محاسبه دیه سوختگی

 ​1- تا به حال هر چند در مورد دیه زیاد صحبت کریم با این حال به مبحث سوختگی ها و دیه آن به هیچ وجه نپرداختیم . وقتی دقیق به بررسی این موضوع پرداختم منابع قابل توجهی در این زمینه نه در محیط مجازی و نه در محیط حقیقی وجود نداشت . البته شاید یکی از دلایلی که به مبحث دیه سوختگی ها کمتر پرداخته می شود این است که معمولا در حوادث رانندگی و حوادثی که در محیط کار رخ می دهد زیاد چنین آسیب هایی پیش نمی آید و معمولا اکثر حوادث منتهی به جراحت های سطحی با نقص عضو می شوند . با این حال چون سوالاتی در این زمینه از من شد ترجیح دادم در یک مطلب مجزا به بحث در مورد سوختگی و دیه و ارش مربوط به آن بپردازم !

 

2- در زمینه سوختگی بدن ما با جدولی روبرو هستیم که به نام جدول 9 درصد یا جدول والاس معروف است . در این جدول هر قسمت بدن با ضریبی از عدد 9 درصد بندی می شود و براساس این درصدبندی می توان وسعت سوختگی را مشخص کرد . وسعت سوختگی همراه با شدت سوختگی مشخص کننده میزان دیه ای است که باید پرداخت گردد . طریقه تقسیم بدن براساس این جدول را در شکل زیر می بینید :

 

 

براساس این جدول در افراد بزرگسال سرو و گردن : 9 درصد ، پشت تنه : 18 درصد ، جلوی تنه : 18 درصد ، اندام فوقانی هر یک 9 درصد ، اندام تحتانی هر یک 18 درصد و اندام تناسلی 1 درصد بدن را تشکیل می دهند . در مورد کودکان نیز وضعیت تقریبا به همین گونه است به استثنای اینکه سر و گردن در خردسالان 18 درصد حساب می شود و اندان تحتانی برای خردسالان هر یک 14 درصد محاسبه می شود .

 

3- شدت سوختگی نیز عامل دیگری است که در میزان دیه تاثیر دارد . شدت سوختگی معمولا به سه دسته زیر تقسیم می گردد :

 

  • سوختگی درجه 1 : به صورت قرمزی ، درد ، حساسیت و گرمی محل سوختگی مشخص می شود . 
  • سوختگی درجه 2 : در این نوع سوختگی پوست به رنگ صورتی درآمده و متورم ، مرطوب و دردناک می شود . به لمس حساس است و معمولا تاول می زند . 
  • سوختگی درجه 3 : پوست به صورت سفید یا زرد مایل به قهوه ای درآمده ، درد وجود ندارد و تمامی لایه های پوست و زیر آن شامل عضلات ، استخوان و چربی دچار سوختگی می شوند . پوست ظاهری خشک دارد و ممکن است درد اصلا وجود نداشته باشد که ناشی از سوختن اعصاب ناحیه است . 

4- سوختگی دیه ندارد زیرا صدمه ای است که با قانون دیات تطبیق ندارد (البته شخصا فکر می کنم این مشکل ما است که همه چیز را می خواهیم با استفاده از قانون دیات بدست آوریم) . برای همین به منظور حل مشکل پیش آمده در این زمینه ارش برای آن تعیین می شود . برخلاف آن چیزی که در سایت ها و منابع دیگر گفته می شود ارش فوق توسط کارشناسان خبره پزشکی قانونی صورت می پذیرد و نه توسط قضات دادگستری . جهت تعیین ارش در چنین مواقعی سطح سوختگی به نسبت سطح بدن  ، برای سوختگی های درجه 1 در عدد 0.5 ، برای سوختگی های درجه 2 در عدد 1 ، برای سوختگی های درجه 3 در عدد 1.5 و برای سوختگی های درجه 4 در عدد 2 ضرب خواهد شد . کف دست هر انسان تقریبا 1 درصد مساحت بدنش را تشکیل می دهد . بنابراین برای سوختگی های با وسعت کم ، از اندازه کف دست فرد آسیب دیده (یا پشت دست) برای تعیین درصد سوختگی استفاده می گردد .

 

5- برای فهم بهتر این مطلب موضوع را با یک مثال واقعی شرح می دهم . با دقت محاسبه ارش را مطالعه کنید :

 

  • سوختگی درجه دوم بخش هایی از پشت دست راست و ساعت راست معادل 1/3 پشت دست : 1/3 پشت دست یعنی 1/3 از 1/00 که می شود 1/300 . چون سوختگی از نوع درجه دوم بوده است ضربدر 1 می شود که باز هم می شود 1/300 دیه کامل که معادل 700 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396 است . 
  • سوختگی درجه دوم بخش هایی از پشت دست چپ و ساعد چپ معادل 1/3 پشت دست : درجه سوختگی و مساحت آن مانند مثال بالا است و بنابراین می شود 1/300 دیه کامل که به نرخ سال 1396 برابر است با 700 هزار تومان . 
  • سوختگی درجه دوم بخش هایی از سمت راست گردن معادل 1/8 سطح گردن : در این حالت هم 1/8 ضربدر 9 درصد می شود که معادل 1.125 درصد بدن می شود و چون سوختگی از نوع درجه دوم است ضربدر 1 می گردد که نهایتا 1.125 درصد دیه کامل می شود . مبلغ فوق به نرخ دیه سال 1396 معادل 2 میلیون و 363 هزار و پانصد تومان می شود. 
  • سوختگی درجه دوم بخش هایی از قدام بالای قفسه صدری معادل 1/12 قدام قفسه صدری : قفسه صدری 18 درصد بدن را تشکیل می دهد که ضربدر 1/12 می شود 1.5 درصد بدن . چون سوختگی درجه 2 است ضربدر 1 می شود که نتیجتا 1 درصد دیه کامل تعلق می گیرد که معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان می شود . 
  • سوختگی درجه دوم بخش هایی از صورت و گوش ها معادل 1/10 صورت : در این حالت 1/10 ضربدر 9 درصد می شود 9/1000 سطح بدن . چون سوختگی از درجه 2 است بنابراین همین 9/1000 میزان ارش فوق می شود که به نرخ سال 1396 برابر با 1 میلیون و 890 هزار تومان . 
  • سوختگی درجه دوم بخش هائی از مچ و پای چپ معادل 1/8 پای چپ : پای چپ 18 درصد بدن را تشکیل می دهد که تقسیم بر 8 می شود 2.25 درصد بدن . چون سوختگی از نوع درجه دوم است ضربدر 1 می شود که نهایتا 2.25 درصد دیه کامل ، ارش دارد . این مبلغ در سال 1396 برابر با 4 میلیون و 725 هزار تومان می شود . 
  • سوختگی درجه سوم بخش هایی از سطح پشتی پای راست معادل 1/4 پای راست : اولین تفاوت این سوختگی با سوختگی های قبلی نوع آن است که از نوع درجه سوم است . پای راست 18 درصد بدن است که تقسیم بر 4 برابر با 4.5 درصد می شود . چون سوختگی از نوع درجه سوم است ضربدر 1.5 می شود که برابر 6.75 درصد دیه کامل می گردد . مبلغ فوق به نرخ سال 1396 برابر است با 14 میلیون و 175 هزار تومان .
جدیدتر قدیمی تر