بیمه موتورسیکلت

 1- تجربه ای که خیلی از ماها از موتور سیکلت ها داریم منفی است . هر چند این وسیله شاید پراستفاده ترین وسیله ای باشد که در زمینه حمل و نقل هر روزه مورد استفاده اکثریت افراد قرار می گیرد . اکثریتی که بیشتر مردان جوان را شامل می شود ! اکثریتی که معمولا کلاه ایمنی ندارند ! بیمه ندارند ! اکثریتی که بالاترین عامل تصادفات روزمره هستند ! اکثریتی که بیشترین آسیب دیده تصادفات روزمره نیز هستند ! اکثریتی که بیشترین ترس را در دل عابران پیاده عبوری از خیابان ایجاد می کنند ! اکثریتی که بیشترین ترس را در دل رانندگان وسایل نقلیه دیگر ایجاد می کنند ! اکثریتی که برادران ما هستند ! پدران ما هستند ! دوستان ما هستند ! همکاران ما هستند ! اکثریتی که بیشتر از قشر آسیب پذیر جامعه هستند ! اکثریتی که شاید تنها منبع درآمدشان همین موتور باشد ! اکثریتی که شاید نان آور یک خانواده باشند ! اکثریتی که شب ها چشمان منتظری به انتظار آنها نشسته است ! اکثریتی که ...

2-  کلا برخلاف خودرو در موتور سیکلت ما با تنوع کمتری برای بیمه شخص ثالث روبرو هستیم . موتور سیکلت ها کلا بر 3 دسته تقسیم می شوند . دسته اول موتور سیکلت های گازی هستند که حق بیمه آنها در سال 96 حدود 190 هزار تومان است ، البته بدون تخفیف و یا جریمه . دسته دوم موتور سیکلت های دنده ای یک سیلندر هستند که بیشترین تعداد موتور سیکلت های موجود در بازار را تشکیل می دهند و حق بیمه آنها امسال بدون جریمه و تخفیف حدود 230 هزار تومان سالانه است و دسته آخر موتور سیکلت های 2 سیلندر و بیشتر می باشند که مبلغ حق بیمه آنها از همه انواع موتورها بیشتر است و چیزی حدود 254 هزار تومان می شود . با این که به نظر می رسد این مبالغ برای یک سال زیاد نیستند با این حال اکثریت موتورسواران موتورهای خود را بیمه نمی کنند . یا وضع مالی جامعه ما آنقدر وخیم است که پرداخت هایی در این حد هم برای موتور سیکلت دارها زیاد است و یا اینکه بی مبالاتی آنها را نشان می دهد ! شاید هم عدم توجه کافی مسئولان راهنمایی و رانندگی باعث چنین موضوعی شده است ؟ یعنی حساسیتی که بر روی بیمه خودرو هست بر روی بیمه موتور نیست ؟  از نظر من که خطراتی که موتور ممکن است برای راکب خود و یا شخص ثالث ایجاد کند اگر بیشتر از خودرو نباشد کمتر نیست و بیمه موتور بسیار ضروری است . چیزی حدود 50 درصد تصادف ها مربوط به موتور سیکلت ها می باشد با این حال 80 درصد موتورها یعنی حدود 7 میلیون موتور بیمه ندارند !!!! باورتان می شود !!

3- تجربه بنده نشان می دهد که در جامعه ما با این همه رشد سیستم های نرم افزاری و تلفن همراه و  تلگرام و اینستاگرام و دیگر رسانه های ارتباط جمعی و با وجود انواع آموزش های پلیس و کانال های مختلف تلویزیونی و ماهواره تا موضوعی زوری نشود کار پیش نمی رود ! یادم هست در مورد بستن کمربند ایمنی هم این بحث وجود داشت و هر چه سعی شد فرهنگ سازی شود برای استفاده از آن کلا به گوش هیچکس نرفت اما به محض اینکه بحث جریمه پیش آمد همه استفاده از آن را شروع کردند و حالا کاملا جا افتاده است . در هنگام نقل و انتقال خودرو همانند بسیاری از جاهای دیگر بیمه نامه خودرو چک می شود ، قبلا این موضوع برای موتور سیکلت ها هم اتفاق می افتاد ولی مدت هاست این شرط نیز برداشته شده است و کسی این موضوع را چک نمی کند . اکثریتی از زندانیان دیه ، موتورسوارانی هستند که باعث جرح یا فوت کسی شده اند و حالا ندارند که پول دیه را بپردازند و بی خود و بی جهت در زندان هستند تا ستاد دیه یا یک خیر پیدا شود و دیه را بدهد و یا اینکه طرفشان گذشت کند ! اتفاقی که ممکن است خیلی زمان ببرد و یا حتی اصلا انجام نشود !

4- مدت ها پیش بود که سعی شد با کاهش این مبلغ مشکل حل شود ! هر چند خود من فکر می کنم این موضوع اینگونه جواب نمی دهد ! مدیر عامل صندوق خسارات بدنی  بعد از ملاقات با یکی از موتورسواران که دچار مشکلاتی در این زمینه شده بود خبر داد که شرکت های بیمه ایران ، دانا ، البرز ، توسعه ، سینا ، ما ، پاسارگاد ، میهن ، کارآفرین ، سامان و پارسیان موافقت کرده اند که تخفیفی 50 درصدی بر روی بیمه موتورسیکلت اعمال کنند . این خبر باعث تعجب بنده شده بود . یعنی این شرکت ها قبلا می توانستند چنین تخفیفی بدهند و نداده اند! در این صورت چه گرانفروشانی هستند ! یا نمی توانسته اند و از نظر اصول بیمه ای چنین چیزی منطقی نیست که در این صورت چگونه می خواهند با این تخفیف ها به کار ادامه بدهند ؟ حدس من کاملا درست بود. آن چیزی که در عمل دیده شد این بود که این خبر کلا ایجاد یک جو رسانه ای بود و بر روی کاغذ ماند . یکسری از این بیمه ها به نمایندگان خود توصیه کرده اند از پذیرش موتورسیکلت برای بیمه خودداری کنند و یا اینکه صرفا موتورسیکلت های نو را بیمه کنند و گروه دوم با وجود اینکه تخفیف دادن در حق بیمه موتور سیکلت را تائید کرده اند و نامشان در سایت بیمه مرکزی هم آمده است با این حال عملا نه تنها تخفیفی نمی دهند بلکه مبالغی برای بیمه موتور در نظر می گیرند که گاهی از قیمت موتور هم بیشتر می شود !!    

جدیدتر قدیمی تر