نحوه محاسبه حقوق ازکارافتادگی

 1- تمام ما حق بیمه پرداخت می کنیم تا مستمری بگیریم . شاید البته به استراحت پزشکی و مبلغ آن نیاز داشته باشیم ، به مقرری بیمه بیکاری در مواقع نداشتن شغل مناسب چشم بدوزیم ، از کمک هزینه های ازدواج ، اروتز و پروتز ، کفن و دفن و ... استفاده کنیم اما نمی توانیم انکار کنیم که مهمترین دلیلی که حق بیمه می دهیم این است که در دوران پیری بتوانیم با مبلغی هر چند اندک نیازهایمان را برآورده کنیم و تنها با مستمری بازنتشستگی یا ازکارافتادگی می توانیم این کار را انجام دهیم .

2- شرایط سنی ازکارافتادگی را ابتدا می گویم چون ساده ترین حالت ممکن است . در صورتیکه فردی بنابر نظر کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی ازکارافتاده کلی شود و شرایط بیمه ای دریافت مستمری را داشته باشد از نظر سنی اهمیتی ندارد چند ساله باشد .!یعنی شرایط سنی کوچکترین تاثیری در بازنشستگی براثر ازکارافتادگی ندارند . این موضوع را فراموش نکنید .

3- در حالت عادی شرایط سنی به شرط داشتن شرایط بیمه ای مناسب 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان است . اما این موضوع تبصره هایی فراوانی هم خورده است و شرایط متنوعی پیدا کرده است . البته در قانون سال 1354 تامین اجتماعی که از نظر بنده بسیار از قانون فعلی مناسب تر ، کاراتر ، علمی تر و بیمه ای تر بود اکثر این تبصره ها وجود نداشت ولی ماشاء الله با توجه اینکه در هر دوره ای از مجلس یک ضمیمه ای به این قانون اضافه شد قانون اصلی از ریخت افتاد و سیستم شتر گاو پلنگی شد که سر در آوردن از آن هنر بالایی می خواهد . به نظر خود من قانون فعلی در مجموع نسبت به قانون قبلی ضرر بیشتری هم برای سازمان و هم برای بیمه شدگان واقعی سازمان ! دارد .

4- براساس یک تبصره جدید که به این قانون اضافه شد درصورتیکه بیمه شدگان 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند در صورتیکه سن مردان 50 سال و سن زنان 45 سال باشد می توانند تقاضای بازنشستگی نمایند.

5- در صورتیکه بیمه شده سابقه پیوسته مشاغل سخت و زیان آور داشته باشد با 20 سال سابقه پیوسته یا 25 سال سابقه متناوب می تواند بازنشسته شود و باز هم شرط سنی ملاک نیست . اگر سابقه اش ترکیبی از سوابق مشاغل سخت و زیان آور و سوابق عادی باشد به ازاء هر سال مشاغل سخت و زیان آور سابقه اش یک سال و نیم محاسبه می گردد .

6- زنانی که 20 سال سابقه کار در کارگاههای تحت شمول قانون کار داشته باشند با 42 سال سن می توانند بازنشسته شوند . یعنی شروط سنی قبلی در صورتیکه در کارگاههای مشمول قانون کار فعالیت کنند ملغی و 42 سال جایگزین می شود . لزوم 20 سال سابقه کارگاهی داشتن ملاک نیست و سالهای پایانی و حتی سال پایانی کفایت می کند.

7- جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ، معلولان و حادثه دیدگان ناشی از کار ، بیماران ناشی از شرایط خاص ، معلولان عادی و آزادگان ، با داشتن حداقل 20 سال سابقه و 50 سال سن برای مردان و 45 سال سن برای زنان می توانند بازنشسته شوند . در صورتیکه مجموع سنوات بیمه پردازی (حداقل 20 سال) و شرایط ارفاقی (حداکثر 10 سال) در مجموع 30 سال شود شرایط سنی ملغی شده و اهمیتنی ندارد . 

جدیدتر قدیمی تر