محاسبه دیه خردشدگی و شکستگی استخوان

 1- امیدوارم هیچ کس کارش به پزشکی قانونی نکشد . البته معمولا می گویند کسی کارش به کلانتری و دادگاه و یا بیمارستان نکشد ! ولی واقعیت آن است که کسانی که گذرشان به پزشکی قانونی افتاده است حتما قبل از آن به بیمارستان هم رفته اند و قبل و یا بعد از آن هم راهی کلانتری و دادسرا و دادگاه می شوند! پس می توان مورد پزشکی قانونی را نیز به مورد های قبلی اضافه کرد. در قدیم هر گاه نامی از پزشکی قانونی آورده می شد در ذهن ما اینگونه تداعی می شود که یک قتل مشکوک اتفاق افتاده است و یا به کسی سم داده اند و ... . این جور مسائل یک حالت ترس آمیخته با ابهام برای ما ایجاد می کرد که این مکان دیگر چه جور مکان عجیبی می تواند باشد و خود من همیشه یاد فیلم های پلیسی جنایی خارجی پخش شده در صدا و سیما می افتادم !! . امروزه به لطف گسترش روز افزون تصادف های رانندگی (ناشی از افزایش خوردوها) و البته در کنار آن دعواها و و نزاع های خیابانی و خانگی دیگر خوشبختانه این دیدگاه از بین رفته است و پزشکی قانونی به مکانی تبدیل شده است که با تعیین دیه و یا ارش صدمات وارده ، بسیاری از مشکلات مالی به وجود امده برای آسیب دیدگان را حل می کند !!! به هر حال این تغییر در نفس خود بسیار جالب توجه است ! 

2- یکی از مواردی که در حکم های پزشکی قانونی دیده شده است و صدای خیلی ها را درآورده است عنوان طول درمان است . اعتراض خیلی افراد به این موضوع از سر عدم اطلاع کافیست . بعضی ها فکر می کنند به ازاء طول درمان باید مبلغی به آنها تعلق بگیرد در حالیکه دیگر اینگونه نیست که طول درمان باعث پرداخت هزینه ای به آسیب دیده شود . سود طول درمان در این است که بعد از پایان آن دوباره معایته توسط پزشکی قانونی انجام می گردد و معمولا میزان دیه و یا ارش بعد از اتمام درمان به دقت مشخص می شود . بعضی افراد فکر می کنند که حکم ادامه درمان باعث می شود به حق شان نرسند درحالیکه پزشکی قانونی می خواهد میزان صدمه را بعد از اتمام معالجات به طور دقیق مشخص کند تا کسی متضرر نشود . درمان شدن یک ضایعه و یا درمان نشدن آن و از آن مهم تر درمان شدن بدون عیب و یا با عیب و یا خدای ناکرده نقص عضو نکات مهمی است که در میزان دیه و ارش بسیار اهمیت دارد . بنابراین وقتی اصطلاح طول درمان را دیدید ناراحت نشوید و بدانید که پرونده از نظر پزشکی قانونی هنور باز است !!!

3- بهتر است یکسری از  آسیب هایی که منتهی به دیه مشخصی می شود در اینجا بیاورم تا به یکسری از سوالهایی که در این زمینه پرسیده می شود جواب گفته شود (تمامی این مقادیر بر حسب نرخ دیه سال 1396 محاسبه شده است) : 


  • دیه کامل یک انسان : 210 میلیون تومان و تمامی دیه های آسیب بر اساس این مقدار سنجیده می شود و ارتباطی به ماه حرام ندارد ! 
  • هر درصد دیه : دو میلیون و صد هزار تومان 
  • هر هزارم دیه : دویست و ده هزار تومان 
  • شکستن استخوان مچ و ران پا در صورت بی عیب درمان شدن : هشت درصد دیه کامل معادل شانزده میلیون و هشتصد هزار تومان 
  • شکستن استخوان نازک نی و درشت نی در صورت بی عیب درمان شدن : شانزده درصد دیه کامل معادل سی و سه میلیون و ششصد هزار تومان 
  • شکستن استخوان مچ ، دست ، بازو و ساعد بدون پلاتین : هشت درصد دیه کامل معادل شانزده میلیون و هشتصد هزار تومان 
  • شکستن همزمان استخوان زند اعلی و زند سفلی بدون پلاتین : شانزده درصد دیه کامل معادل سی و سه میلیون و ششصد هزار تومان 
  • خرد شدن استخوان دست یا پا که بدون عیب درمان شود : 13.33 درصد دیه کامل معادل بیست و هفت میلیون و نهصد و سی هزار تومان 
  • خرد شدن استخوان دست یا پا که با عیب درمان شود : 16.66 درصد دیه کامل معادل سی و پنج میلیون تومان
  • شکستن استخوان یک بند انگشت دست یا پا : پنج دهم درصد دیه کامل معادل یک میلیون و پنجاه هزار تومان 
  • در موارد بالا نقص عضو به صورت مجزا محاسبه خواهد شد .

4- موارد دیه ذکر شده در بند 3 بعدا در مقاله شماره 2 که ادامه دهنده همین بحث است کامل خواهد شد !

جدیدتر قدیمی تر