عیدی بیمه شدگان اختیاری تامین اجتماعی

 1- یک سوال داشتم در مورد بازنشستگی پدرم . ایشان تقریبا الان 61 سالشان هست و پارسال میتوانستند بازنشسته شوند . اما به علت درخواست بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور مجبور شدند تا امسال و همین الان که 61 ساله هستند سر کار بمانند . شغل ایشان رانندگی پایه یک مینی بوس هست که بصورت پیمانکاری در پالایشگاه مشغول به کار هستند .الان ایشان 29 سال سابقه بیمه دارند که تقریبا 23 سالش سابقه رانندگی هست که جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود و بقیه که مربوط به قبل از شروع رانندگی است مربوط به شغل ایشان در شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که برقکار بوده اند.  می خواستم بدانم که ایشان مشمول بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور هستند یا نه ؟ و اگر هستند فقط 23 سال رانندگی محسوب می شود یا کل 29 سال را محاسبه می کنند ؟ چون باید 4 درصد رو پرداخت کنند و باید 6 سال رو بخرند تا بشود 35 سال یا 12 سال ؟ و اینکه میانگین دوسال آخری که پیمانکار برایشان بیمه رد کرده است و درواقع حقوق اعلامی پیمانکار در سایت بیمه 1800000 هست درصورتیکه دریافتی پدرم 3 میلیون هست ! می خواستم بدانم اگه جزء مشاغل سخت و زیان آور قرار نگرفت و خواستند به صورت عادی بازنشست بشوند با میانگین این مبلغ که 1800000 هست  و 29 سال تمام سابقه ، چه میزان حقوق به ایشان تعلق می گیرد ؟ معمولا رانندگان به جز رانندگان شرکت واحد جزء مشاغل سخت و زیان آور نمی باشند . البته رانندگانی که در محیط های پیمانکاری یا کارگاهی کار می کنند و کارفرما دارند با توجه به نوع کار می توانند جزء این مشاغل محسوب گردند و تشخیص این موضوع با کمیته تشخیص مشاغل سخت و زیان آور اداره کار است . اگر سخت و زیان آور بودن شغل ایشان تائید گردد تنها همان 23 سال محاسبه می گردد و نه بیشتر !  4 درصد حق بیمه بیشتر برای سال هایی است که در این مشاغل مشغول به کار بوده اند ! برای محاسبه مستمری بازنشستگی میانگین 1 روز حقوق براساس حق بیمه پرداختی در 2 سال آخر محاسبه شود و در سنوات مذکور ضرب می گردد بنابراین کمی از 1 میلیون و 800 هزار تومان کمتر می گردد .


2- می خواستم بدانم برای بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور ، آخر سال بهتر است بازنشسته بشویم یا بگذاریم اول سال جدید بازنشسته بشیم ! البته چند روز است که جواب مثبت بازنشستگی کار سخت و زیان آور من تایید شده است فقط میخواستم بدانم تا آخر امسال خوب است بازنشسته بشوم یا اول سال جدید بازنشسته بشم ؟ تفاوت ها جزئی است ولی بهترین ماه ها اسفند ماه و فروردین ماه هستند .


3- آیا عیدی به بازنشستگان بیمه اختیاری تعلق می گیرد ؟ بله . عیدی به تمامی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی تعلق می گیرد.


4- چند سوال از خدمتتان درباره  ترک کار داشتم ! ممنون می شوم اگر وقت کردید جواب بدهید ؟ 


  •  آیا اگر  قبل از تمام شدن ماه محل کار ترک بشود ، کار فرما باید تا روز ترک کار بیمه کارگر را رد کند ؟
  •  سنوات و عیدی طبق حقوق پایه  که برای بیمه رد شده است محاسبه می شود یا حقوق واقعی که به کارگر پرداخت می شود ( حقوق واقعی برای بیمه رد نمی شود!) ؟ 
  • محاسبه مبلغ ماموریت ها به چه صورت است؟ طبق قانون کار همیشه 1/30 حقوق  ماهانه است یا بسته به شرایط ( سختی کار یا کار در مناطق بد آب و هوا و .. قابل تغییر است) ؟ ممنون می شوم اگر جواب بدهید ؟


  •  بله . حق بیمه باید تا روز ترک کار محاسبه شده و در لیست بیمه وارد گردد .
  •  قانونا هر دو باید یکی باشد با این حال مبنا حقوق واقعی است که در قرارداد آمده است و یا در فیش حقوقی قابل رویت است و یا به هر طریقی پرداخت می گردد !
  •  فوق‌العاده ماموریت مبلغی است که در صورتی که کارگر از محل کارگاه اصلی ٥٠ کیلومتر دور شود و یا شب را در مقصد به سر برد، به او پرداخت می‌شود. این مبلغ معادل یک روز حقوق است. بنابراین کارگر به ازای هرروز ماموریت علاوه بر یک روز حقوق معمول، یک روز حقوق ثابت هم به‌عنوان حق ماموریت دریافت می‌کند که نباید از مزد مبنای روزانه کارگر کمتر باشد. ضمنا ربطی به مناطق بد آب و هوا ندارد .

