دیه پارگی مینیسک پا

 1- ازخرداد ماه سال 92  در یک شرکت ... به نام ... شروع به کارکردم . کارفرما بعدازگذشت 2 سال من رابیمه کردند واولین روز شفاهی توافق کردیم با بیمه من را استخدام کنند ! ولی متاسفانه امروز و فردا کردند تا بیمه کردند ! بعد از گذشت 2 سال ونیم وقتی رفتم دفترچه درمانی خانمم را اعتبار بزنم متوجه شدم که بیمه من را قطع کرده اند ! کلا چند ماه آن هم هر ماه 10 روز برایم بیمه رد کردند . به خاطراینکه توافق ما را به هم زده بودند با ایشان حرف زدم ولی با کمال بی ادبی گفتند همین که هست نمی خواهی برو بیرون ! من هم چون نمی خواستم بیکار شوم مجبورشدم بمونم ولی یکی دو سال دیگر گذشت تا 26 آذر ماه 96 چندروز پیش کلا من را تسویه کردند وگفتند دیگه می خواهند شرکت را ببندند ! من ویکی ازهمکارانم رواخراج کردند ! ناگفته نماند که فقط ما دو نفر دائمی کارمی کردیم و بقیه افراد روزهائی که کارشلوغ می شد به صورت روزمزد کار می کردند ! ،تو این 5 سال نه عیدی و نه پاداش و نه هیچ چیز دیگری به من ندادند  .حالا دفترچه بیمه سالهای پیش را  دارم آیا می توان موفق شوم ؟ اگربه عنوان شاهد هم ازکارگاهای اطراف بپرسند حتما تاییدمی کنند ! می توانید در این زمینه به من کمک کنید ؟  با سلام . من خیلی افسوس می خورم که وضعیت بازار کار این مملکت جوری شده است که اگر کسی در زمان کارکرد با حداقل حقوق بخواهد کمترین مزایای ممکن را بگیرد و به وی ندهند باید سکوت کند تا بیکار نشود و تازه بعد از بیکار شدن به فکر شکایت می افتد که ممکن است به حقش برسد و یا نرسد ! بهترین کار برای شما این است که کارکردتان را اثبات کنید . برای این کار بعد از شکایت در اداره کار بابت حقوق و دستمزد معوقه ، حق بیمه ، بن خوارو بار ، حق سنوات ، پایه سنوات ، عیدی  ، تسویه مرخصی ها و ... باید مدارکی مبنی بر کارکرد ارائه دهید . دفترچه بیمه خوب است ولی فقط دوه زمانی خاصی  را نشان می دهد . اگر حقوق به حساب تان واریز می گردد بهتر است گواهی حقوق از بانک بگیرید و اگر به صورت چکی چیزی گرفته اید کپی آن را ارائه کنید ! شاهد ها زیاد مفید نیستند و به نظر من حتما باید با تقبل هزینه درخواست باررسی کارشناسان اداره کار و بازدید از محل کار بدهید !


2- من 30 سالمه و متاهل هستم . حدود یک ماه هست که در یک شرکت مشغول به کار هستم ولی هنوز بیمه نشده ام . دفترچه بیمه از شرکت قبلی دارم ولی متاسفانه اعتبارش تمام شد . امروز سر کار پام گیر کرد و الان فکر می کنم استخون روی پام شکسته شده است . ولی چون دفترچه اعتبار نداشت نرفتم دکتر( شرایط مالی مساعدی ندارم) ! چه کار باید بکنم؟ آیا با شکایت از شرکت خسارت به من می دهند ؟  درحالی که هنوز بیمه هم برایم رد نشده است ؟ اصلا شکستگی یا ترک خوردگی دیه دارد؟ممنون می شوم اگر راهنمائی فرمائید ؟ بابت این موضوع هم می توانید در صورت استراحت از تامین اجتماعی کمک هزینه ایام بیماری بگیرید و هم درخواست غرامت نقص عضو کنید که در تامین اجتماعی چیزی به آن تعلق نمی گیرد (چون به نظر من خوب می شود) . البته پیش شرط آن این است که بیمه تامین اجتماعی باشید و چون نیستید کمک هزینه ایام بیماری به شما تعلق نمی گیرد . بابت شکستگی می توانید از بیمه مسئولیت کارفرما یا خود وی دیه بگیرید و باید به این منظور با نامه کلانتری یا دادسرا به پزشکی قانونی مراجعه کنید ! شکستگی پا در صورتی که خوب شود 8 درصد دیه کامل دارد معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان و ترک خوردگی نیز به همان میزان دیه دارد.


