وکیل خوب برای مشاغل سخت و زیان آور

 1- اینجانب در یک شرکت شیمیایی کار می کنم که ۲۰ سال از خدمتم گذشته و فرم شماره یک پر نموده‌ام و در کمیته استان مطرح و تایید شده است . حالا شعبه بیمه از اجرای رای کمیته سرباز میزند ! عناوین شغلی در سال ۷۸ را ایراد گرفته است ! این در حالی است که این عناوین را خود بیمه به نماینده کارفرما ارایه نموده و فرم شماره ۱ برای این عناوین ثبت شده است . حال سئوال این است آیا بیمه میتواند رای کمیته سخت وزیان آور را عمل نکند و چه راهکاری پیشنهاد می‌نمائید ؟ بله . شعب تامین اجتماعی معمولا چون نمانیده ای که در کمیته مشاغل سخت و زیان آور دارند نماینده ای است که عملا دارای حق رای نیست سعی می کنند به محض اعلام رای و ورود رای به شعبه بیمه نظر خود را اعلام نمایند . یکی از ایرادهایی که شعبه به این موضوع می گیرد و به نظر من زیاد غیر منطقی هم نیست این است که عنوان شغلی رد شده در لیست بیمه با شغلی که کارگر به خاطر آن می خواهد از مزایای مشاغل سخت و زیان آور استفاده کند هماهنگی ندارد . تنها راهی که می توان به این موضوع اعتراض کرد دیوان عدالت اداری است که البته اگر لیست بیمه با شغل کارگر نخواند باز هم رای را به نفع تامین اجتماعی خواهد داد .


2- با سلام ! کارگرساختمانی هستم . به علت بازکردن بالابر و ضربه پایه بالابر سقوط از طبقه  ۴ داشتم .۱۵ درصد نقص عضو از لگن پای چپ شدم . در اداره کار به علت بی تجربگی بنده و باتجربه بودن صاحبکار بنده گفته ام تجربه  باز کردن بالابر داشتم وبنده را مونتاژکار و به علت رعایت نکردن نکات ایمنی۶۰ درصد و صاحبکار  به علت نداشتن مهندس ناظر و وسایل ایمنی۴۰ درصد مقصر شد .  حدود ۸ ماه از نظریه اداره کار می گذرد وقبول کرده بودم ! آیاراهی برای تغیر نظر اداره کارهست ؟ آیا بنده به نظر شما۶۰ درصد مقصرهستم ؟ نه متاسفانه ! الان دیگر وقت اعتراض گذشته است و کاری نمی توانید بکنید . باید در مهلت مقرر به رای اعتراض می کردید.


3- من از بهمن ۹۲ تا آخر اردیبهشت ۹۶ مشغول به کار در شرکت بودم . بعد از چند ماه هفته پیش خواستند با من تسویه    کنند . اما وقتی رفتم دیدم سنوات رو با پایه پارسال یعنی ۸۱۲ حساب کردند چون دو ماه ۹۶ که شرکت بودم رو ماهی ۵۱ هزار تومان به عنوان سنوات با حقوق پرداخت می کردند ! آیا این درسته ؟ مگر نباید با پایه ۹۲۹۰۰۰ تومان حساب بشود ؟ اینکه تو سایت وزارت کار آمده  مزد سنوات ماهی ۵۱ هزار تومان چیست ؟ جای دیگری آمده است سنوات ماهی ۷۷ هزار  تومان ؟ کدام  ملاک است ؟ از طرفی من پارسال و امسال حدود ده روز مرخصی بدهکار بودم . حسابدار شرکتمان این مرخصی ها را به صورت ساعتی و با پایه حقوقی که امسال شرکت به ما می داد و از پایه حقوق وزارت کار بیشتر هست از من کم کرده بود ، این کارش درست است ؟ در سایت وزارت کار زده است مرخصی روزی ۳۱۰۰۰ تومان ؟ در مورد سوال اولتان باید حقوق پایه تان که در قرارداد ذکر شده است یا براساس آن حقوق دریافت می کردید و به ازاء هر سال 1 ماه حقوق پایه به عنوان سنوات پرداخت گردد . ربطی به مبلغی که در سایت وزارت کار زده است ندارد و باید براساس قرارداد شما پرداخت گردد . در صورتیکه کمتر از 1 سال کار کرده اید که ظاهرا 2 ماه در سال 95 و 2 ماه در سال 96 بوده است یک ماه حقوق به نرخ همان سال باید تقسیم بر 6 گردد و به شما داده شود . در مورد مرخصی تان هم ، حقوق پایه تان باید تقسیم بر 30 گردد (یا همان حقوق روزانه تان محاسبه گردد) و سپس به ازاء هر روز مرخصی که بدهکار هستید از شما کسر گردد . 


4- من پایم در سربازی سوخته است ! چیزی به من تعلق می گیرد ؟ هزینه های درمانی توسط بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح پوشش داده می شود.


5- ببخشید وقتتان را می گیرم . ما حدود ۳ماه پیش تصادف کردیم و مقصر بودیم ! اما طرف مقابل هنوز شکایتی نکرده است . می خواستم بدانم تا کی وقت شکایت دارد ؟ اگر منظورتان بابت افت قیمت است ظاهرا دوره زمانی خاصی برای آن مشخص نشده است . اما اگر زمان زیادی بگذرد چو خودرو ممکن است اتفاقات دیگری نیز برایش افتاده باشد بعید است کارشناس به راحتی برای آن اقت قیمت در نظر بگیرد مگر اینکه مدارک کافی اعم از گزارش پلیس و کارشناس بیمه در پرونده وجود داشته باشد . 


