دلایل قطع بیمه بیکاری

 1- نمی دانم اولین بار چند سال پیش بود که فهمدیم کسانی که از مقرری بیمه بیکاری استفاده می کنند باید در فواصل معینی در اداره کار حاضر شوند و کارت حضور و غیاب بزنند . اطلاع داشتم که تامین اجتماعی خودش بازرسی هایی در این زمینه انجام می دهد ولی دلیل  لزوم کارت زنی در اداره کار هیچ وقت برای من مشخص نشد . در قانون تامین اجتماعی آمده است که بیکاران بعد از اشتغال باید حتما به تامین اجتماعی اطلاع دهند و البته معمولا هیچ کس این کار را نمی کند و حتی در حالتی که کار دیگری دارند معمولا با درست کردن مدارک از کار قبلی از مقرری بیمه بیکاری استفاده می شود و در نتیجه این افراد  باعث می شوند که چنین بگیر و ببند هایی در این زمینه به وجود بیاید ! با وجودیکه فکر می کنم از هر قانونی همانند قانون بیمه بیکاری نباید سوء استفاده شود اما باز هم کارت زنی به این سبک در اداره کار و بازرسی های تامین اجتماعی با روش خاص خود را نمی پسندم .  در این مقاله در مورد کارت زنی در اداره کار و کارهائی که باید انجام دهید تا دچار مشکل نشوید صحبت می کنم . با ما همراه باشید .


2- حداقل بازه زمانی که می توان برای حضور و غیاب مقرری بگیران بیمه بیکاری تنظیم کرد یک هفته است و کمتر از آن به هیچ وجه نباید تنظیم گردد . البته معمولا از دوره های زمانی یک ماهه استفاده می شود . اگر تعداد دفعات حضور و غیاب شما زیاد تر از حد نرمال (یعنی تعدادی که بقیه مقرری بگیران ، حضور و غیاب می کنند) شود شک نکنید که کارشناسان اداره کار به شما شک کرده اند که به کاری اشتغال پیدا کرده اید ! در این گونه مواقع معمولا تعداد حضور و غیاب ، بیشتر تنظیم می شود ! اگر چنین اتفاقی افتاد بهتر است منظم حضور و غیاب داشته باشید و دنبال بهانه جویی نباشید تا به مرور زمان وضعیت به روال عادی برگردد ! (با اینکه در حرف ادعای زیادی داریم ولی رفتار همگی مان عموما به گونه ای بوده است که هیچ کس دیگر به هیچ کس اعتماد ندارد ! فرض کنید چنین فرآیندی در خارج از کشور جریان داشت ! با اطمینان می گویم که از دستگاه کارت زنی خبری نبود و همه کارها براساس اعتماد متقابل پیش می رفت !)


3- برای اینکه در هنگام حضور و غیاب غیبت نخورید باید از 45 دقیقه قبل از زمان حضور و غیاب تا 45 دقیقه بعد از آن به واحد مربوطه مراجعه کنید . در تمام دوران برخورداری از مقرری بیمه بیکاری حداکثر 3 بار می توانید در حضور و غیاب تاخیر داشته باشید و چنانچه بیش از 3 بار تاخیر داشته باشید به عنوان غیبت غیر موجه تلقی شده و مقرری بیمه بیکاری تان قطع می گردد . اما اگر کلا در روز حضور و غیاب در اداره کار حضور نیابید و غیبت داشته باشید و نتوانید غیبت خود را موجه کنید حداکثر تا 1 بار با اخذ تعهد کتبی می توان غیبت را موجه کرد و چنانچه بیش از 1 جسله غیبت نموده و غیبت را موجه ننمائید مقرری بیمه بیکاری تان قطع می گردد . موجه نمودن غیبت صرفا محدود به موقعیت های خاص است که در ادامه درباره آن صحبت می کنم .


4- موارد زیر جزء مواردی است که غیبت موجه است و مقرری بگیران معاف از حضور و غیاب در اداره کار خواهند بود :


  • بیماری : در صورتیکه بیماری صعب العلاج دارید و یا به صورت طولانی با بیماری دست و پنجه نرم می کنید با ارائه مدارک و مستندات پزشکی به کارشناسان اداره کار می توانید از حضور و غیاب معاف شوید . 
  • کهولت سن : اگر سن تان بیش از 60 سال است نیازی به حضور و غیاب ندارید . 
  • بازداشت یا زندانی شدن : اگر طبق قوانین و براساس احکام قضایی یا امنیتی بازداشت و یا زندانی شوید می توانید از حضور و غیاب معاف شوید . البته اگر مجرد باشید و یا هیچ کس را تحت تکفل خود نداشته باشید باید در حضور و غیاب شرکت کنید و اگر به واسطه زندانی شدن یا بازداشت شدن نتوانید در اداره کار حضور یابید غیبت غیر موجه تلقی شده و مقرری بیمه بیکاری تان قطع می شود . در حقیقت براساس این بند تنها به زندانیانی که افراد تحت تکفل اعم از خانواده یا کسان دیگر را تحت پوشش خود دارند این امکان داده شده است که در دوران زندانی بودن ، مقرری بیمه بیکاری شان که در حقیقت برای خانواده شان سودمند است قطع نشود . 
  • خدمت سربازی : باز هم مثل حالت زندانی بودن !! در صورتیکه به خدمت سربازی اعزام شوید و البته عائله تحت تکفل داشته باشید نیازی به حضور و غیاب در اداره کار ندارید ؟! مدارک مربوطه را قبل از اعزام به خدمت سربازی باید به اداره کار تحویل دهید . 
  • طی دوره های آموزشی یا دوره آزمایشی کاری : کسانی که به تشخیص اداره کار برای سودآموزی به نهضت سوادآموزی و یا برای طی دوران مهارت آموزی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای معرفی می گردند در طی دوره آموزشی شان نیاز به حضور و غیاب ندارند . همچنین افرادی که در زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری به صورت آزمایشی در کاری مشغول به کار می شوند نیز از حضور و غیاب معاف هستند . 

