معاینات اولیه تامین اجتماعی

 1-معمولا برای بیمه شدگانی که به صورت خویش فرما خود را بیمه می کنند معاینات اولیه ای در نظر گرفته می شود . این معاینات برای تمام متقاضیانی که می خواهند از پوشش ازکارافتادگی بهره مند شوند ضروری است و علت آن این است که وضعیت متقاضی در ابتدای ورود اولیه به سازمان تامین اجتماعی و یا ورود مجدد بعد از وقفه در پرداخت حق بیمه بررسی شود تا میزان ازکارافتادگی وی بر اثر بیماری یا حادثه خاصی بررسی شود . البته اگر متقاضی بابت بیماری یا حادثه خاصی ازکارافتاده باشد نیز مانعی برای شروع یا ادامه بیمه پردازی وی نیست و می تواند از پوشش بیمه ای بهره مند گردد اما دیگر نمی تواند بابت آن بیماری یا حادثه خاص و یا مجموع بیماری ها و حوادثی که منتهی به ازکارافتادگی وی در قبل از بیمه پردازی شده است در سازمان تامین اجتماعی از کارافتاده شود و از مستمری ازکارافتادگی کلی استفاده کند . در این مقاله می خواهیم بگوئیم که چه آزمایش هایی در بدو بیمه شدن از متقاضی گرفته می شود تا استرس زیادی که بعضی از متقاضیان بابت این آزمایش ها دارند برداشته شود ! مثلا متوجه شوید که آزمایش اعتیاد جزء آزمایش های اولیه نیست . پس با ما همراه باشید تا در این زمینه بیشتر بدانید .


2- آزمایشات اولیه بیمه شدگان برای تعیین میزان ازکارافتادگی اولیه برای متقاضیان بیمه های اختیاری ، حرف و مشاغل آزاد (14 درصد و 18 درصد) ، کارگران ساختمانی ، قالیبافان ، رانندگان ، هنرمندان ، نویسندگان ، مداحان ، نظام پزشکی ، نظام مهندسی ، بسیجیان ، نمایندگی بیمه ها ، کارفرمایی ، کمیته امداد ، زنان سرپرست خانوار بهزیستی و مددجویان این سازمان اجباری است . این آزمایشات از طریق فرمی که معمولا توسط کارگزاری شعبه بیمه به متقاضی داده می شود و طی آن وی به نزدیک ترین درمانگاه معرفی می شود انجام می گردد . آزمایشات فوق در 4 دسته اصلی انجام می گردد که این دسته ها عبارتند از الف : آزمایش های بیوشیمی ، ب: عکس برداری کمر ، گردن ، زانوها ، نوار قلب و گرافی سینه  ، ج: شنوائی سنجی  ، د: اپتومتری . البته دسته بندی سنی هم برای این آزمایش ها برقرار است و معمولا برای افراد کمتر از 35 سال با افراد بیشتر از 35 سال و افراد کمتر از 50 سال و افراد بیش از 50 سال تفاوت هایی در آزمایش هایی که موظف به انجام آن هستند وجود دارد .


3- اولین سری آزمایشاتی که از متقاضی گرفته می شود آزمایشات بیوشیمی می باشد . به زبان ساده تر آزمایشاتی است که معمولا با گرفتن خون و ادرار و مدفوع از متقاضی انجام می شود . آزمایشات در دو گروه سنی افراد کمتر از 35 سال و افراد بیشتر از 35 سال انجام می گردد . آزمایش های افراد زیر 35 سال شامل آزمایش های زیر است :

