محاسبه حق بیمه سربازی

 1- کلیه بیمه شدگانی که حق بیمه خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کنند (مانند بیمه شدگان اجباری ، گروه های خاص بیمه ای ، دریافت کنندگان مقرری بیمه بیکاری و ...) امکان این را دارند که با پرداخت حق بیمه سهم خود و کمک دولت دوران خدمت مقدس سربازی را به سوابق بیمه ای خود اضافه نمایند . شرایطی که بیمه شده برای پرداخت حق بیمه سربازی باید داشته باشد به صورت زیر است :


  • در زمان ارائه درخواست ، رابطه بیمه ای با سازمان داشته باشد . 
  • قبل از ارائه درخواست حداقل 2 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد . 

توجه داشته باشید که اگر بیمه شده تمام یا قسمتی از دوران سربازی خود را در جبهه های حق علیه باطل گذرانده باشد و یا به صورت داوطلبانه شرکت کرده باشد ، سوابق این دوران به عنوان سوابق مشاغل سخت و زیان آور محاسبه می شود . توجه داشته باشید که در نامه ای که توسط ارگان مربوطه به بیمه شده ارائه می گردد باید عنوان "حضور در جبهه های حق علیه باطل" دقیقا ذکر شده باشد.


2- اگر سن تان کمتر از 50 سال باشد باید  کارت های پایان خدمت الکترونیکی هوشمند را به شعبه ارائه کنید و اگر بالای 50 سال سن دارید می توانید از همان کارت قدیمی خود استفاده کنید . همچنین توجه داشته باشید تنها زمان قانونی خدمت برای محاسبه دوران بیمه پردازی ملاک قرار می گیرد و اضافه خدمت محاسبه نمی شود .


3- برای محاسبه میزان حق بیمه مربوطه ، میانگین حقوق و دستمزد مبنای کسر حق بیمه در 2 سال آخر قبل از تقاضا محاسبه می شود و در تعداد ماه های خدمت سربازی یا حضور در جبهه های جنگ حق علیه باطل ضرب می گردد و سپس 30 درصد آن حساب می شود . از این مبلغ 23/30 سهم دولت و 7/30 سهم بیمه شده است . در صورتیکه بیمه شده بخواهد این مبلغ را به صورت یکجا پرداخت نماید تا پایان ماه بعد از زمان محاسبه وقت دارد و در صورت پرداخت به صورت اقساط (12 قسط) با توجه به مهلت هایی که در تقسیط نامه ذکر شده است زمان دارد . در صورتیکه بعصی از اقساط حق بیمه پرداخت نشود ، سابقه مورد نظر به هیچ وجه محاسبه نمی شود و هیچ گونه تعهد کوتاه مدت یا بلند مدت بر اساس آن برای سازمان قابل تصور نیست .


4- در صورتیکه در زمان خدمت سربازی بیمه شده به هر طریقی حق بیمه تامین اجتماعی خود را پرداخت کند از نظر سازمان منعی نخواهد داشت . پرداخت حق بیمه این دوران بعد از این تاریخ بی معنی بوده و توسط شعب سازمان انجام نخواهد شد . اگردر قسمتی از این دوران حق بیمه پرداخت شده باشد پرداخت کل حق بیمه دوران خدمت بلامانع بوده و ماههایی که قلا پرداخت شده عملا سوخت می شوند و مورد محاسبه قرار نخواهند گرفت . اگر به هر ترتیبی در دوران خدمت سربازی یا در دوران حضور در جبهه از طرف نیروهای مسلح حق بیمه برای بیمه شده پرداخت گردد کل موضوع پداخت حق بیمه دوران خدمت مختومه شده و بیمه شده صرفا می تواند درخواست انتقال حق بیمه خود از سازمان مزبور به سازمان تامین اجتماعی را داشته باشد .


5- فرم درخواست پرداخت حق بیمه به صورت زیر می باشد :

جدیدتر قدیمی تر