6- من در اثر بریدگی کف دستم تاندون شصت دست چپم پاره شده و عمل کردم . حالا دکتر خودم تو فرم بیمه زده ۲۰ درصد آسیب دارد و همینطور نصف عصب انگشت شصت و نصف عصب انگشت اشاره ام را از دست دادم و حدود دو ماه طول درمان داشت و ... حالا می خواهم بدانم بیمه حوادث چقدر به من تعلق می گیرد و اینکه دکترم گفته است عصب هایت دیگر درمان نمی شود  ولی توی فرم بیمه ننوشته است چه کار باید بکنم ؟ سوالتان مبهم است . بیمه حوادث دیه نمی دهد . نظر پزشک تان هم مهم نیست و مهم نظر مرجعی است که در مورد حادثه رخ داده برای شما نظر می دهد . شما می خواهید دیه بگیرید یا ازکارافتادگی بگیرید ؟ اگر می خواهید دیه بگیرید از کجا می خواهید بگیرید و این حادثه در کجا و چه زمانی برایتان اتفاق افتاده است ؟ اگر می خواهید از تامین اجتماعی درخواست ازکارافتادگی کنید باید حادثه ناشی از کار داشته باشید تا بتوانید غرامت نقص عضو یا ازکارافتادگی جزئی بگیرید زیرا با این موردی که فرمودید ازکارافتادگی کلی به شما تعلق نمی گیرد . 


7- در تصادف صورت گرفته بنده عابر بودم و خودرو سواری در گزارش ظاهرا صد در صد مقصر شناخته شد است . با اورژانس به بیمارستان منتقل شدم . 


  •  نازک نی سمت چپ شکستگی داشت با پیچ فیکس کردند .  
  •  رباط acl یا همان صلیبی کنده شده بود . اینکه هر دو رباط صلیبی کنده شده است یا یکی را دقیقا نمی دانم که آن هم با پیچ در استخوان فیکس کردند . بطور کلی ۳ پیچ در پای من گذاشتند که قرار هست دو هفته دیگر در عمل مجدد آنها را در بیاورند . 
  • یکی از استخوان های مچ دست نیز شکسته شده بود که آن هم با ۳ عدد پین فیکس شد که بعد از ۴۵ روز پین ها را در آوردند .
  • پیشانیم شکافته شده بود که بخیه زدند !


اینها آسیب های اصلی بود که در پرونده پزشکی ذکر شده بودند .  دیه و ارش حدودی آن چقدر می شود ؟ 

و اما سوال اصلی در این حدود ۵۰ روزی که روی تخت هستم دچار مشکلاتی شدم از جمله مشکل درد و سوزش معده که از  بیمارستان شروع شد ، کمر درد و همینطور بدلیل عدم تحرک عذر می خواهم یبوست و بدنبال آن شقاق و هموروئید . طبیعتا معده نیاز به آندوسکوپی و  کمر نیاز به ام  آر ای دارد آیا اینها دیه دارند و همینطور هزینه های جانبی شامل پزشک  ، عوض کردن پانسمان ها ، لوازم ارتوپدی و .... اینها توسط چه کسی باید پرداخت بشود ؟  

اخرین سوالم این است که  اگر تقاضای انتقالم به بیمارستان خصوصی را می کردم هزینه های آن را خودم باید پرداخت می کردم یا همانند همین بیمارستان دولتی توسط بیمه پرداخت میشد . فراموش کردم ذکر کنم روی انگشتان دست راستم نیز زخم های عمیقی بوجود آمده بودند که الان گوشت اضافه آورده اند و همینطور جای بخیه روی پیشانی که البته پیشانی زیاد نیست . اینها دیه ای دارند . شغل بنده آزاد هست ، آیا این دوره ای که در آمدم را از دست دادم قابل جبران هست ؟ البته هنوز پزشکی قانونی نرفته ام فقط پدرم کارهایش را انجام دادند و پرونده بیمارستان را بهشان دادم و وقتی که دادند فروردین سال آینده هست . سپاس گذارم و عذر خواهی میکنم سرتان را بدرد آوردم ؟ 

  • بابت دیه و ازش به ترتیب مقادیر زیر اعلام می گردد . بابت شکستگی نازک نی 8 درصد دیه تعلق می گیرد که به نرخ دیه سال 1396 معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان می شود . 
  • بابت پارگی کامل هر رباط صلیبی نیز 8 درصد دیه تعلق می گیرد که مانند بند قبل به نرخ دیه امسال 16 میلیون و 800 هزار تومان تعلق می گیرد . 
  • بابت استخوان مچ دست نیز اگر استخوان اصلی باشد 8 درصد دیه تعلق می گیرد و اگر نباشد به نسبت حساب می شود . 
  • بابت شکافتن پیشانی بستگی به عمق شکاف بین 1 تا 3 درصد دیه تعلق می گیرد . 
  • تاثیرات عمل بر روی اجزای بدن و تاثیرات حادثه بر روی دیگر اعضای بدن دیه دارد و میزان آن بستگی به نظر پزشکی قانونی است . اگر در حاسبه دیه و ارش توسط پزشکی قانونی تعیین گردد باید توسط بیمه مقصر جبران گردد . هزینه های جانبی توسط بیمه تامین نمی شود و شما باید بابت آن به دادگاه شکایت کرده و بخواهید که از مقصر حادثه مبالغ فوق را دریافت کنید . هزینه بیکاری تان نیز بر همین منوال است . البته بعضی دادگاه ها این اعتراض را رد می کنند و همان دیه را کافی می دانند . 
  • اگر تقاضای انتقال به بیمارستان خصوصی می کردید مابه التفاوت هزینه بیمارستان دولتی با بیمارستان خصوصی را شما باید پرداخت می کردید . 
جدیدتر قدیمی تر