محاسبه دیه شکستگی دندان

 1- محاسبه دیه کلا کار ساده ای نیست . شاید بهتر بود کمی علمی تر با این قضیه برخورد می شد و البته شاید هم بهتر بود از زبان همه فهم تری برای این موضوع استفاده می شد . با این حال چیزی که الان وجود دارد و براساس آن عمل می شود این است که پزشکی قانونی جراحات و بعضا طول درمان را می نویسد و البته از کلماتی که کمتر کسی از آن سر در می آورد اسفاده می کند و نهایتان یا خودش درصد دیه را مشخص می کند یا این موضوع را به قاضی واگذار می کند !

2- یکی از مواردی که از گذشته مانده است و دیگر اهمیت چندانی ندارد مبحث طول درمان است . طول درمان دیگر اهمیتی در دریافت دیه یا ارش ندارد هر چند بعضا هنوز به روال گذشته بعضی از پزشکان زمان آن را مشخص می کنند . آن چیزی که در پرداخت دیه یا ارش اهمیت دارد نوع جراحت و عمق آن است و لاغیر . بعضا دیده شده است بعد از حادثه فرد با وضعیتی آشفته و خون آلود به پزشکی قانونی می رود و فکر می کند که این موضوع تاثیر آنچنانی بر روی رای پزشک معاین دارد در حالیکه اینگونه نیست و پزشکی قانونی براساس نوع حادثه ، عمق آن ، یافته های کلینیک و پاراکلینیک و معاینه مجدد در زمانی دیگر در مورد درصد دیه به اظهار نظر می پردازد .

3- شاید باورش برایتان سخت باشد ولی دیه هر کدام از اعضای فرد بدن به اندازه دیه کامل است . اعضای فرد اعضایی هستند که یکی از آنها در بدن وجود دارد . مثلا بینی ، گردن ، نخاع ، ستون فقرات و ... . دیه از بین رفتن اعضای زوج مانند چشم ، گوش ، دست و پا مجموعا به اندازه یک دیه کامل است و از بین رفتن یکی از آنها نصف یک دیه کامل است . دیه  اعضای 10 تایی یک دهم دیه کامل است . مثلا یک انگشت دیه اش یک دهم دیه کامل است حالا چه انگشت پا باشد چه انگشت دست ! دوباره دیه بندهای انگشت هم به همین طریق محاسبه می شوند . دیه هر بند انگشت یک سوم دیه انگشت است به غیر از انگشت شصت که یک دوم دیه انگشت است و علت آن هم مشخص است . انگشت شصت فقط یک بند انگشت دارد !!

4- برای محاسبه دیه دندان ها ، به صورت استاندارد 28 عدد دندان در نظر گرفته می شود . دندان های جلو 12 عدد و دندان های عقب 16 عدد در نظر گرقته می شود . البته محاسبه دیه آنها کمی متفاوت است . اگر هر یک از دندان های جلو از بین برود یک بیستم دیه در نظر گرفته می شود و اگر هر کدام از دندان های عقب از بین برود یک چهلم دیه در نظر گرفته می شود . یعنی با معیارهای دیه امسال دیه هر دندان جلو ده میلیون و پانصد هزار تومان و هر دندان عقب 5 میلیون و دویست و پتجاه هزار تومان می شود !!! البته اگر تعداد دندان های اصلی انسان کمتر از 28 باشد به همان میزان از دیه کم می شود حالا این کم بودن چه مادرزادی باشد یا بر اثر عارضه باشد !

جدیدتر قدیمی تر