وکیل خوب برای دریافت دیه

 1- یکسری از نکات جالب در زمینه دیه ، حوادث رانندگی و شرکت های بیمه وجود دارد که دانست آن برای شما می تواند بسیار جالب باشد . معمولا در هنگام بررسی یک موضوع مهم ، نکات اصلی گفته می شود و کمتر به ظرایف کار دقت می شود . همین نکات ریز بعضا چنان تاثیری می گذارند که نکات اصلی نمی گذارند . در این مقاله سعی می کنیم یکسری از این موارد را به تفکیک ذکر کنیم .

2- اگر تصادفی برای شما اتفاق بیفتد و در آن تصادف جرح یا خدای ناکرده فوت شخص ثالث روی دهد و ثایت شود که شما یکی از تخلفات حادثه ساز را داشته اید شما هم در پرداخت دیه با شرکت بیمه شریک می شوید . یعنی فرانشیزی نیز به شما تعلق می گیرد و باید قسمتی از دیه را خودتان تقبل کنید . اگر این اتفاق برای بار اول برای شما روی دهد 2.5 درصد را باید پرداخت کنید . اگر بار دوم چنین حادثه ای  خ دهد 5 درصد را باید پرداخت کنید و از دفعه سوم به بعد 10 درصد را باید پرداخت کنید . حالا شاید از خود بپرسید تخلفات حادثه ساز چه تخلفاتی هستند ؟ به تخلفات زیر تخلفات حادثه ساز می گویند . جالب است فکر کنم اگر یکی از این تخلفات روی ندهد اصلا تصادفی اتفاق نمی افتد یعنی موارد زیر کل تصادف ها را پوشش می دهد !

  • هر گونه حرکات نمایشی مانند حرکت با یک چرخ و یا حرکات آکروباتیک 
  • دور زدن در محل ممنوع
  • عبور وسایل نقلیه از پیاده رو
  • نقص سیستم روشنائی وسیله نقلیه در شب
  • عبور از محل ممنوع (ورود ممنوع)
  • سبقت غیر مجاز
  • تجاوز از سرعت مجاز
  • عبور از چراغ قرمز راهنمائی 
  • عدم رعایت حق تقدم عبور
  • حرکت به طور مارپیچ در راهها 
  • تجاوز یا انحراف به سمت چپ معابر
  • عدم رعایت فاصله مناسب با وسیله نقلیه و عدم توجه به جلو 
  • گردش به چپ یا به راست در محل ممنوع
  • روشن نکردن چراغ در هنگام شب یا در هنگام لزوم
  • رانندگی با وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی موثر (چراغ، لاستیک ، فرمان ، ترمز ، برف پاک کن و زنجیر چرخ)
  • عدم رعایت شرایط ثبت شده در گواهینامه مانند رانندگی با سمعک و یا عینک
  • مصرف موارد روانگردان و مشروبات الکلی

3- یکی از نکات جالب در زمینه تصادف های رانندگی مورد فرار در هنگام تصادف می باشد . اگر شما تصادف کنید و خدای ناکرده منجر به جرح یا فوت شخص ثالث شوید در صورتیکه از صحنه جرم فرار کنید با توجه به شدت حادثه غیر از مجازات های مرسوم به حبس نیز محکوم می شوید . توصیه شده است که دادگاهها در این زمینه بخشش نداشته باشند زیرا فرار شما و عدم کمک رسانی علاوه بر تغییر در صحنه تصادف می تواند باعث افزایش شدت حادثه برای آسیب دیدگان در اثر دیر رسیدن به مراکز درمانی شود . اما فرض کنید حادثه جرحی یا فوتی نباشد و شما فرار کنید . قانون هیچ مجازاتی برای شما در نظر نگرفته است و اگر پیدایتان نکنند هیچ جریمه ای نمی دهید ! اگر هم پیدایتان کنند همان جریمه ای را می دهید که قانونا باید می دادید ! خیلی جالب است اگر فرضا با خودرویی تصادف کنید که جایی پارک شده باشد و با اشتباه شما آسیب دیده باشد و فرار کنید اگر کسی شماره خودرویتان را یادداشت نکرده باشد و یا نتواند ثابت کند که کار شما بوده است هیچ جریمه ای گریبان شما را نمی گیرد و اگر ثابت کند تازه حالت قانونی تصادف شکل می گیرد . نمی دانیم گریه کنیم یا بخندیم !

4- می دانید هنگامیکه بیمه شخص ثالث را می خرید ، بیمه های دیگری را نیز با آن می خرید که شاید دقت کافی در مورد آن ندارید . یکی از این بیمه ها مثلا دلالت دارد بر سرنشین های خودروی خودتان و اگر آسیبی بر اثر تصادف به آنها وارد شود می توانید از بیمه شخص ثالث برای پرداخت دیه به آنها استفاده کنید . اما در مورد خودتان چی ؟ اگر حادثه ای برای شما روی دهد طبق قانون فعلی دیه ای به شما تعلق نمی گیرد . هر چند قرار است این قانون تغییر کند ولی تا به حال که تغییر نکرده است . اما اگر راننده بر اثر حادثه فوت کند چه اتفاقی می افتد . در این حالت بیمه غرامت فوت می دهد که معادل دیه یک انسان می باشد . نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که این غرامت بین وراث به تساوی تقسیم می شود برعکس تمامی حالات دیه شخص ثالث که بر اساس قوانین ارث تقسیم می گردد . متاسفانه بعضی شرکت های بیمه این قانون را رعایت نمی کنند و در این مورد نیز دیه را براساس قوانین ارثی تقسیم می کنند که اشتباه است .

5-ایجاد تصادفات ساختگی و خودزنی برای دریافت دیه در حال زیاد شدن است . سازمان پزشکی قانون مواردی را که از نظر آنها ایجاد حادثه ، عمدی بوده است را ثبت کرده و به بیمه ها اعلام می کند . این آمار هر سال در حال افزایش است . معلوم نیست چه مقدار کشف نشده باقی مانده است ! مواردی حتی منجر به فوت نیز شده است که اصلا دوست ندارم در مورد آنها صحبت کنم . فارغ از شرایط تاسف بار اقتصادی جامعه که منتهی به چنین شرایط ناراحت کننده ای شده است باید بگویم که چنین کاری یک ریسک بزرگ است . اگر توسط پزشکی قانونی مشخص شود که احتماش زیاد است هم به خود آسیب زده اند و هم مجرمند و هم چیزی گیرشان نیامده است ! همین !

جدیدتر قدیمی تر