازماندگان استفاده کنند (البته حداقل 1 سال سابقه بیمه و 90 روز سابقه بیمه در سال آخر مورد نیاز است و مستمری به همسر و فرزندان پرداخت می گردد دقیقا مطابق با قانون تامین اجتماعی) . مستمری از کارافتادگی به این معنا است که در صورت ازکارافتاده بودن بیمه شده (براساس نظریه کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی) دیگر نیاز به پرداخت حق بیمه و کامل کردن سن و سابقه بیمه مورد نیاز ندارید و می توانید از مزایای مستمری در دوران ازکارافتادگی استفاده کنید (در صورتیکه ازکارافتادگی براساس حادثه ناشی از کار باشد با 1 روز سابقه هم می توان از این مستمری استفاده کرد اما در صورتیکه ازکارافتادگی براساس بیماری باشد باید حداقل 1 سال سابقه بیمه و 90 روز در سال آخر سابقه داشته باشید) .


5- میزان افزایش مستمری بیمه شدگانی که در این طرح به بازنشستگی رسیده اند هر ساله مطابق نرخ تورمی است که توسط دولت اعلام می گردد (یعنی تا به حال که چنین بوده است) . لازم است در مورد سطوح در آمدی نیز یک بار دیگر صحبت کنم . شما در ابتدای بیمه پردازی می توانید یکی از سطوح درآمدی را با توجه به انتخاب خودتان و تائید صندوق مشخص نموده و براسا س آن حق بیمه بپردازید . این سطوح به شرح زیر می باشند (براساس نرخ سال 1396) . بیمه شده می تواند حق بیمه را هم به صورت ماهیانه پرداخت کند و هم به صورت سالیانه (یعنی اول هر سال کل حق بیمه مربوطه را پرداخت نماید) .












سطح درآمد

میزان درامد انتخابی بیمه شده  به ریال

سهم بیمه شده بابت 1 ماه  به ریال

 سهم بیمه شده بابت یک سال  به ریال

1

3.500.000

175.000

2.100.000

2

4.000.000

200.000

2.400.000

3

4.500.000

225.000

2.700.000

4

5.000.000

250.000

3.000.000

5

5.500.000

275.000

3.300.000

6

6.000.000

300.000

3.600.000

7

7.000.000

350.000

4.200.000

8

8.000.000

400.000

4.800.000



6- برای این که در این طرح ثبت نام کنید . باید چه بکنید ؟ اگر دارای شرایط مربوطه هستید یعنی یا در روستا و مناطق عشایری زندگی می کنید و یا در یکی از 230 شغل گفته شده  در روستا مشغول هستید حتی اگر در مناطق شهری ساکن بودید می توانید به نزدیکترین کارگزاری مربوطه مراجعه کنید  (کارگزاری های بیمه روستایی که می توان شماره تلفن آنها را از 118 گرفت).  غیر از کارگزاری ها می توان به دهیاری ها ، تعاونی های عشایر ، تعاونی های دهیاری و تعاونی های تولید روستایی مراجعه کرد .  شرط سنی فعلی برای ثبت نام در این نوع بیمه داشتن سن بین 18 سال تا 50 سال می باشد . دقت داشته باشید که در صورت داشتن سوابق مورد نیاز برای بازنشسته شدن میانگین پرداختی در 2 سال آخر به عنوان معیار برای محاسبه مستمری در نظر گرفته می شود و البته شما در اواخر دوران بیمه پرداری نمی توانید یک دفعه گروه درآمدی تان را به گروه های درآمدی بالاتر انتقال دهید .


7- طبق روالی که در این مملکت همیشه جریان داشته است تقلب ها و سوء استفاده های وسیعی نیز از این طرح صورت پذیرفت که در بعضی مواقع می رفت تا اصل طرح را دچار مشکل سازد . بزرگترین تقلب نیز این بود که افراد شهری که بیمه تامین اجتماعی داشتند و یا درآمد مناسب و شرایط بیمه تامین اجتماعی را داشتند به علت مبلغ کم حق بیمه روستایی و با استفاده از روابط آمدند و در این طرح ثبت نام کردند (عمدتا از طریق کمیته امداد معرفی شدند) . در نتیجه به این دلایل و البته کمبود بودجه دولت ماین سال های 1389 تا 1391 دولت سهم حق بیمه خود را به این صندوق پرداخت نکرد که خوشبختانه از سال های بعد وضعیت به روال عادی بازگشت . چه کار می شود کرد در این جامعه که اکثریت همواره در حال انتقاد کردن از وضعیت موجود هستند ولی خودشان تا بتوانند و دست شان برسد از هر نوع تقلب و از بین بردن حق دیگران روی گردان نیستند ! این مشکل مردم ما است نه دولت ما ! و تا درست نشود این مملکت روی سعادت را به خود نخواهد دید ! 

جدیدتر قدیمی تر