3- آیا در کارگاهی که طبقه بندی مشاغل اجرا شده است و نزدیک به 7 سال است که در حال اجرا می باشد و در طبقه بندی مشاغل مختص همان کارگاه هیچ کارگروهی در خصوص اعمال مدارک تحصیلی مبنی بر سپری شدن 5 سال از تاریخ اخذ مدرک تحصیلی پیش بینی نشده آیا کارفرما بدون تایید اداره کار استان و تایید شورا ی اسلامی کار می تواند اقدام به تشکیل کارگروه جهت بررسی و گرفتن امتحان از فردی در خصوص مدرک تحصیلی  کند ؟ آیا این کار مغایر با قانون کار و طبقه بندی مشاغل نیست ! نه چنین کاری نمی تواند انجام دهد. علاوه بر اداره کار در صورت وجود شورای اسلامی کار باید تائید هر دو گروه گرفته شود . در اداره کار کارشناسی به نام کارشناس طبقه بندی مشاغل وجود دارد که بر این امر نظارت می کند . به اداره کار منطقه مراجعه نمائید و موضوع را به وی اطلاع دهید .


4- کارفرما بیست سال پیش طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا نموده است ولی دیگر مورد تجدید نظر قرار نداده و در سالهای بعد با برقراری حق جذب، حق مسئولیت، سایر مزایا و غیره پرداختی گروه های مختلف شغلی را ترمیم نموده ولی این پرداختی ها را در مزد مبنای مندرج در حکم اضافه نکرده است .  آیا حالا در پرداخت سنوات بازنشستگی باید این پرداختی ها را جزو مزد مبنا بیاورد یا همان مزد مبنای اولیه را منظور کند ؟ مزد مبنا و مزایای ماندگاری پست و حق پست در محاسبه سنوات حساب می گردد .  حق مسئولیت باید اضافه شود ولی حق جذب ، بن خواروبار ، حق اولاد ، بهره وری و ... در محاسبه سنوات منظور نمی گردد .


5- با درود و عرض ادب . چهار سال در کارگاهی مشغول کار بوده ام و کار فرما بیمه ام را رد نکرده است . نه قراردادی دارم ، نه پرینت حساب واریزی ، چون دستی مزد دریافت کرده ام . برای اثبات آیا استشهاد محلی کافیست ؟ نه کافی نیست . باید درخواست کارشناسی همکاران اداره کار را با تقبل هزینه بدهید . احتمال موفقیت تان نهایتا 50 50 است .


6- سلام . خسته نباشید ! یک سوال داشتم . در محل کار از ارتفاع افتادم . رباط و مینیسک پایم پاره شده است والان عمل کرده ام . می خواستم ببینم از بیمه حوادث کارگاه اگر بخواهم استفاده کنم چند درصد برایم دیه محاسبه می کنند ؟ البته معمولا بیمه حوادث هزینه دیه را تقبل نمی کند و در چنین مواقعی باید از بیمه مسئولیت مدنی کارفرما استفاده کرد . ضمنا دیه اصلا ربطی به بیمه ندارد و با توجه به نظریه پزشکی قانونی و رای دادگاه مشخص می شود . پارگی رباط و مینیسک دیه مقدر ندارد و برای آن با توجه به میزان جراحت ارش تعیین می گردد . ارش پارگی کامل رباط صلیبی 8 درصد دیه کامل و رباط جانبی 4 درصد دیه کامل است . ارش پارگی مینیسک معمولا 8 درصد دیه کامل در نظر گرفته می شود . هر درصد دیه کامل در سال 1396 معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان می شود.


