وکیل خوب برای شکایت از کارفرما

 1- بعد از یک سال رای قطعی هیات حل اختلاف را گرفتم ! پانزده روز بعد از ابلاغ رای به کارفرما ، با آنها تماس گرفتم و به من گفتند که به دیوان عدالت اداری اعتراض کردند ! گفتم اجرائیه می گیرم که پاسخ دادند ما از طریق دیوان جلوی اجرائیه را گرفتیم . من اجرائیه را اقدام کردم اما نگرانم که نتوانم کاری کنم . دیوان هم شنیدم بیش از یک سال طول می کشد تا جواب بدهند . یعنی به همین راحتی می توانند بیش از دو سال بعد از اخراجم حقم رو بهم ندهند ؟ دستور موقت گرفتن از دیوان آیا به همین راحتی است ؟ من در اینترنت مطالعه کردم که فقط با همین روش می شود جلوی اجرائیه را گرفت. من اصلا خبر ندارم چه کار کردند و چه اعتراضی زدند و آیا برای دستور موقت اقدام کردند یا خیر ؟ معمولا وقتی با دستور موقت جلوی اجرای حکمی گرفته می شود که براثر آن حکم ضرر غیر قابل جبرانی به فرد حقیقی یا حقوقی وارد شود . تشخیص این موضوع با شعبه دیوان عدالت اداری است و البته معمولا صادر نمی شود به خصوص در شکایت های مربوط به هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار ! ضمنا دستور موقت باید سریعا رسیدگی شود و دیوان عدالت اداری رسما در این زمینه نظر دهد که آیا حکم اداره کار باید مجددا بررسی شود یا نه و دستور موقت نمی تواند طولانی مدت باشد . با توجه به شرحی که شما داده اید من اصلا در این مورد شک  دارم و به نظرم شما حتما اجرائیه ات را پیگیری کنید . بعید می دانم درست باشد .


2- دادخواست من الزام کارفرما به پرداخت سنوات براساس حقوق و مزایای مستمر قانونی بود ولي در جلسه هيات تشخیص حق مسئولیت و بقیه مزایا را رد کرده و فقط کارفرما را ملزم به پرداخت مبلغی که خودش مشخص کرده بود نمودند . در نظر دارم شکایت را به دیوان ارجاع دهم . سوال من این است که آیا می توانم براي حکم تشخیص اجرائیه گرفته و مبلغ را دریافت کنم و بعد به دیوان عدالت اداری  شکایت کنم ؟  یا باید از گرفتن مبلغ خودداری کرده و به حل اختلاف و بعد دیوان مراجعه نمايم ؟ بله می توانید این مبلغ را گرفته و در زمان اعتراض به رای هیات تشخیص بابت حق مسئولیت و دیگر مزایا اعتراض کنید . بهترین کار هم همین است . ضمنا دیوان نمی تواند تغییرات ماهوی در حکم به وجود بیاورد و صرفا می تواند به علت نقص داشتن حکم دستور بررسی مجدد به یکی از شعبه های اداره کار دهد.


3- همانطور که قبلا عرض کردم خدمتتان ، در جلسه روز چهارشنبه گذشته در اداره کار اتفاقات زیر روی داد : 

  1. در جلسه فقط یک خانم از طرف اداره کار بود ، من و نماینده کارفرما. آیا این درست است و مشکلی ندارد ؟ 
  2. به پیشنهاد نماینده اداره کار قرار شد نماینده کارفرما پیشنهادش را برای توافق با من ارائه کند (نماینده اداره کار مشخصا از سنوات بالاتر صحبت کردند) و فردا من و نماینده کارفرما دوباره به نماینده اداره کار مراجعه کنیم تا در صورت توافق صورتجلسه براساس آن دوباره تنظیم شود. نماینده کارفرما (مدیرمنابع انسانی) بسیار مشتاق این بود و قرار شد با مدیران شرکت صحبت کنند و برای توافق طی رورهای ... با من تماس بگیرند. تاکنون تماسی نگرفته اند نمی دانم چرا ؟ من در جلسه گفتم که اصرار به بازگشت به کار دارم چون حرمت برای من مهمتر است ! 
  3. من یک قرار داد سه ماهه آزمایشی در ابتدای شروع کارم داشتم که ... تاریخ اتمامش بود و یک قرارداد با شروع ... و بدون تاریخ اتمام . نماینده اداره کار مطرح نمودند که چون قرارداد اخیر فقط امضای مدیرعامل را دارد و مهر ندارد قابل استناد نیست و احتمالا مجبور هستند قرارداد آزمایشی رو مبنا قرار بدهند !! من نپذیرفتم آیا این حرف موضوعیت دارد؟ نماینده کارفرما تایید کردند که قرارداد همه همین گونه است !


فردا احتمالا بدون توافق قبلی باید برویم پیش نماینده اداره کار . حالا یا کارفرما همانجا پیشنهاد دارد  یا شاید در این چند روز با نماینده اداره کار تبانی شده و یا ترجیح دادند من را اذیت کنند مثلا بازگشت به کار بگیرم و بعد با تحقیر و اذیت من را وادار به استعفا کنند. نظرتون در مورد سه  بند فوق چیست ؟ من کار خاصی باید بکنم ؟ احتمال تبانی هست ؟ اگر بازگشت به کاربگیرم می توانند من را اذیت کنند و من می توانم اون موقع کاری بکنم ؟ ممنون می شوم راهنماییم کنید تا اول وقت صبح فردا مطمئن برم جلسه ! ممنون از راهنمایی هایتان که تنها قوت قلب من در این ایام بوده است !


