دلایل قطع بیمه بیکاری

 1- دریافت مقرری بیمه بیکاری این روزها به شدت افزایش یافته است . آمارهائی که سازمان تامین اجتماعی به صورت کامل   در این زمینه ارائه نموده است و بنده با دقت مطالعه نموده ام از رشد دریافت این مقرری و البته افزایش میانگین مدت زمان دریافت حکایت دارد . این فرآیند در مجموع نه برای محیط کار ما چندان مطلوب است و نه برای سازمان تامین اجتماعی (با توجه به افزایش هزینه هایی که متحمل می شود) و علل و عوامل آن باید به خوبی بررسی شود . مهمترین دلیل قطعا وضعیت آشفته بازار کار ما است که فرد به راحتی و به دلایل مختلف از کار بیکار شده و نمی تواند به سرعت در جایی دیگر مشغول به کار شود و بنابراین باید در دوران بیکاری و بی پولی با حداقل مقرری بیمه بیکاری زندگی خود را تامین کند . البته علل جزئی دیگری مانند بالا رفتن آگاهی های عمومی کارفرمایان و کارگران نیز در این زمینه بی تاثیر نیست . خودم بارها کارگرانی را دیده ام که در اواخر دوران بیمه پردازی با اینکه می توانسته اند کار کنند ترجیح داده اند گواهی عدم نیاز بگیرند و از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند و در جایی دیگر خود را مشغول کنند تا به اصطلاح این مبلغ از دست شان نرود . در مجموع فعلا قصد ندارم در این زمینه به بررسی دقیق بپردازم و صرفا می خواهم در زمینه بازرسی های بیمه بیکاری ، حضور و غیاب در اداره کار ، قطع مقرری بیمه بیکاری و وصل مجدد آن ، تاخیر هایی که گاه و بیگاه در زمینه پرداخت این مقرری ایجاد می گردد و مسائل مشابه صحبت کنم . پس با ما همراه باشید .


2- یکی از مهمترین موضوعات برای ادامه و یا قطع مقرری بیمه بیکاری بازرسی های دوره ای است که توسط بازرسان تامین اجتماعی در این زمینه انجام می شود . معمولا وقتی مشکل ظاهر می شود که مقرری بیمه بیکاری بیمه شده در زمان مشخص پرداخت نمی گردد و بعد از پیگیری معلوم می شود که به علت مشکل ناشی از بازرسی بیمه ای این مقرری قطع شده است . قطع شدن مقرری بیمه بیکاری به علت بازرسی می تواند موقتی یا دائمی باشد . روندی که به صورت عرفی در شعب تامین اجتماعی جا افتاده است عین است که اگر دو بار به منزل شما مراجعه کنند و شما در منزل حضور نداشته باشید مقرری بیمه بیکاری شما را قطع می کنند . این دو بار معمولا باید پشت سر هم باشد . زمانی که بازرسان می آیند اصلا مشخص نیست و دوره بندی هم ندارد . ممکن است بعد از چند روز ، چند هفته و یا چند ماه مراجعه کنند هر چند در اصل آمدنشان شکی نیست .


3- علت اینکه بازرسی از منزل صورت می پذیرد این است که اطمینان حاصل گردد شما بیکار هستید . البته مشکلی که در این میان وجود دارد این است که اگر بخواهیم دنبال کار بگردیم طبیعی است که باید از خانه خارج شویم ! اگر بخواهیم سفر  کنیم هم باید از خانه خارج شویم ! دلایل زیاد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است بخواهیم از خانه خارج شویم و اصلا بیکار شدن به معنای زندانی شدن در خانه نیست ؟! شاید بهتر باشد تامین اجتماعی راه حل بهتری برای این موضوع پیدا کند با این حال خوب است قبل از غیبت های طولانی مدت به شعبه تامین اجتماعی مربوطه خبر دهیم . مثلا قبل از اینکه بخواهیم به سفر برویم حتما اطلاع دهیم ! همچنین در مواردی دیگر که متوجه شدید بازرس آمده است و شما نبوده اید با مدارکی که مشخص کند در آن زمان کجا تشریف داشته اید به شعبه مراجعه کنید و مشکل را حل کنید . اگر بی تفاوت باشید بعد از 2 بار و بعضی مواقع 1 بار و یا 3 بار عدم حضور قطعا مقرری تان قطع می شود . اگر مشکل در حالت عادی رفع نشد حتما به معاون فنی شعبه و در صورتیکه ایشان نبودند و یا مشکل باز هم حل نشد به ریاست شعبه مراجعه فرمائید .


