دیه شکستگی استخوان

 1-همواره در مورد دیه نوشته ام و البته خواهم نوشت . سعی می کنم مواردی که در هیچ سایتی در مورد آن بحث نشده است را در اینجا مورد بررسی قرار دهم . تلاش دارم  هر چه جلوتر برویم موارد تخصصی تر را با زبان ساده تر بیان کنم . این موضوع معمولا چیزی نیست که کسی به صورت دلخواه در مورد آن مطالعه کند تا در روز مبادا در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشد . ممعمولا بعد از تصادفات رانندگی یا خدای ناکرده درگیریها و نزاع ها که به جاهای باریک می کشد افراد به دنبال شکایت و پزشکی قانونی و دیه می افتند . در بیشتر مواقع بسیار عجله دارند !! بارها دیده ام که بدون رفتن به پزشکی قانونی همواره سوال می شود که دیه ای که به آنها تعلق می گیرد چقدر است ؟ شاید برای اینکه با طرف دعوا به مصالحه برسند و اینکه ببینند آیا ارزش دارد دنبال کار را بگیرند یا نه ؟


2- دیه اقلیت های مذهبی در زمان های قدیم مانند مسلمان ها نبود و کمتر بود (فتاوای مختلفی در این زمینه وجود داشت) . خوشبختانه با حکم مقام معظم رهبری دیه تمام اقلیت های مذهبی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با مسلمان ها یکسان است و هر آنچه در این سایت در مورد دیه می نویسیم در مورد آنها نیز صدق می کند .


3-از بین بردن هر یک از اعضای فرد و هر دو عضو زوج از اعضای زوج ، دیه کامل و از بین بردن هر یک از اعضای زوج نصف دیه کامل دارد . خواه عضو مزبور از اعضای داخلی بدن باشد خواه از اعضای ظاهری مگر اینکه در قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد .


4- دیه شکستن استخوان هر عضو یک پنجم دیه آن عضو و اگر بدون عیب درمان شود چهار پنجم دیه شکستن آن است .


5-دیه خرد شدن استخوان هر عضو یک سوم دیه آن عضو و اگر بدون عیب درمان شود چهار پنجم دیه خرد شدن آن استخوان است . دیه ترک برداشتن استخوان هر عضو چهار پنجم دیه شکستن آن عضو است . پیوند خورد عضو پس از حادثه تاثیری در دیه آن ندارد .


6- از بین بردن تمام دندان های دائم بیست و هشت گانه دیه کامل دارد که به ترتیب زیر مشخص می گردد : الف- دندان های جلو که 6 عدد در بالا و 6 عدد در پایین می باشند (پیش ، چهارتایی و نیش) و جمعا 12 عدد هستند هر کدام 5 درصد دیه کامل دارند . ب- دندان های عقب که در چهار سمت پایانی از بالا و پائین قرار دارند (یک ضاحک و سه ضرس) و جمعا شانزده عدد می باشند هر کدام 2.5 درصد دیه کامل دارند .


7- قطع کردن و یا از بین بردن دو استخوان چپ و راست فک که محل رویش دندان های پایین است ، دیه کامل ، هر کدام از آنها نصف دیه کامل و مقداری از آنها به همان نسبت دیه دارد . دقت کنید که دیه فک جدا از دندان ها محاسبه می شود و اگر فک کسی را پایین بیاورید به همراه دندان هایش ممکن است تا 2 برابر دیه یک فرد مجبور شوید دیه بدهید یعنی به نرخ سال 1396 حدود 420 میلیون تومان .


8- دیه فلج کردن هر دست دو سوم دیه هر دست است ، یعنی یک سوم دیه کامل که به نرخ سال 1396 می شود حدود 70 میلیون تومان . دیه فلج کردن هر انگشت دو سوم دیه همان انگشت ، دیه قطع دست فلج یک سوم دیه دست و دیه قطع انگشت فلج یک سوم همان انگشت است .


9- تلاش برای زوال عقل کسی یا دیوانه کردن وی هم دیه دارد . هر چند اثبات این موضوع کمی سخت است ولی بدانید که این موضوع هم جزء مواردی است که در قانون دیه آمده است . مثلا اگر بر اثر حادثه رانندگی یا ترساندن عقل کسی را زائل نماید به اندازه دیه کامل یک فرد باید پرداخت نمود . حتی اگر درصدی از عقل از بین برود و پزشکی قانونی بتواند درصد مورد نظر را مشخص کند باز هم به نسبت درصد مربوطه دیه دارد . اگر کسی دیوانه شود و بعد سالم گردد (یعنی عقل خود را بدست آورد) باید دیه ای که گرفته است را برگرداند . دیه عقل با دیه جسمی جمع می شود یعنی فرضا اگر کسی بر اثر تصادف قسمتی از بدنش را از دست بدهد و عقلش نیز زائل گردد بابت هر دو موضوع به وی دیه تعلق می گیرد .

جدیدتر قدیمی تر