محاسبه دیه حارصه

 1- سوالات متفاوتی در مورد نحوه دریافت دیه ، میزان دیه ، کارهای اداری و مواردی از این قبیل که معمولا در راهروهای دادگاه های عمومی ، بیمه ها ، پزشکی قانونی پیش می آید و با این که بسیار ساده است ولی در محیط مجازی معمولا جواب دقیقی برای آنها ذکر نشده است . در این مقاله سعی می کنیم به تعدادی از این سوالات پاسخ بگوئیم !


2- پارسال تصادف کردم و بعد از کلی دوندگی امسال دیگر دارد پرونده به نتیجه می رسد تا بتوانم دیه خود را از بیمه بگیرم . الان وضعیت مناسبی ندارم و به علت خانه نشینی طولانی مدت از نظر مالی در شرایط سختی هستم . آیا می توانم علی الحساب مقداری دیه را بگیرم ؟ بله در صورتیکه دادگاه این موضوع را قبول کند و به بیمه درخواست دهد تا حدود 50 درصد تقریبی دیه را می توانید بگیرید . چون در بعضی مواقع نظریه های پزشکی قانونی نیاز به چندین بار رفت و آمد برای تکمیل درمان و ارائه نظریه نهائی در مورد بعضی آسیب ها دارد در حالیکه آسیب های دیگر معمولا دیه و یا ارش آن دقیقا مشخص شده است و در نتیجه آسیب دیده باید به خاطر یک یا دو بند از آسیب ها ، از کل دیه ای که به وی تعلق می گیرد محروم گردد . در چنین مواقعی می توان با حکم دادگاه معمولا تا 50 درصد دیه و یا ارشی که تعلق می گیرد را دریافت نمود .


3- آیا به راکب موتور که مقصر بوده و گواهینامه نداشته از محل بیمه نامه شخص ثالث موتور دیه تعلق می گیرد ؟ کلا وقتی به راننده وسیله نقلیه دیه تعلق می گیرد که اولا نقص عضو اتفاق افتاده باشد به گونه ایکه دیه در غالب غرامت نقص عضو پرداخت گردد و ثانیا گواهینامه داشته باشد . بنابراین در چنین حالتی هیچ چیزی به این راکب موتور تعلق نمی گیرد .


4- پزشکی قانونی نظریه زیر را برای من ارائه نموده است . میزان دیه یا ارش بنده چقدر می شود ؟


  1. جراحت دامیه گوشه خارجی ابروی راست 
  2. کبودی شدید همراه با کبودی زیر چشم راست 
  3. ناحیه کبودی سمت راست گردن
  4. خراشیدگی حارصه شانه 
  5. ارش تورم بند دوم به میزان نیم درصد کامل تعیین شده است 


محاسبه دیه موارد فوق زیاد سخت نمی باشد . ردیف (1) 2 درصد دیه کامل دارد که معادل 4 میلیون و 200 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396 می شود . ردیف(2) 0.3 درصد دیه کامل دارد که به نرخ دیه سال 1396 برابر با 630 هزار تومان می شود . ردیف (3) 0.15 درصد دیه کامل دارد (دیه گردن نصف دیه سر و صورت است) که معادل 315 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396 می باشد . ردیف (4) 0.5 درصد دیه دارد که معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان می شود و ردیف (5) نیز معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان ارش به نرخ امسال دارد .


5- من با عابری تصادف کرده ام و دست ایشان شکسته است . آیا علاوه بر دیه ایشان می تواند بابت هزینه های درمانی که انجام داده است و یا مدت زمانی که به علت حادثه بیکار شده است از من تقاضای وجهی کند ؟ تا مدت ها قبل بابت طول درمان ارش مشخصی از طرف پزشکی قانونی تعیین می شد و بیمه شخص ثالث موظف بود این مبلغ را بپردازد . این قانون مدتهاست لغو شده است و بابت طول درمان و یا بیکاری و یا هزینه های درمان و یا هر آسیب دیگری که به بیمه شده وارد می گردد طبق بندهای 1 و 2 قانون مسئولیت مدنی فرد می تواند به دادگاه شکایت کند و با حکم دادگاه شما موظف به پرداخت هزینه های فوق می باشید . البته بارها دیده شده است که بسیاری محاکم این نوع شکایت را رد کرده اند .


