پیگیری سوابق تامین اجتماعی

 ​

1- معمولا اکثر بیمه پردازان و یا کسانی که حق بیمه شان توسط افراد دیگر پرداخت می شود علاقمندند ببینند آیا سوابق بیمه شان درست است یا نه ؟ آیا حق بیمه شان توسط کارفرما ریخته شده است ؟ آیا کامل ریخته شده است یا ناقص بوده ؟ این موضوعات چند سالی است که اهمیت بیشتری پیدا کرده و علت آن آگاهی عموم مردم از شرایط استفاده از بیمه بیکاری ، استراحت پزشکی ، ازکارافتادگی و در مجموع بازنشستگی است که پیش نیاز همه آنها داشتن سوابق کامل و مرتب است ! از طرفی دیگر مثل گذشنه نیست که با دانستن شماره بیمه و کد ملی و شماره 6 رقمی سریال شناسنامه بتوان به سادگی به سوابق بیمه ای دسترسی پیدا کرد و سیستم تغییرات زیادی کرده است که در این مقاله به صورت کامل در مورد آن توضیح می دهم ! با ما همراه باشید . 

2- در همین ابتدا بگویم که برای اینکه بخواهید سوابق بیمه ای خود را ببینید باید به سامانه سوابق تامین اجتماعی مراجعه کنید . آدرس این سامانه https://account.tamin.ir/auth/login است . اگر دفعه اول است که این سایت را می بینید بدانید که باید برای استفاده از خدمات این سایت ابتدا در آن ثبت نام کنید . اگر قبلا ثبت نام کرده اید دیگر نیازی به این کار نیست و می توانید با نام کاربری (همان شماره ملی) و اسم رمز وارد سیستم شوید . سعی کنید که از مرورگرهایی مانند کروم و فایرفاکس استفاده کنید که برای این کار بهترین هستند . اولین مرحله در ثبت نام وارد کردن کد ملی در فرم زیر و سپس وارد کردن نوع اپراتور موبایل و سپس شماره موبایل تان است . سعی کنید ار خط موبایلی استفاده کنید که حتما به اسم خودتان باشد . اگر به اسم خودتان نباشد مشکلات زیادی به وجود می آید و حتی ممکن است پیامک تائید برایتان ارسال نگردد . نکته مهم دیگر این است که در تمامی مراحل اطلاعات حساس مانند اسم رمز را با استفاده از کیبورد مجازی روی صفحه و استفاده از ماوس وارد کنید . این کار باعث می شود که هکرها به اطلاعات شما دسترسی پیدا نکنند هر چند اهمیت خاصی هم معمولا برای هیچ کس دیگری ندارد !! همچنین دقت کنید که در هنگام وارد کردن نام کاربری و به خصوص اسم رمز صفحه کیبورد به صورت انگلیسی باشد وگرنه دچار مشکل می شوید . 

 

 

 

3- بعد از این مرحله باید فرم ثبت نام را پر کنید . باز هم تاکید می کنم از شماره موبایلی استفاده کنید که به اسم خودتان باشد . در این مرحله باید اطلاعات شخصی ، اسم رمز و یک سوال امنیتی را وارد نمائید . اسم رمزی که وارد می کنید حداقل باید 8 کاراکتر باشد . اسم رمز حتما باید با یکی از حروف الفبای انگلیسی آغاز شود . دقت کنید که در اسم رمز هم باید از حروف کوچک الفبا ، هم حروف بزرگ الفبا و هم از اعداد استفاده کنید . برای اینکه حروف را بزرگ کنید دکمه Shift را با هر حرفی که می خواهید فشار داده تا آن حرف بزرگ شود . سعی کنید از نام ، نام خانوادگی و کد ملی در اسم رمزتان استفاده نکنید . نکته مهم دیگر وارد کردن ایمیل تان است . دقت کنید ایمیل مانند نام سایت نیست و WWW ندارد . ایمیل مانند Bimego@yahoo.com است . مورد دیگری که خیلی مهم است این است که سوال امنیتی را درست پاسخ گوئید . سوالاتی که ظاهرا بسیار ساده به نظر می رسند اما در مواقعی که اسم رمز به یادتان نمی آید باید جواب آن را داشته باشید . بنابراین در پاسخ به سوالی مثل اینکه رنگ مورد علاقه تان چیست یا نام معلم مورد علاقه تان را بنویسید سعی کنید با دقت جواب دهید . به اطلاعاتی مثل شماره موبایل که مرحله قبل وارد کرده اید در این مرحله کاری نداشته باشید . نکته مهم دیگر این است که در قسمت شهر ، نام شهری را ثبت کنید که آخرین شعبه بیمه پردازی تان در آن واقع است . در بعضی مواقع ممکن است شعبه بیمه پردازی در شهری غیر از شهر محل کارتان باشد . به این موضوع دقت کنید .