4- فرهنگ بد مردم ما و قانون گریزی باعث بسیاری از مشکلات در این زمینه شده است . اگر هر کس طبق قانون وقتی مشغول به کار شد به شعب تامین اجتماعی اطلاع می داد این همه مشکل در این زمینه به وجود نمی آمد . توجه داشته باشید که هر نوع فعالیت درآمدزا در صورت اثبات می تواند موجب قطع مقرری بیمه بیکاری شود . حتی اگر شما در منزل به صورت فری لنسر درآمدزایی کنید مثلا برنامه نویس کامپیوتر یا طراح سایت باشید ، ترجمه یا تایپ کنید ، در بورس خرید و فروش کنید و هر فعالیت درآمدزای دیگری نیز داشته باشید مقرری بیمه بیکاری تان قطع می گردد .  اگر مشخص شود در دوره زمانی دریافت مقرری بیمه بیکاری در جایی مشغول به کار بوده اید نه تنها پرداخت مقرری قطع می گردد بلکه باید مبالغی را هم که دریافت کرده اید پس دهید وگرنه مشکل برایتان ایجاد می گردد و ممکن است دفترچه درمانی تان تمدید نگردد یا در هنگام پرداخت مستمری و یا دیگر تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت سازمان به مشکل بربخورید .


5- در صورتیکه فکر می کنید به ناحق در مورد شما قضاوت شده است و شما مشغول به کار نبوده اید بهتر است به شعبه مراجعه کرده و درخواست بازرسی تحقیقی دهید . درخواست بازرسی تحقیقی وقتی انجام می شود که همکاران شعبه اعتقاد داشته باشند که شما در جایی مشغول به کار بوده اید ولی شما در آنجا کار نمی کرده اید و به کاری دیگر مشغول بوده اید . بازرسی های تحقیقی معمولا به صورت 2 نفره یا 3 نفره انجام می گردد . اگر از این طریق به نتیجه نرسیدید و از طریق ریاست و معاوت شعبه هم نتوانستید به نتیجه برسید می توانید به اداره کل تامین اجتماعی استان مراجعه کرده و به قسمت بازرسی آن درخواست دهید . حتی اگر از این طریق هم نتوانستید به نتیجه برسید می توانید به بازرسی مرکزی سازمان تامین اجتماعی در ستاد این سازمان به آدرس خیابان آزادی جنب وزارت کار مراجعه نمائید . اگر در تمامی موارد فوق بعه نتیجه نرسیدید طبق رول معمول دیوان عدالت اداری آخرین جایی است که می توانید مراجعه کنید هر چند در این زمینه ها معمولا به این دیوان کمتر مراجعه می شود و ضمنا در صورت تائید دیوان موضوع دوباره باید از طریق تامین اجتماعی  بررسی گردد و دیوان در این زمینه وارد بحث محتوایی نخواهد شد .


6- معمولا غیر از بازرسی های دوره ای سازمان تامین اجتماعی یک نوع حضور و غیاب دیگر نیز انجام می گردد که محل آن در اداره کار است . این حضور و غیاب به این صورت است که شما در دستگاه حضور و غیاب با استفاده از انگشت تان حضورتان را اعلام می نمائید و دستگاه ضمن تائید حضور شما برگه ای چاپ شده به شما می دهد که نوبت حضور مجدد شما را اعلام کند . گزارش این حضور و غیاب توسط اداره کار به تامین اجتماعی ارسال می گردد و معمولا اگر 2 بار در حضور و غیاب حضور به هم نرسانید و با دلیل موجه هم نتوانید غیبت تان را موجه کنید از این طریق نیز مقرری بیمه بیکاری تان قطع می گردد . اگر به هر دلیلی نتوانستید حضور و غیاب تان را در دستگاه انجام دهید در اولین زمان ممکن به اداره کار مراجعه کرده و حضورتان را ثبت کنید و بعد از آن به کارشناس مربوطه مراجعه کنید و علت تاخیر خود را با دلایل مشخص اعلام کنید ، سعی کنید یک قطعه عکس هم با خودتان ببرید . سعی کنید این اتفاق بیش از 2 بار پشت سر هم برایتان نیفتد .


7- پرداخت مقرری بیمه بیکاری اتفاقی است که به طور همزمان برای تمامی شعب سازمان اتفاق می افتد . بودجه آن جدا از بودجه مستمری های بازنشستگی ، ازکارافتادگی کلی و ازکارافتادگی جزئی است و از محل دیگری پرداخت می گردد . روز مشخصی ندارد و معمولا سعی می گردد که تا 10 ام هر ماه به همه پرداخت گردد . در صورتیکه این اتفاق نیفتاد معمولا تا 15 پرداخت می گردد و در موارد استثنائی تا 20 ام پرداخت می گردد . از 20 طولانی تر نمی شود و هیچ وقت پرداخت آن متوقف نمی شود . به محض اینکه یک روز دیر شد بعضی مواقع چنان جوی ایجاد می شود که باعث نگرانی کسانی می شود که در این زمینه هیچ دغدغه ای ندارند . بعضی مواقع 2 ماه یک بار پرداخت می گردد و بعضی مواقع ماهیانه . اگر ماهی پرداخت نشود و بتوانید ثابت کنید که اشتباه رخ داده است ، مطمئنا در پرداخت بعدی این مبلغ به حساب شما ریخته خواهد شد .

جدیدتر قدیمی تر