6- میزان دیه برای دو مورد زیر چقدر می باشد ؟ 

  1. جراحت و کبودی حارصه در ناحیه صورت 
  2. جراحت حارصه در ناحیه خلف سر 

بابت ردیف (1) چون جراحت حارصه در ناحیه سر اتفاق افتاده است 1 درصد دیه تعلق می گیرد که معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان در سال 1396 است و چون کبودی هم اتفاق افتاده است 0.3 درصد دیه کامل معادل 630 هزار تومان دیه دارد . در مورد ردیف (2) باز هم مانند ردیف (1) 1 درصد دیه تعلق می گیرد که معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان می شود .


7- در تصادفی که منجر به شکستگی و آسیب به دست و پای من شده است ، پزشکان مجبور شدند مفصل لگن من را نیز تعویض کنند و بعد از این تعویض و بعد از چندین بار رفت و آمد به پزشکی قانونی و معاینات مجدد ، بابت تعویض مفصل نیز 5 درصد ارش علاوه بر 20 درصد دیه قبلی به من تعلق گرفت و دادگاه نیز در مجموع 25 درصد دیه و ارش برای من تعیین کرد . حالا می خواهم ببینم چون در بدو امر لگن من آسیب ندیده است آیا بیمه می تواند این 5 درصد ارش را به من ندهد  ؟ رویه صدور رای در مورد دیه و ارش در دادگاه ها به این صورت است که معمولا تمامی موارد براساس نظریه پزشکی قانونی تعیین می گردد . مواردیکه دیه مقدر دارد را دادگاه خود محاسبه می کند و موارد دارای ارش را به نظریه پزشکی قانونی استناد می کند . اگر مشکلی وجود داشته باشد مطمئنا دادگاه قبول نخواهد کرد . وقتی دادگاه در موردی رای داد این رای لازم الاجرا است مگر اینکه یکی از طرفین و یا شرکت بیمه که ضلع سوم این قضیه است روی رای اعتراض کند که قطعا پرونده یک بار دیگر در دادگاه تجدیدنظر مورد بررسی قرار می گیرد . رای دادگاه تجدید نظر قطعا لازم الاجرا است . ضمنا در چنین مواردی معمولا شرکت های بیمه اعتراضی به رای نخواهند داشت زیرا کاملا واضح است که نظریه پزشکی قانونی و دادگاه صحیح می باشد . 


8- من پارسال تصادف کرده ام و پیشانی ام 10 بخیه خورده است . در نظریه پزشکی قانونی آمده است :"پارگی که به استخوان رسیده و استخوان آشکار است" . می خواستم ببینم چند درصد دیه به من تعلق می گیرد ؟ در ابتدا باید بگویم که تعداد بخیه و طول بخیه کوچکترین اهمیتی در زمینه میزان دیه و ارش ندارد و مهمترین عامل عمق جراحت است . با توجه به نظریه پزشکی قانونی مشخص است که جراحت از نوع سمحاق است که در صورتیکه در سر و صورت اتفاق بیفتد 4 درصد دیه کامل دارد که  با نرخ دیه سال 1396 معادل 8 میلیون و 400 هزار تومان می شود .


9- در نامه پزشکی قانونی مجموعا 4.5 درصد دیه کامل برای من تعیین شده است که نسبت به آسیب هایی که من دیده ام بسیار کم است ؟ یکسری جراحات نادیده گرفته شده است ؟! در پزشکی قانونی به من گفته اند که این موضوع 20 درصد دیه است و مابقی را دادگاه مشخص می کند ! آیا چنین چیزی صحت دارد ؟  احتمالا به شما درست گفته اند . پزشکی قانونی مواردی که دیه مقدر دارد را درصد تعیین نمی کند و بر عهده دادگاه می گذارد . تنها مواردی را مشخص می کند که ارش دارد و احتمالا این 4.5 درصد ارش می باشد و میزان مابقی که مربوط به دیات است طبق نظریه پزشکی قانونی توسط دادگاه مشخص می گردد .

جدیدتر قدیمی تر