ماه های حرام در پرداخت دیه

 1- دیه فوت در سال 1396 در ماههای غیر حرام برابر با 210 میلیون تومان می باشد . اگر صدمه و قتل هر دو در ماه حرام واقع شوند یک سوم به مبلغ دیه افزوده می شود و به 280 میلیون تومان افزایش می یابد . ماههای حرام عبارتند از ذی القعده ، ذی الحجه ، محرم و رجب .

2- اگر شکستگی استخوان ساده باشد ،  8 درصد دیه کامل و اگر خردشدگی باشد 13/333 درصد برای هر استخوان تعلق می گیرد . ضمنا دیه برای جرح ماه حرام ندارد و حتی اگر در ماه حرام واقع شود به صورت عادی محاسبه می شود 

3- ارش میزان آسیبی است که دیه ثابتی ندارد و توسط پزشکی قانونی میزان آن مشخص می گردد. ضمنا دیه و ارش همواره بر اساس نظر پزشکی قانونی مشخص می شود .

4- برای اینکه دیه و یا ارش جراحتی را که منجر به بخیه شده است محاسبه کنند عمق جراحت را در نظر می گیرند نه تعداد بخیه ها و نه طول زخم را .

5- در صورتیکه دیه به وراث تعلق بگیرد و این دیه در غالب غرامت باشد (مثلا غرامت فوت راننده) به صورت مساوی بین وراث تقسیم می گردد و در صورتیکه دیه شخص ثالث یا زیان دیده باشد طبق اصول حاکم بر تقسیم ارث تقسیم می گردد.

6- دیه شکستن ستون فقرات با توجه به جراحت به وجود آمده از یک دهم تا دیه کامل متفاوت می باشد.

7- در صورتیکه حادثه ای باعث ایجاد عوارض روحی علاوه بر عوارض جسمی گردد ، به این عوارض با توجه به تشخیص پزشکی قانونی ارش تعلق می گیرد.

8- بعد از رای دادگاه در مورد دیه ، شرکت بیمه یک ماه وقت دارد تا مدارک لازم را از بیمه شده تحویل بگیرد. بعد از تحویل کامل مدارک ، شرکت بیمه 15 روز فرصت دارد تا خسارت مربوطه را پرداخت کند . اگر تعلل در پرداخت از طرف شرکت بیمه باشد و در این میان میزان دیه افزایش یابد، باید دیه به نرخ روز پرداخت گردد و اگر تعلل از جانب بیمه گذار باشد مبلغ دیه به تاریخ صدور حکم دادگاه محاسبه می شود.

9- در پرداخت دیه فرقی بین بچه ها و بزرگسالان نمی کند و مبلغ آن به سن ارتباطی ندارد .

جدیدتر قدیمی تر