دیه نقص عضو چقدر است؟

1- معمولا هر گاه بحث ازکارافتادگی ، دیه ، آسیب به اعضای بدن ، بیمه شخص ثالث به وسط می آید در مورد نقص عضو هم صحبت می شود . مثلا می گویند تنها وقتی راننده مقصر می تواند از بیمه شخص ثالث استفاده کند که فوت یا نقص عضو برای وی اتفاق افتاده باشد . یا می گویند در هنگام محاسبه دیه یا ارش قسمت های مختلف بدن اگر نقص عضو هم اتفاق افتاده باشد دیه یا ارش جداگانه دارد . می خواهید بدانید این نقص عضو چیست که اینقدر کاربرد دارد و به چه آسیب هایی گفته می شود ؟ شاید با آنچه در ذهن تان می گذرد تفاوت زیادی داشته باشد . پس این مقاله را از دست ندهید !


2- هرگاه عضوی از بدن فرد آسیب دیده و برای همیشه ناقص و یا معیوب شود ، اصطلاحا آن فرد دارای نقص عضو می باشد که هزینه آن در بیمه های حوادث و شخص ثالث براساس نظر پزشکی قانونی و پزشک معتمد بیمه و در مبحث دیات براساس نظر پزشکی قانونی و تائید دادگاه پرداخت می گردد . از این تعریف می توان به این نتیجه رسید که نقص عضو به این معنا است که عضوی قطع شود و یا تغییر شکل دهد و یا به هر نحوی توانائی انجام کار را از دست بدهد و البته این عدم توانائی بر انجام کار به علت رخ دادن حادثه ای بوده باشد و به صورت همیشگی باشد .


3- وظیفه پزشک معتمد تعیین درصد نقص عضو منطبق با نظریه پزشکی قانونی است . شرکت بیمه با توجه به درصد تعیین شده توسط پزشک معتمد میزان غرامت را تعیین و پرداخت خواهد کرد . اگر بیمه شده به نظر پزشک معتمد اعتراض داشته باشد موضوع در کمیسیونی متشکل از پزشک معتمد بیمه گر و پزشک معتمد بیمه شده و یک نفر پزشک با انتخاب دو پزشک مذکور مطرح و نظر نهایی این کمیسیون برای طرفین لازم الاجرا است .


4- چند مدت قبل راننده ای را دیدم که تصادف کرده بود و خود نیز مقصر بود . با اینکه نزدیک 20 مورد حادثه دیه بود تنها یک مورد به عنوان نقص عضو پذیرفته شد و دیه آن پرداخت شد و بقیه پرداخت نشد . مواردی که به عنوان نقص عضو پذیرفته نشد  عبارت بود از شکستگی استخوان جناغ سینه ، شکستگی دنده های قفسه سینه ، خراشیدگی پای چپ ، شکستگی ساعد راست ، شکستگی استخوان زند اسفل . تنها موردی که به عنوان نقص عضو پذیرفته شد محدودیت حرکتی اندام فوقانی راست بود که موجب نقص عضو در عملکرد اعضاء شده است .

جدیدتر قدیمی تر