  1. احتمالا جلسه تحقیق مقدماتی بوده است و هنوز وارد جلسه هیات تشحیص اداره کار نشده اید . جلسه تشخیص حداقل 3 عضود دارد که نماینده کارگران ، نماینده کارفرما و نماینده اداره کار می باشند .
  2.  نه موضوعیت ندارد . نماینده اداره کار باید زحمت بکشند و در این زمینه تحقیقات لازم حتی در محل کار شما انجام دهند و تمام قراردادهای مشابه را نیز ببینند و بعدا نظر دهند . اگر همه قراردادها به همین صورت باشد ، این قرارداد قانونی بوده وگرنه باید به آخرین قرارداد رسمی ارجاع گردد .
  3. شما می توانید همچنان مصر به بازگشت به کار باشید . اگر به سرکار بازگشتید و وضعیت غیر قابل تحمل بود می توانید استعفا داده و پیگیر حقوق قانونی تان شوید . اگر هم به هر دلیلی این امر محقق نگشت پیگیری تمامی مزایای قانونی تان باشید . نداشتن قرارداد در هر دوره زمانی مشکل خاصی برای شما ایجاد نخواهد کرد چون شما به هر حال به عنوان کارگر دائمی در نظر گرفته می شوید .
  4. به نظرم بهتر است با تقبل هزینه درخواست کارشناسی پرونده و بازدید از محل کار را هم بدهید . به نظر من در این زمینه سودمند خواهد بود .

4- قضیه انتقال بیمه تامین اجتماعی در شرکت خصوصی به ... را به همکاران گفتم با پیگیری که انجام دادند مشخص شده رده ما فقط بیمه تامین اجتماعی در مراکز دولتی را قبول می کند ! یعنی نامه ای که ... به تامین اجتماعی می زند در خصوص انتقال بیمه ٬ در نامه قید می کند سوابق بیمه در سازمانها و ادارات دولتی . یعنی با این اوصاف فردی که مثلا ۵ سال در شرکت خصوصی کار کرده است و بیمه اش هم رد شده باید ۳۵ سال کار کند تا بازنشست شود و آن ۵ سال بیمه اش هم هیچ تاثر خاصی نخواهد داشت ! می خواستم از شما بپرسم آیا این چنین چیزی قانونی هست ؟ و آیا راهی وجود داره که آن سوابق در بازنشستگی مان تاثیر داشته باشد ؟ ممنون می شوم اگر محبت کنید و راهنمایی بفرمائید ؟  از نظر قانون تامین اجتماعی چنین چیزی قانونی نیست . یعنی در سوابق تامین اجتماعی قرد هر نوع سابقه ای از لحاظ کار در شرکت های مشمول قانون کار یا ارگان های دولتی یا حتی بیمه های خویش فرما لحاظ می شود و در محاسبه سوابق بازنشستگی و مستمری بازنشستگی مورد استفاده قرار می گیرد . موردی که می فرمائید در قوانین داخلی سازمان تان است که البته من جائی چیزی در این مورد ندیده ام . 


5- من برای مشاغل سخت و زیان آور در یک کارگاه سد سازی در استان لرستان اقدام کردم و متاسفانه کمیته مشاغل سخت و زیان آور لرستان در هر دو مرحله در خواست بدوی و تجدید نظر جواب رد داد و من رسما نتیجه را خواستم و آنها فرم های رد شده را با مهر کپی برابر اصل به من دادند . آیا می توانم به دیوان عدالت اداری شکایت کنم ؟ مراحل آنرا لطفا بفرمائید ؟ بله شما می توانید بابت این موضوع شکایت کنید . کافی است به نمایندگی دیوان عدالت اداری مراجعه کرده و درخواست بررسی مجدد حکم به همراه آراء هیات های بدوی و تجدیدنظر تفکیک مشاغل سخت و زیان آور را ارئه کنید . البته تجربه به من می گوید چون موضوع از نگاه کاملا تخصصی مورد بررسی قرارگرفته معمولا دیوان عدالت اداری آراء مربوطه را نقض نمی کند . با این حال تلاشتان را بکنید. 


6- کارفرمای بنده به عنوان این که برادر بنده از سال 90 تا الان شریک ایشان بوده است ، حق سنوات و عیدی به بنده نداده است . الان هم که با برادر بنده مشکل پیدا کردند و کارگاه رو تعطیل کردند ترک کار بنده را از شهریور ماه زده اند  ولی حاظر نیستند نامه ای بابت بیمه  بیکاری به بنده بدهند . می خواستم تکلیف خود را بدانم . هیچ آدرسی از ایشان ندارم ؟ حق سنوات و عیدی و دیگر مزایا ارتباطی به این موضوع پیدا نمی کند. بهتر است به اداره کار در این مورد شکایت کنید و غیابی حکم بگیرید . با رای اداره کار برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به تامین اجتماعی مراجعه کنید . برای بقیه موراد نهایتا مجبور به گرفتن اجرائیه می شوید.   


7- مرخصی زایمان چند ماه است ؟ حق شیر و ساعات کاری زنان شاغل به چه صورت است ؟ بیمه تامین اجتماعی چه خدماتی برای زنان شاغل که وضع حمل کرده اند در نظر گرفته است ؟ مرخصی زایمان و شیردهی 6 ماه است . البته قانونا 9 ماه است ولی فقط باشکایت به دیوان عدالت اداری 9 ماه قابلیت اجرایی پیدا می کند . مطابق ماده 78 قانون کار مادرانی که فرزندان خود را شیر می دهند کارفرما مکلف است پس از هر 3 ساعت ، نیم ساعت به آنان تا پایان دو سالگی فرجه شیردادن بدهد . ضمناً این فرجه ها با استفاده از مزد و مزایا بوده واز هر نظر جزء سابقه کار مادران منظور خواهد شد.

جدیدتر قدیمی تر