حقوق ازکارافتادگی کلی چقدر است؟

 1- برادرم مددجوی بهزیستی هستند ، با معلولیت ذهنی 70 درصد ،ماهانه 58 هزار تومان حقوق و حدودا ۹۴هزار تومان یارانه می گیرند  . می خواستم بدانم آیا می توانم  برای بیمه تامین اجتماعی که هم بازنشستگی داشته باشد و هم دفترچه درمانی اقدام کیم تا تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قراربگیرد؟  بله باید از طریق بهزیستی اقدام کنید . بهزیستی با توجه به بودجه ای که می گیرد بسیاری از افراد تحت پوشش خود را بیمه خویش فرما از نوع حرف و مشاغل آزاد می کند با نرخ های 12 و 14 و 18 درصد . فرد در این نوع بیمه ها از اکثر پوشش ها مثل خدمات درمانی و بازنشستگی و در بعضی مواقع ازکارافتادگی بهره مند می گردد .


2- بنده تصادف کردم با ماشین و دادگاه رای صادر کرد.من اصلا نفهمیدم چند درصد شد دیه ؟  می خواستم بپرسم چند درصد از مبلغ کل دیه که به من داده می شود برای درآمد دولت و و دادگاه کسر می شود ؟ درصدی کسر نمی شود . منتها پزشکی قانونی و دادگاه ها در تمامی زمینه ها تعرفه هایی دارند که باید پرداخت گردد و زیاد هم نیست .


3- بنده در یه کارگاه ساختمانی کار می کنم البته بدون قرارداد .هفته پیش از روی داربست افتادم دستم کمی مشکل پیدا کرده .اولا می خواهم بدانم هزینه درمان با کارفرما است ؟ دوما زمانی که سر کار نمی روم مرخصی با حقوق محاسبه میشه ؟ هزینه درمان قانونا باید توسط کارفرما پرداخت گردد که معمولا بیمه مسئولیت وی این هزینه ها را پوشش می دهد و اگر بیمه مسئولیت نداشته باشد با خود وی است . زمانی که سرکار نمی روید در صورتیکه بیمه شده تامین اجتماعی باشید برای شما مرخصی استعلاجی محاسبه می شود (با تائید شورای پزشکی تامین اجتماعی) و کمک هزینه ایام بیماری از طرف تامین اجتماعی به شما پرداخت می گردد . اگر بیمه نباشید بستگی به قراردادتان با کارفرما دارد و البته ایشان قانونا مسئولند .


4- اداره مالیات از پدر بنده که بازنشسته تأمین اجتماعی است برگه تائیدیه بازنشستگی می خواهد. آیا برای دریافت این برگه می توانم به نمایندگی ها یاکارگزاری ها مراجعه کنم یا باید به شعبه  اصلی بروم ؟ باید به شعبه اصلی مراجعه کنید .


5- می خواهم بیمه مشاغل آزاد 12 درصد بشوم ، حتما باید جواز کسب داشته باشم ؟ چقدر هر ماه باید پرداخت کنم؟ چند ساله می توانم بازنشست شوم ؟ حقوق بازنشستگی ام چقدره ؟ نه نیازی نیست و خوداظهاری کافی است . شرایط بازنشستگی همانند دیگر بیمه شدگان است و البته حقوق بازنشستگی نیز بر مبنای 2 سال آخر محاسبه می شود . به نرخ امسال باید ماهیانه 116 هزار تومان بپردازید و اگر بخواهید دفترچه درمانی نیز داشته باشید ماهیانه 31 هزار تومان نیز هزینه آن می شود .


6- پدر بنده از کار افتاده کلی غیر ناشی از کار بودند  بود و حداقل مستمری رو دریافت می کرد. ایشون اردیبهشت امسال با 50 سال سن فوت شدن! من و مادرم مستمری بازماندگان رو برقرار کردیم و حدودا همون مقداری که پدرم زنده بودند دریافت می کردیم. اما بنده به تازگی فارغ‌التحصیل شدم و گواهی اشتغال به تحصیلی به سازمان ندادم . به همین جهت سازمان حقوق رو از 1 میلیون و خرده‌ای به 700 هزار تومان تقلیل داد! سوال اولم این هست مگر نباید در هر صورت 100 درصد مستمری به بازمانده پرداخت شود؟ سوال دوم اینکه اگر 100 درصد حقوق شامل ما نمی‌شود نباید لااقل حداقل رو به ما بدهند؟ بله . صدر در صد حقوق باید بین بازماندگان تقسیم می گردد و اگر شرایط نداشت به دیگر اعضا طبق قانون داده شود . بهتر است به شعبه مراجعه و تکلیف گواهی اشتغال را روشن کنید . مبلغ تان را نگه داشته اند . اگر دیگر شرایط ندارید رسما اعلام کنید تا به مادرتان کل مستمری تعلق بگیرد . کمی هم بیشتر می شود چون سهم درمان شما حذف می گردد .


7- با توجه به اینکه بنده با کارگر خود قرارداد داشته و پس از 89 روز ایشان استعفا کردند و بنده هم قبول کردم و بعد از چند روز از استعفای خود گذشتند و دوباره به کار مشغول شدند به مدت 30 روز دیگر و دوباره استعفا داده و بنده هم دوباره موافقت کردم . ایشان شکایت کرده اند و ذکر کرده اند که به زور از من استعفا گرفته و حقوق بیمه و سنوات مرا نمی دهند  ! نظر شما چیست ؟ فرق چندانی نمی کند . به زور استعفا داده باشند یا به اختیار در زمینه دریافت حقوق و مزایا و سنوات و عیدی و ... باید پرداخت فرمائید .

جدیدتر قدیمی تر