 

 

 

4- اگر همه چیز را درست ثبت کرده باشید پیام ثبت نام موفقیت آمیز روی صفحه برایتان ظاهر می گردد . بعد از این مرحله باید منتظر بمانید . معمولا 48 ساعت طول می کشد و پیامکی حاوی اسم رمزتان برای ورود به سیستم برایتان می آید . با استفاده از کد ملی و اسم رمز وارد سیستم شوید و به نظر من در قدم اول اسم رمزتان را عوض کنید . می توانید سوابق تان را به تفکیک ماههای پرداختی و تعداد روزهای پرداخت شده در هر ماه و نام کارفرما مشاهده کنید . اگر مشکلی در سوابق تان دیدید که با واقعیت جور در نمی آمد سعی کنید بعد از اطمینان یافتن به آخرین شعبه بیمه تان مراجعه کرده و پیگیر مشکل باشید . در بسیاری مواقع این مشکل پیش می آید و معمولا با مراجعه به شعبه حل می شود . البته زیاد هم پیش آمده است که بیمه شده ای فکر می کرده است که حق بیمه اش پرداخت شده است و با مشاهده سایت متوجه شده است که حق بیمه  پرداخت نشده است و تازه دردسر از این مرحله شروع می گردد . 

5-اگر پیامک تائید نیامد 2 حالت اتفاق می افتد . در حالت اول پیامکی برای شما می آید که اطلاعاتتان مغایرت دارد . در این حالت 1 هفته صبر کنید و دوباره از اول ثبت نام کنید . معمولا یا شهر محل شعبه بیمه تان را اشتباه کرده اید و یا شماره موبایلی داده اید که متعلق به خودتان نیست . اگر مطمئنید همه اطلاعات را درست وارد کرده اید بدون ثبت نام مجدد به قسمت نامنویسی شعبه بیمه تان مراجعه کرده و درخواست بررسی موضوع دهید . اما در حالت دوم ممکن است هر چه منتظر بمانید اصلا هیچ پیامکی برایتان نیاید . در این حالت که زیاد هم اتفاق می افتد باید بعد از گذشتن مدت زمان مشخصی با داشتن دفترچه بیمه ، کارت ملی و شناسنامه به شعبه بیمه و قسمت نامنویسی آن مراجعه کرده و موضوع را پیگری کنید . توجه داشته باشید که اگر پیامک برایتان نیامد دیگر ثبت نام مجدد نفرمائید و موضوع دیگر این است که پیامک ها معمولا با تاخیر ارسال می گردند . 

6- موضوع مهم دیگر این است که وقتی بعد از تائید پیامک و ورود به سیستم ممکن است بعد از مدت ها یادتان نیاید که اسم رمزتان چیست ؟! در این حالت باید از حالت بازیابی گذرواژه در قسمت پایین صفحه استفاده کنید . در این قسمت ابتدا نام کاربری که همان شماره ملی است از شما درخواست می گردد . اگر شناسه ارسالی قبلی از طریق پیامک را دارید می توانید با وارد کردن آن به نتیجه برسید وگرنه باید به سوالات امنیتی جواب دهید . برای همین می گویم که دقت کنید سوال های امنیتی را درست جواب دهید . بعد از پاسخ گویی صحیح در این قسمت می توانید دوباره اسم رمز دلخواهتان را وارد نمائید . 

7- مهمترین و آخرین نکته ای که می خواهم بگویم این است که این سایت خیلی مشکل دارد . بعضی مواقع هنگ می کند . بعضی مواقع اصلا بالا نمی آید . بعضی مواقع پیامک نمی فرستد و انواع و اقسام مشکلات را دارد . سعی کنید وقتی با آن کار کنید که اولا ساعات خلوت باشد مثل روزهای تعطیل یا شب ها و دوم اینکه به اندازه کافی حوصله داشته باشید !! والسلام .

جدیدتر قدیمی تر