اعتراض به جریمه حق بیمه

 1-در مورد جرایم حق بیمه که توسط سازمان تامین اجتماعی بر کارفرمایان اعمال می شود بارها صحبت کرده ایم و اگر نیاز باشد باز هم صحبت خواهیم کرد . اما بارها پیش آمده است و در پیامهائی که برای من هم می آید بسیاری افراد متذکر می شوند که به ناحق جریمه شده اند و یا جریمه ای که برایشان در نظر گرفته شده است بیش از حد ممکن است . در این گونه موراد راههای مختلفی پیش پای کارفرمایان وجود دارد ! نباید فکر کرد که سازمان گوشش به حرف هیچکس بدهکار نیست و اعتراض فایده ای ندارد . بارها دیده ام که می شد با پیگیری مستمر حداقل از میزان جریمه کم کرد ولی با عدم پیگیری و عدم شرکت در جلسات مربوطه ، جریمه فیکس شده است و به انحاء مختلف از کارفرما گرفته شده است ، حتی به زور !

2- در قوانین تامین اجتماعی ، حق بیمه به دو طریق وصول می شود . در روش اول براساس درصدی از مزد و یا حقوق بیمه شدگان است و در روش دیگر که عمدتا برای قراردادهای پیمانی یا مشاوره ای می باشد براساس دستورالعمل های مربوطه به صورت مقطوع توسط سازمان تامین اجتماعی مشخص می گردد .

3- درمورد اول که مربوط به کسر درصدی از حقوق و دستمزد برای بیمه است ما با دو نوع جریمه مواجه هستیم . جریمه اول برای عدم پرداخت حق بیمه لحاظ می گردد که معمولا 10 درصد کل لیست حق بیمه به عنوان جریمه آن در نظر گرفته می شود و بعد حق بیمه به میزان مبلغ روز محاسبه می شود و مورد دوم تاخیر یا عدم پرداخت حق بیمه بعد از معرفی کارگاه به بیمه برای بیمه پردازی است که در این حالت بابت هر ماه تاخیر 2 درصد از کل میزان حق بیمه بر طبق لیست جریمه صورت می پذیرد . در حالت دوم که مربوط به شرکت های پیمانکاری است یک بار در هنگام مفاصا حساب پیمانکار توسط شعبه محاسبه می گردد و جریمه ها هم روی آن محاسبه می گردد وگرنه مفاصا حساب داده نمی شود و در حالت دوم در هنگام بازرسی از دفاتر قانونی کارگاهها که معمولا اکثر جرائم عمده در این حالت محاسبه می گردد و بحث ما هم عمدتا بر این محور استوار است .

4-در صورتیکه کارفرما به میزان حق بیمه و خسارات تعیین شده اعتراض داشته باشد می تواند اعتراض خود را به هیات های تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی انجام دهد ، این اعتراضات می تواند شامل موارد زیر باشد :

الف- اعتراض به اشتباه در تعیین مزد یا حقوق مبنای پرداخت حق بیمه

ب- اعتراض به اشتباه در محاسبه درصد حق بیمه از کل دستمزد

ج- اعتراض به تعیین حق بیمه مقطوع (مربوط به کارهای پیمانکاری یا مشاوره ای و ... )

د- اعتراض به اشتباه در تعداد کارگران

ه- اعتراض به میزان درصدهای لحاظ شده در میزان جرائم

5- برای اینکه به میزان جرائم اعتراض نمائیم کلا 30 روز مهلت داریم . این 30 روز از زمان ابلاغ حق بیمه و جرائم مربوط به ما محاسبه می شود و در صورتیکه از طریق فکس یا پست برای ما ارسال شده باشد از زمان دریافت نامه یا فکس محاسبه می گردد . فرم های خاصی برای اعتراض در نظر گرفته شده است و هزینه آن هم بسیار اندک است ولی می توان بر روی یک کاغذ ساده اعتراض را با شرح دقیق مورد اعتراضی نوشت و به شعبه ارائه داد و ملاک تائید اعتراض ثبت نامه مربوطه در اتوماسیون شعب سازمان تامین اجتماعی و ارائه کد پیگیری در این مورد است .

6-  اعتراض شما در شعبه بیمه در کمیته تشخیص مطالبات سازمان مورد بررسی قرار می گیرد و معمولا از شما هم دعوت می شود که در جلسه حضور داشته باشید و دلایل خود را بگوئید و نتیجه بعدا به شما ابلاغ می گردد . اگر به رای مربوطه اعتراض داشته باشید باز هم می توانید در مرجعی دیگر موضوع را دنبال کرده و آن مرجع هیات تجدیدنظر تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی است . برای اعتراض به رای هیات بدوی 25 روز فرصت دارید . دقت داشته باشید که اعتراض ها هم در مرحله کمیته بدوی و هم در مرحله کمیته تجدید نظر را می توان از طریق شعب تامین اجتماعی انجام داد و یا به کارگزاری های تامین اجتماعی مراجعه کرد . ضمنا اعتراض در مرحله تجدید نظر حداقل مشخصی دارد و روی عددی کمتر از آن نمی توانید اعتراض کنید . یعنی موضوع باید ارزش اعتراض کردن داشته باشد .  

7-جلسات هیات تجدید نظر تشخیص مطالبات سازمان در تهران انجام می شود . توجه داشته باشید که سازمان هم می تواند به رای هیات بدوی اعتراض داشته باشد و در این صورت به کارفرما نیز اطلاع داده می شود که در جلسه حضور پیدا کند . متاسفانه در صورتی که کارفرما در جلسه تجدینظر شرکت نکند چه خود وی اعتراض کرده باشد و چه سازمان اعتراض کرده باشد جلسه برگزار خواهد شد و رای داده خواهد شد . معمولا از تامین اجتماعی یک نفر در این هیات وجود دارد و بقیه اعضا از سندیکای کارفرمایان ، وزارت بهداشت ، دادگستری و نمایندگان صنفی انتخاب می گردند . در این مرحله دیگر اعتراضی به مراجع داخل سازمانی نمی توان داشت و تنها مرجع اعتراض بیرونی دیوان عدالت اداری می باشد که در پست های قبلی در مورد چگونگی اعتراض به آن توضیح دادم .

جدیدتر قدیمی تر