آیا به کارگاه های خانگی بیمه بیکاری تعلق می گیرد؟

 1-صحبت در مورد کارگاههای خانگی بسیار زیاد است . کارگاههایی که در محیط خانه شکل می گیرد و در حقیقت محیط تجاری نیست . بعضی مواقع افراد می خواهند از این قضیه استفاده کنند و خود و خانواده و دیگر کارکنان را از این طریق بیمه کنند و بعضی مواقع برعکس سعی می کنند با توجه به اینکه کارگاه تحت نظارت کسی نیست از زیر بیمه کردن کارکنان در بروند . در هر دو مورد به تفصیل صحبت می کنیم .

2- کارگاههای خانگی در شمول قوانین کار قرار نمی گیرد . بنابراین نمی توان از آن برای استفاده از مقرری بیمه بیکاری استفاده کرد . بازرسی از آن صورت نمی پذیرد و بنابراین این میل کارفرما است که بیمه کند یا نکند ! البته در صورتیکه بیمه کند کسی جلوی وی را نمی گیرد ولی در صورت شکایت معمولا  دست کارگران به هیچ جایی بند نیست ! از سنوات و بیمه و حق السعی و مواردی دیگر ! بنابراین اگر در چنین کارگاههایی کار می کنید حواستان به این مسائل نیز باشد !

3- یک موضوع که بعضا اشتباه می شود یکسان دانستن کارگاههای خانگی و کارگاههای خانوادگی است ! این دو موضوع با همدیگر تفاوت دارند ! البته چون هر دو از شمول قانون کار خارجند شاید برای بعضی این اشتباه پیش می ۀید ! کارگاه خانوادگی کارگاهی است که  انجام کار در آنها منحصراً توسط صاحب کار و همسر و خویشاوندان نسبی درجه یک از طبقه اول وی (پدر، مادر و فرزند) انجام می شود و از شمول بیمه بیکاری مستثنی شناخته شده اند . در صورتی که غیر از افراد موصوف فرد دیگری در کارگاه شاغل باشد، کارگاه مشمول قانون بیمه بیکاری می باشد. شرایط  توسط هیئت تشخیص و حل اختلاف معین می گردد. توجه داشته باشید که  برادر و خواهر به موجب ماده 1032 قانون مدنی جزء خویشاوندان طبقه دوم محسوب می گردند!

4- کارگاه خانگی با مشاغل خانگی نیز تفاوت دارد ! کارگاه خانگی را می توان با استخدام نیرو از هر جایی تشکیل داد در حالیکه مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید ویا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد. بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، رشته های مشاغل خانگی در حوزه های صنایع دستی ، فرش کشاورزی ، دامپروری ، شیلات ، خدمات ، تولیدی صنعت و فناوری اطلاعات(IT )می باشد و بر همین اساس انواع مشاغل خانگی در هریک از زیر بخش ها ارایه گردیده که فهرست و همچنین اطلاعات هر یک از مشاغل مذکوردر سایت وزارت کار و امور اجتماعی  قسمت مشاغل خانگی موجود می باشد.

جدیدتر قدیمی تر