شرایط بستن قرارداد بیمه اختیاری

 1- شرایط بازنشستگی با بیمه اختیاری در تامین اجتماعی چگونه است و آیا می توان دوران سربازی را به آن اضافه کرد ؟ شرایط بازنشستگی با بیمه اختیاری یا دیگر بیمه های خویش فرما هیچ فرقی با بیمه اجباری ندارد . دوران سربازی را هم در صورتیکه حداقل 2 سال سابقه داشته باشید می توانید خریداری نمائید . به غیر از بیمه کارگران ساختمانی که معمولا با 35 سال سابقه در حالت عادی بازنشسته می شوند بقیه بیمه ها با 30 سال سابقه می توانند بازنشست شوند . البته شرایط بازنشستگی در تامین اجتماعی متاسفانه بسیار متنوع است ولی از حیث نوع بیمه هیچ تفاوتی بین انواع بیمه ها جز مبالغ پرداختی و مواردی که پوشش داده می شود وجود ندارد .


2- شرایط انعقاد قرارداد بیمه اختیاری چیست ؟

  • داشتن 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه 
  • داشتن حداکثر 50 سال سن . در صورتیکه سن شخصی از 50 سال بیشتر باشد به ازاء هر سال بیشتر بودن سن باید 2 سال سابقه بیمه داشته باشد . اگر شخص حداقل 10 سال سابقه بیمه داشته باشد از شمول شرایط سنی بدور است . 

3- شخصی بیمه قالیبافی دارد و بنا بر دلایلی می خواهد این بیمه را به بیمه زنان خانه دارد تامین اجتماعی تغییر دهد . آیا امکان چنین کاری را دارد ؟ بله امکان چنین چیزی وجود دارد . سابقه بیمه شما محفوظ است و در صورت تغییر نوع بیمه از بین نمی رود .


4- برقکاری که به صورت آزاد در حال فعالیت است و می خواهد خود را بیمه تامین اجتماعی کند چه مدارکی نیاز دارد ؟ بهتر است اگر می تواند از بیمه کارگران ساختمانی استفاده کند . کمترین هزینه ممکن را انجام می دهد و بیشترین پوشش های ممکن را دارد . با کارت مهارت فنی و حرفه ای و معرفینامه صنف کارگران ساختمانی به شعبه بیمه مراجعه کند و منتظر بماند تا سهمیه بیمه ارائه گردد . بعد از آمدن سهمیه می تواند خود را بیمه کند و البته وقتی بازرس می آید باید در محل کار ساختمانی حضور داشته باشد .


5- آیا می توان مستقیم از بیمه اختیاری به حرف و مشاغل آزاد و یا از بیمه حرف و مشاغل آزاد به بیمه اختیاری تغییر بیمه داد ؟ بله می توان این کار را کرد ولی زمان می برد . معمولا 3 ماه زمان می برد . می توان حق بیمه یکی از این بیمه ها را نداد تا قرارداد کنسل شود و سپس تغییر بیمه داد .


6- آیا کارگری که از طریق یک کارگاه بیمه شده است ، می تواند از این نوع بیمه اجباری انصراف دهد و حق بیمه را مستقیم از کارفرما بگیرند و خود را بیمه خویش فرما کنند ؟ این کار از نظر قانون کار ایراد دارد . البته اگر بیمه خویش فرما داشته باشد معمولا کارمندان تامین اجتماعی این موضوع را نادیده می گیرند . این کار بیشتر به ضرر خود بیمه شده است . در بیمه اجباری که معمولا باید همان مبلغ پرداخت گردد مزایایی از قبیل پرداخت کمک هزینه ایام بیماری و مقرری ایام بیکاری وجود دارد که معمولا در بیمه های خویش فرما وجود ندارد .


7- تفاوت بیمه خویش فرما با بیمه اختیاری چیست ؟ بیمه خویش فرما اصطلاحی است که بد جا افتاده است . بیمه خویش فرما مجموعه ای از بیمه ها را تشکیل می دهد که شامل بیمه های حرف و مشاغل آزاد ، بیمه اختیاری ، بیمه زنان خانه دار ، بیمه بسیجیان ، بیمه کارفرمایان ، بیمه نظام پزشکی ، بیمه مداحان ، بیمه نظام مهندسی  می شود . معمولا به صورت معادل با بیمه اختیاری در نظر گرفته می شود که البته اشتباه است . 

جدیدتر قدیمی تر