1- اگر کارگر هستید این مطلب را جدی بگیرید . ممکن است خدای ناکرده در محل کار دچار حادثه شوید و در نتیجه قدرت کار خود را به صورت موقت یا دائمی از دست بدهید و یا اینکه نیاز پیدا کنید که مدتی را در استراحت پزشکی بگذرانید . در اینگونه مواقع باید حق و حقوقتان را از غرامتی که بیمه مسئولیت کارفرما می دهد یا خود کارفرما باید بدهد و مبلغی که از تامین اجتماعی پرداخت می شود بگیرید تا بتوانید روزگار را به گونه ای سر کنید . خوشبختانه در اکثر مواقع حمایتی که سازمان در اینگونه موارد می کند مشمول مرور زمان نمی شود در حالیکه بعضا بیمه های مسئولیت فرجه های زمانی در این زمینه دارند که باید آنها را رعایت کنید تا بتوانید به حق تان برسید .
2- در ابتدای کار بهتر است به مرجع قضایی مراجعه کنید . البته ممکن است حادثه دیه باشید و در بیمارستان بستری شده باشید و نتوانید خودتان به دادسرا مراجعه کنید . توصیه می کنم در این کار تاخیر نکنید و به بعد از درمانتان موکول نکنید . اگر خودتان نمی توانید ترجیحا کارفرما یا یکی از همکارانتان را برای این کار به جای خود بفرستید . اگر نشد یکی از اعضای خانواده و یا آشنایانتان را به جای خود برای این کار مشخص کنید . توصیه می کنم در این کار تاخیر نیندازید .
3- کارفرمایتان باید نهایتا تا 3 روز حادثه را به سازمان تامین اجتماعی گزارش کند . البته اگر این کار را نکند معمولا حقی از بیمه شده تضییع نمی گردد ولی کارش دچار دوندگی بیشتری می شود . ضمنا می دانید که کارفرما می تواند هزینه های درمانی را که در این زمینه انجام داده است از سازمان تامین اجتماعی مطالبه کند . پیش نیاز این موضوع گزارش سریع حادثه است تا سازمان با گزارشی که تهیه می کند بعدا در بحث ماده 90 یعنی بررسی عامل ایجاد حادثه کارفرما را مقصر نکند .
4- مرجع قضایی معمولا بدون فوت وقت شکوائیه را بررسی می کند و آن را به کلانتری محل ارجاع می دهد . دستور مقام قضایی برای بررسی آتی پرونده برای دریافت غرامت از کارفرما ضروری است ولی ارتباطی با خدماتی که تامین اجتماعی به بیمه شده می دهد ندارد و معمولا تامین اجتماعی هم کمتر در این مورد حساسیت به خرج می دهد و گزارش بازرسان خود و اداره کار را بیشتر مد نظر قرار می دهد.
5- بعد از دستور قضایی باید به کلانتری محل مراجعه کرد . کلانتری معمولا پرونده را به دو اداره ارجاع می دهد یعنی در این مورد نامه نگاری می کند . الف - به پزشکی قانونی برای تعیین میزان دیه یا ارش و دوم به اداره کار برای بازرسی از محل کار و ارائه گزارش حادثه و علل و عوامل آن .
6- در مرحله بعد بیمه شده حادثه دیده باید به پزشکی قانونی مراجعه کرده تا میزان دیه و یا ارش توسط پزشکی قانونی به صورت محرمانه مشخص گردد و نامه آن برای مرجع قضایی تهیه گردد. همچنین حادثه دیده باید به اداره کار شهر مربوطه مراجعه کرده و نامه کلانتری را تحویل دهد تا کارشناسان اداره کار گزارش بازرسی مربوطه را تهیه کنند . این گزارش هم مورد استفاده مرجع قضایی و هم مورد استفاده تامین اجتماعی قرار می گیرد.
7- بازرس اداره کار بعد از دریافت نامه کلانتری باید حتما به محل حادثه مراجعه کند و براساس دلایل و مستندات ، مذاکره با شهود و کارفرما گزارش خود را تهیه می کند و این گزارش را با نامه رسمی اداره کار به کلانتری مربوطه ارجاع می دهند . کلانتری نیز گزارش اداره کار را به همراه نظریه پزشکی قانونی به مرجع قضایی ارسال می کند . تمام مراحلی که گفته شد تا اینجای کار رایگان می باشد ولی اگر یکی از طرفین به گزارش اداره کار اعتراض داشته باشد باید هزینه بررسی مجدد بازرس را بپردازد.
8- برای تعیین میزان ازکارافتادگی از نظر تامین اجتماعی و دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری و یا مستمری ازکارافتادگی جزئی و یا کلی باید منتظر بمانید تا درمانتان کامل شود وبه تامین اجتماعی مراجعه کنید . بعد از اتمام درمان با مراجعه به تامین اجتماعی و دریافت فرم ازکارافتادگی به پزشک معالج تان مراجعه کرده تا فرم را پر کند . بعد از تکمیل فرم ها ، شعبه تامین اجتماعی فرم هایتان را به همراه گزارش بازرس تامین اجتماعی و در صورت نیاز بازرس اداره کار به کمیسیون پزشکی ارسال می کند تا میزان آسیب دیدگی تان مشخص شود . با رای کمیسیون پزشکی شما می توانید غرامت دستمزد نقص عضو یا مستمری ازکارافتادگی جزئی و یا کلی بگیرید .
9- در صورتیکه بر اثر حادثه در بیمارستان یا خانه استراحت کردید تا سلامت خود را بدست آورید می توانید از غرامت نقص عضو بیماری که سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کند بهره مند گردید . توجه داشته باشید که سازمان استراحت را با توجه به مدت آن به پزشک معتمد ، شورای پزشکی و حتی کمیسیون پزشکی ارجاع می دهد و استراحتی مورد تائید قرار می گیرد که در بهبود حادثه تاثیر داشته باشد و اگر استراحت پزشکی در بهبود حادثه نقشی نداشته باشد مورد تائید قرار نمی گیرد .