5- اگر به دلایلی غیر از موارد اشاره شده در بند قبل ولی به صورت موجه غیبت داشتید باید در هر مورد کارهای زیر را انجام دهید تا غیبت تان موجه شود . در هر صورت اگر غیبت تان به دلایل بند قبل یا این بند نباشد ، در حکم غیبت غیر موجه تلقی شده و مقرری بیمه بیکاری تان در صورت تکرار آن بیش از 1 بار قطع می شود ! 

  • فوت اعضای اصلی خانواده : در صورت فوت اعضای اصلی خانواده (پدر ، مادر ، همسر ، فرزند ، برادر ، خواهر) ، مقرری بگیر بیمه بیکاری نهایتا تا 7 روز مهلت دارد با کپی گواهی فوت مربوطه به اداره کار مراجعه نماید تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد . به نظر من این زمان بسیار کم می باشد و در مملکت ما کلا همه  تا 7 روز درگیر تشییع جنازه و  مراسم ختم و دیگر مراسم های مربوطه هستند و چون فوت شده شخص درجه اول خانواده است واقعا نمی توان انتظار داشت در چنین شرایطی بیمه شده دنبال موجه کردن غیبت خود در اداره کار باشد ! در این زمینه به نظر من کج سلیقگی صورت پذیرفته و باید مهلت حداقل از 1 هفته به 1 ماه تغییر کند . 
  • بیماری : مقرری بگیر پس از طی دوران بیماری ، باید اسناد و مدارک مربوط به بیماری اعم از بستری شدن در بیمارستان یا استراحت در خانه را برای بررسی به اداره کار تحویل دهد . 
  • حوادث غیر مترقبه : چنانچه سیل یا زلزله یا طوفان یا بارش برف و ... اتفاق بیفتد ، مقرری بگیر باید در اولین روزی که می تواند برای تعیین تکلیف به اداره کار مراجعه کند . البته سیل و زلزله که بعید می دانم اتفاق بیفتد و همکاران اداره کار از آن اطلاع نداشته باشند !! احتمالا منظور از این بند همان برف و باران بوده است که چنان ترافیکی در این مملکت ایجاد می کند که دیگر هیچ کس به هیچ کاری نمی رسد !
  • بازداشت موقت : چنانچه مقرری بگیر بازداشت موقت شود (نه اینکه زندانی شود !) ، بعد از آزادی باید با ارائه مدارک قضائی از دادگاه یا کلانتری یا بازداشتگاه به اداره کار مراجعه نماید . 
  • سفرهای زیارتی و سیاحتی : در طول دوران دریافت مقرری بیمه بیکاری ، بیمه شده می تواند نهایتا دو بار به سفرهای زیارتی و سیاحتی برود . سفر زیارتی نباید بیش از 30 روز و سفر سیاحتی نباید بیش از 15 روز طول بکشد . (این 2 بار هم به نظر من بی معنی است ! اگر کسی 3 سال مقرری بیمه بیکاری بگیرد در این 3 سال فقط می تواند دو سفر طولانی داشته باشد !) . برای موجه کردن این نوع غیبت معمولا از بلیط هواپیما ، قطار و یا اتوبوس ، گواهی تور مربوطه ، گواهی هتل و ... استفاده می شود . 
  • ازدواج : در طول دوران استفاده از مقرری بیمه بیکاری می توانید یک بار به علت ازدواج در حضور و غیاب شرکت نکنید ! (فقط یک بار !) . البته بعد از غیبت تنها 7 روز مهلت دارید غیبت را موجه کنید ! بنابراین بهتر است عروسی و ماه عسل تان را جوری تنظیم کنید که با حضور و غیاب اداره کار تداخل نداشته باشد ! 
  • غیبت غیر موجه : اگر هیچ کدام از دلایل فوق را نداشته باشید ، تنها یک بار می توانید با دادن تعهد مشکل را حل کنید . اگر تکرار کنید مقرری بیمه بیکاری تان قطع می گردد و وصل شدن آن با کرام الکاتبین است ! خود دانید ! 
جدیدتر قدیمی تر