بیمه دندانپزشکی

 1- امروز می خواهم در مورد دندان و بیمه هایی که می توان برای رفع عیوب و مشکلات و دردهای دندانی از آن استفاده کرد صحبت کنم . البته مبحث قبلی یعنی مقایسه بین بیمه تامین اجتماعی و بیمه عمر همچنان ادامه دارد و در روزهای آتی در مورد آن بحث خواهم کرد . بحث خدمات بیمه ای مرتبط با دندانپزشکی همواره در تمامی زمانها مورد بحث کارشناسان قرار گرفته است و معمولا چیز خاصی که به درد مردم بخورد از آن به دست نیامده است . علت این موضوع این است که کلا خدمات دندانپزشکی در مقایسه با سرانه درآمد جامعه بسیار گران می باشد و شاید باید تا حدی نه به طور کامل به بیمه ها حق داد که به طور کامل از آن پشتیبانی نکنند . معمولا تمامی انواع بیمه های پایه و مکمل در اینگونه مواقع مقصر شناخته می شوند درحالیکه به نظر من تقصیر اصلی بر عهده تعرفه گذاری این خدمات است که بیش از حد توان جامعه قیمت آن را به نفع یک اقلیت کوچک دندانپزشک (و البته پزشکان در موارد دیگر) بالا برده و باعث رنج و زحمت اکثریت جامعه گردیده است تا جائیکه شاهد هستیم بسیاری به علت اینکه هزینه درمان دندان هایشان را ندارند از روی ناچاری دندان هایشان را می کشند ! زهی تاسف !!!

2- مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی یکسری خدمات دندانپزشکی را به صورت رایگان ارائه می دهند که هر چند کامل نیست ولی یکسری از مشکلات دندان را حل می کند . گواه این امر آن است که یکی از شلوغ ترین قسمت های این درمانگاه ها خدمات دندانپزشکی آن است که معمولا اکثر بیمه شدگان صبح ها بسیار زود مراجعه می کنند تا بتوانند نوبت بگیرند . در این مراکز از عصب کشی که یکی از پرهزینه ترین خدمات دندانپزشکی است خبری نیست . متاسفانه اکثریت مردم آنقدر به سلامت دندان و بازدید دوره ای آن بی اهمیت هستند که تا کارشان به درد شدید نرسد و نیاز به عصب کشی پیدا نکنند به دکتر مراجعه نمی کنند . با این حال در مراکز دندانپزشکی خدماتی مانند جرم گیری و بروساژ فک ، کشیدن دندان ها و ترمیم های جزئی ، رادیوگرافی ، جراحی های دندان های نهفته در نسج گرم و سخت و ... به خوبی انجام می شود . توجه داشته باشید که درصد کمی از بیمارستان های تامین اجتماعی به خدمات دندانپزشک مجهزند و برعکس تمامی درمانگاه ها این نوع خدمات را ارائه می دهند . نکته دیگر بحث دندان های مصنوعی است که از میان همه مراکز درمانی تامین اجتماعی ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی ، بعضی از مراکز به صورت مجانی یک دست کامل دندان مصنوعی هم ارائه می دهند و می توان به این مراکز مراجعه کرد . از نظر خود من کیفیت بدی هم ندارند . 

3- اگر بخواهیم در مورد خدمات دندانپزشکی بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح صحبت کنیم باید بگوئیم آنها هم وضعیت مشابهی مانند بیمه تامین اجتماعی دارند و یکسری خدمات پایه را ارائه می دهند . البته بیمه سلامت بابت این خدمات پایه ای تعرفه ای 30 درصدی دارد و 30 درصد هزینه ها را وصول می کند . نیروهای مسلح نیز تعرفه اندکی بر روی این خدمات دارد . اما واقعیت این است که این دو صندوق به همراه بیمه تامین اجتماعی پشتیبانی مناسبی از مراجعه بیمه شده به مطب های دندانپزشکی خصوصی نمی کنند و نهایتا با تعرفه دولتی حاضر به قراداد بستن با دندانپزشک ها هستند که این تعرفه در صورتی که مورد تائید دندانپزشکان قرا گیرد (که اکثرشان قرارداد نمی بندند) مقدار کمی از هزینه ها را پوشش می دهد و بقیه هزینه ها باید توسط بیمه شده پرداخت گردد و نهایتا اکثرا به این نتیجه می رسند که بهتر است از خدمات بیمه مکمل درمان برای مشکلات دندان هایشان استفاده کنند .

4- سطح پشتیبانی بیمه های مکمل از خدمات دندانپزشکی عموما زیاد نیست و قابل مقایسه با خدمات درمانی دیگر نمی باشد . بیمه های درمانی تکمیلی همانند بیمه های پایه اصولا یکسری خدمات را مطلقا پشتیبانی نمی کنند . خدماتی مانند ارتودنسی یا موراد مرتبط با زیبایی دندان و فک ! اما برای مشکلات عادی دندان عموما دو نوع برخورد می کنند . در روش اول بیمه های مکمل یکسری از مراکز طرف قرارداد دارند که شما بتوانید به آنها مراجعه کنید . در این مراکز تقریبا تمامی خدمات دندانپزشکی پوشش داده می شود ولی برای هر کدام باید درصدی فرانشیز پرداخت کنید . توجه داشته باشید که بیشتر از یک حد معین نمی توانید از خدمات دندانپزشکی استفاده کنید و معمولا اگر از حد معینی بیشتر باشد جلوی شما گرفته می شود ! در بعضی از این بیمه های مکمل این حداکثر برابر با 1 میلیون تومان می باشد . در روش دوم شما می توانید به هر مرکزی که می خواهید مراجعه کنید و از خدمات دندانپزشکی استفاده کنید . این خدمات می تواند همان خدماتی باشد که توسط مراکز درمانی بیمه های پایه (مانند تامین اجتماعی) پوشش داده می شود یا خدماتی باشد که توسط آنها پوشش داده نمی شود . بعد از مراجعه به آنها شما می توانید به بیمه مکمل مراجعه کرده و با تعرفه خود آنها ، مبلغی که همه هزینه را پوشش نمی دهد دریافت کنید . دریافت این مبالغ نیز حد معینی دارد و در بعضی از موارد نیاز به رادیوگرافی قبل و بعد از درمان دارد و ممکن است نیاز به تائید پزشک معتمد خود بیمه تکمیلی هم داشته باشید . جزئیات دقیق این موارد را می توانید در سایت های مربوط به هر کدام از بیمه های مکمل ببنید .

جدیدتر قدیمی تر