  • U/A : آزمایش کامل ادرار نشاندهنده وضعیت کلیه ها و مثانه است و حالات غیر طبیعی آن می تواند نشاندهنده بیماری های دیگر نظیر دیابت باشد.
  • CREAT : آزمایش کراتینین به این منظور انجام می گردد که اگر میزان کراتینین بیش از حد معین باشد نشاندهنده نارسائی کلیه ها است . 
  • BUN : آزمایش نیتروژن اوره خون نشاندهنده کارکرد کلیه های شما می باشد . 
  • LFT : آزمایش عملکرد کبد نشاندهنده میزان آسیب ها و التهابات کبد می باشد . 
  • FBS : آزمایش قند خون ناشتا نشاندهنده وضعیت متابولیسم بدن ، وضعیت سوخت و ساز بدن ، استعداد یا ابتلا به دیابت و اختلالات میزان انسولین خون است . 
  • ESR : آزمایش سرعت رسوب گلبول قرمز ، عفونت ها و التهابات بدن را به خوبی نشان می دهد . 
  • CBC : آزمایش شمارش سلول های خونی که می تواند زمینه تشخیص بسیاری از بیماری ها نظیر کم خونی ، عفونت ، سرطان خون و ... را فراهم سازد . 

و آزمایش های افراد بالای 35 سال غیر از موارد فوق ، موارد زیر را هم شامل می شود : 

  • CHOL : آزمایش کلسترول که شامل آزمایش های کلسترول با چگالی بالا ، کلسترول با چگالی پایین ، کلسترول با چگالی خیلی پایین می باشد و میزان چربی خون ، احتمال ابتلا به بیماری قلبی و زردی پوست را به خوبی نشان می دهد . 
  • TG : آزمایش تری گلیسیرید که در صورت نرمال نبودن میزان آن ، ممکن است سرخرگ ها را مسدود کند و به پانکراس آسیب برساند . 
  • OB : آزمایش خون منفی که نشاندهنده خونریزی مداوم و مزمن از لوله گوارش از دهان تا رکتوم است و حتی می توان با استفاده از آن سرطان روده بزرگ و یا مشکلاتی مانند پولیپ و یا زخم را تشخیص داد . 

4- دومین سری آزمایشات شامل موارد زیر است : 

  • نوار قلب : برای بررسی مشکلات قلبی متقاضی مورد استفاده قرار می گیرد . 
  • گرافی قفسه سینه (برای افراد بالای 35 سال) : رادیوگرافی قفسه سینه برای بررسی بیماری های ریوی ، قلبی ، بعضی سرطان ها مانند تومورهای ریه ، تیروئید ، مدیاستن  و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گرافی کمر ، گردن (نیم رخ) و زانوها (رخ)  برای افراد بالای 50 سال : با استفاده از این گرافی ها  که عمدتا برای افراد مسن درخواست می گردد در صورت وجود آرتروز و انحرافات ستون فقرات ، درصد ازکارافتادگی مربوطه در برگه معاینات ثبت می گردد . 

5- سومین سری آزمون های مربوط به معاینات اولیه شامل آزمایش ادیومتری (شنوائی سنجی) یعنی PTA هوائی و استخوانی است . با استفاده از این آزمایش سطح شنوائی فرد مطابق با جدول ، مشخص شده و نیاز وی به سمعک نیز تعیین می گردد و درصد ازکارافتادگی مربوطه محاسبه می شود .


6- چهارمین و آخرین سری آزمایشات ، معاینات اپتومتری می باشد . با استفاده از این معاینات اختلالات بینائی و شدت بینائی افراد سنجیده می شود و اگر از حد معینی کمتر باشد درصد مربوطه در برگه معاینات ثبت می گردد . تمامی این آزمایشات 4 گانه باید در درمانگاه های تامین اجتماعی انجام گردد و چون متقاضی در این مرحله هنوز بیمه پرداز نشده است بنابراین نمی تواند از دفترچه خدمات درمانی تامین اجتماعی استفاده کند و بنابراین باید هزینه این آزمایشات را به صورت آزاد پرداخت کند . دقت کنید که اگر در پرداخت حق بیمه حتی 1 روز تاخیر ایجاد گردد قرارداد باطل شده و شما برای آزمایشات مجدد به مرکز درمانی ملکی سازمان معرفی می شوید و باید تمامی این آزمایشات را مجددا تکرار کنید . بنابراین سعی کنید حق بیمه تان را در همان ابتدا پرداخت کنید تا کار به روز آخر و احیانا تاخیر در پرداخت و نتیجتا انجام آزمایشات مجدد و از بین رفت پول و زمانتان نگردد . 



جدیدتر قدیمی تر