5- ابتدا جا دارد از درج مطالب ارزنده و کاربردی درکانال بیمه جو تشکر کنم . سوالی داشتم درخصوص اینکه چه مواردی درفیش حقوقی ماهیانه مشمول حق بیمه ومالیات می شود ؟ البته من فقط در مورد بیمه می توانم نظر دهم . اما در مورد حق بیمه ، مزایایی که مشمول کسر حق بیمه نیستند به شرح زیر است: بازخرید ایام مرخصی ، هزینه عائله مندی ، هزینه سفر ، فوق العاده ماموریت ، عیدی ، مابه التفاوت کمک هزینه مسکن و خواروبار در ایام بیماری ، حق شیر ، پاداش نهضت سوادآموزی ، حق التضمین (کسر صندوق) ، خسارت اخراج و مزایای پایان کار ، پاداش افزایش تولید . به جز موارد یاد شده از بقیه آیتم ها حق بیمه کسر می گردد .


6- آیا بیمه ای برای جبران خسارات وارده به تجهیزات پزشکی در مطب وجود دارد ؟   بله بیمه مسئولیت پزشکان معمولا یا به صورت پیش فرض یا با پرداخت هزینه اضافی این پوشش را نیز ارائه می کند.


7- ممنون می شوم اگر مقدار دیه بنده رو بگوئید ؟  


  • شکستگی ران پای راست که پلاتین هم گذاشته شده است . 
  •  پارگی جزئی رباط صلیبی ACL 
  • البته  یک زخم که به استخوان ساق پا هم رسیده باشد داشتم و زخم های به گوشت رسید کوچک در پا نیز دارم .

به خاطر تصادف موتورسیکلت که راننده خودرو مقصر بوده است ایجاد شده است . بنده رو شنبه به دادگاه معرفی کرده اند می خواهم اگر میزان دیه ای که تعیین شد با گفته شما مطابقت نداشت اعتراض کنم ؟ شکستگی ران پای راست در صورتیکه به خوبی درمان شود 8 درصد دیه دارد که معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان به نرخ سال 1396 می شود . اگر به خوبی درمان نشود 10 درصد دیه دارد که معادل 21 میلیون تومان می شود . پارگی رباط صلیبی در حالت کامل 8 درصد دیه دارد ولی در حالت جزئی ارش دارد و در نظریه پزشکی قانونی بعد از معاینه و دیدن پرونده پزشکی مشخص می گردد . جراحتی که به استخوان برسد سمحاق نام دارد و 4 درصد دیه دارد که چون در پا است 2 درصد می شود معادل 4 میلیون و 420 هزار تومان! زخم هایی که به گوشت برسند معمولا از نوع دامیه هستند که چون در پا است هر کدام 1 درصد دیه دارد معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان .


8- بنده دارای کارگاه نجاری هستم در کیش . به علت ثابت نبودن کارگرها و اجباری نبودن بیمه در مناطق آزاد بیمه تامین اجتماعی نکردم . ولی لیست بیمه خودم را هم رد نکردم ! حالا با جریمه سنگین روبرو شده ام ! چکار کنم بتوانم تخفیف بگیرم ؟ سوال بعدی اینکه استاد کار نجاری دارم که در یک حادثه در آذرماه پارسال دچار حادثه شد و انگشت دستش رو از دست داد . من کارگاه رو بیمه مسیولیت کردم حکم دادگاه ۵۰ به ۵۰ بود الان شرکت بیمه میگه چون پارسال بیمه شما روی دیه ۱۶۵ میلیون بوده است بر طبق همان محاسبه می کنند وبنده مبلغ ۸ میلیون جداگانه باید پرداخت کنم . حالا می خواستم بدانم شرکت بیمه که بیمه مسئولیت من با ایشان است نباید دیه را کامل پرداخت کند ؟ بهتر است به کمیته بدوی تشخیص مطالبات سازمان در شعبه بیمه مربوطه شکایت کنید و نسبت به عدم شمول پرداخت حق بیمه نسبت به کل یا تعدادی از کارگران تان درخواست دهید . البته می توانید بعد از رای کمیته هر چه که باشد مبلغ را قسطی کنید ! در مورد دوم پرداخت دیه اصطلاحا یوم الادا است و باید به نرخ روز پرداخت گردد که البته خیلی از بیمه ها به انحاء مختلف از زیر آن در می روند ! بهتر است در این زمینه به بیمه مرکزی شکایت کنید !


9- بنده در جایی مشغول به کار هستم و باید خودم رو بیمه اختیاری می کردم ، بنده هم این کار را انجام دادم  و با این شرکت فقط تا پایان امسال قرارداد دارم. حالا سوال من این است که بعد از اتمام قراردادم که دیگه قصد تمدید بیمه ندارم باید چکار کنم ؟ یعنی نتیجه این چندماهی که حق بیمه  رو پرداخت کردم چه می شود ؟ البته اگر شما در جایی مشغول به کار هستید باید بیمه اجباری باشید نه بیمه اختیاری ! شما چه شاغل باشید و چه نباشید می توانید بیمه اختیاری باشید و اهمیتی از این نظر ندارد ! نتیجه خاصی ندارد ، حق بیمه به عنوان سابقه بیمه تان برایتان لحاظ می شود .

جدیدتر قدیمی تر