7- من ماه شهریور سال 1392 خودم را بیمه کارگری کرده بودم و اسفندماه سال 1392 تصادف کردم . تقریبا ٦ماه و نیم بیمه داشتم و بعد از تصادفم تا 6 ماه بعدش ادامه دادم و دقیقا یک سال سابقه بیمه برای خودم تهیه کردم و رفتم به اداره بیمه و گفتم اینجوری شدم . بیمه به من گفت به خاطر اینکه تاریخ تصادف شما زیر یک سال بوده است به شما چیزی تعلق نمی گیرد و الان من از شما می خواهم بپرسم آیا من می توانم کاری کنم که حق خودم رو بگیرم یا نه و اگر هست مراحلی که باید انجام بدم رو بهم بگوئید ؟ چون بیمه کارگران ساحتمانی بوده اید تنها در صورتیکه در محل کار این حادثه برای شما اتفاق بیفتد می توانید ازکارافتادگی بگیرید و گرنه قبل از ایجاد حادثه باید حداقل 1 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید . این ماده 75 قانون تامین اجتماعی است و نمی توان کاری انجام داد.


8- خواهشمند است در صورت امکان میزان دیه زیر را محاسبه فرمائید . پیشاپیش از زحمات شما تشکر می کنم .


2 درصد دیه کامل معادل 4 میلیون و 200 هزار تومان 

  1. 1 درصد دیه کامل معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان 
  2. 0.5 درصد دیه کامل معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان 
  3. 1 درصد دیه کامل معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان 
  4. 0.65 درصد دیه کامل معادل 1 میلیون و 365 هزار تومان 
  5. 1 درصد دیه کامل معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان 
  6. 1 درصد دیه کامل معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان 
  7. 1 درصد دیه کامل معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان 
  8. 1 درصد دیه کامل معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان 
  9. 0.5 درصد دیه کامل معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان 
  10. 0.5 درصد دیه کامل معادل 1میلیون و 50 هزار تومان 
  11. 0.5 درصد دیه کامل معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان 
  12. 0.5 درصد دیه کامل معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان 
  13. ارش دارد و میزان آن در معاینه مجدد مشخص می شود.

9- بنده با شخصی به طور شفاهی برای انجام تعمیرات ساختمانی اش صحبت کردم که کار بازسازی انجام دهم . بنای سنگ کار به دلیل بی احتیاطی از ارتفاع 2 متری افتاد و پایش شکست . بنده بلافاصله وی را به بیمارستان بردم و گفتند نیاز به جراحی دارد . با توجه به بیمه نبودن ساختمان از بیمه ی خدمات درمانی خودش استفاده کردیم . اما مالک زیر بار نمی رود و از پرداخت هزینه ها و ایام بیکاری سر باز میزند ! حالا بنا می خواهد شکایت کند ! من چه کاری باید بکنم و اینکه من مقصرم یا مالک یا بنا به دلیل بی احتیاطی؟ و اینکه دیه  شکستگی پاشنه پا چقدر است ؟ و راهی هست که با بنا به توافق برسیم ؟ اگر ایشان شکایت بکند کارشناس دادگستری بنا به درصد تقصیر ممکن است شما ، کارفرما و یا خود بنا را مقصر اعلام کند . هر آنچه تقصیر کارفرما است باید از بیمه مسئولیت کارفرما یا خود وی دریافت گردد و اگر شما هم مقصر باشید به نسبت سهم تان باید دیه را بپردازید . بابت ایام استراحت اگر خود بنا بیمه تامین اجتماعی نباشد دادگاه معمولا رائی صادر نمی کند و همان دیه کافی است . شما کاری نباید انجام دهید جز اینکه ثابت کنید در این حادثه مقصر نیستید.

جدیدتر قدیمی تر