جریمه تاخیر در پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی

 1- کارگر هستید یا کارفرما . هر کدام از این 2 که هستید باید بدانید که اگر حق بیمه تان را دیر بپردازید یا نپردازید یا کم بپردازید با جریمه روبرو می شوید . علاوه بر این که با مشکلات دیگری نیز روبرو خواهید شد . مثلا دفترچه بیمه تان تمدید نمی شود یا فرضا نمی توانید از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنید یا مبلغ کمتری بابت استراحت پزشکی ، بیمه بیکاری ، هدیه ازدواج و ... به شما تعلق می گیرد . اگر کارگر هستید به کارفرمایتان این موارد را گوشزد کنید و اگر کارفرما باشید که دیگر باید نهایت دقت تان را در این زمینه انجام دهید.

2- اگر بیمه شده خویش فرما هستید حالا چه اختیاری چه حرف و مشاغل آزاد ، اگر حق بیمه تان را در مهلت مقرر نپردازید دچار جریمه نمی شوید . کلا قراردادتان لغو می شود و دوباره مصیبت قرارداد مجدد و حتی آزمایش ها و معاینات مجدد را باید به دوش بکشید. پس بهتر است به محض اینکه برگه پرداخت را گرفتید همان موقع آن را پرداخت کنید . می دانید چرا ؟ چون تا پرداخت نکنید دفترچه درمانی تان تمدید نمی گردد و اگر اواخر دوره بخواهید پرداخت کنید پول درمان را داده اید ولی دفترچه تان تمدید نشده است به همین سادگی !

3- اگر لیست حق بیمه توسط کارفرما تا پایان ماه بعد ارائه نگردد 10 درصد جریمه می شوید (برای کارگاههای مشمول معافیت کارفرما تا سقف 5 نفر تا 2 ماه بعد وقت برای ارسال حق بیمه هست) ، 10 درصد کل حق بیمه . اما اگر لیست حق بیمه را بدهید ولی کل مبلغ یا مقداری از مبلغ را ندهید 2 درصد ماهیانه جریمه می شوید . آن 10 درصد ابتدایی تنها یک بار محاسبه می گردد اما این 2 درصد هر ماه محاسبه می گردد و سالیانه می شود 24 درصد. حتی اگر دستتان خالی است و ممکن است پول نقد نداشته باشید تا این مبالغ را پرداخت کنید بهتر است لیست حق بیمه را ابتدائا در فرصت مذکور به شعبه ارسال کنید تا جریمه نشوید و سپس بروید و با مسئولین شعبه برای قسطی کردن مبلغ مذکور چانه زنی کنید .

4- اگر مبلغ حق بیمه را کمتر از مبلغی که باید بپردازید بپدازید و تا بررسی لیست حق بیمه توسط شعب که معمولا 6 ماه یکبار انجام می گردد مشخص نشود جرائم زیر علاوه بر تادیه اصل حق بیمه و بیمه بیکاری تعلق می گیرد :

الف) تا مبلغ ۳۰۰٫۰۰۰ ریال بدهی ماهانه معادل ۷ درصد تمام یا کسر بدهی پرداخت نشده همان ماه.

ب) از مبلغ ۳۰۰٫۰۰۰ ریال تا مبلغ ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ ریال بدهی ماهانه معادل ۱۲ درصد تمام یا کسری بدهی پرداخت نشده همان ماه

ج) از مبلغ ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ ریال تا مبلغ ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال بدهی ماهانه معادل ۱۷ درصد تمام یا کسری بدهی پرداخت نشده همان ماه

د) از مبلغ ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال به بالا بدهی ماهانه معادل ۲۲ درصد تمام یا کسری بدهی پرداخت نشده همان ماه

جدیدتر قدیمی تر