مراحل درخواست ازکارافتادگی به تامین اجتماعی

 1-همه ما با بیمه تامین اجتماعی آشنا هستیم . بیمه ای که سالیان زیادی در قالب بیمه های اجباری یا اختیاری یا خویش فرما و یا هر صورت دیگر به آن پرداخت می کنیم تا در روزگار پیری بتوانیم با مستمری بازنشستگی آن زندگی را ادامه دهیم . اما بعضی مواقع مشکلاتی به وجود می آید که نمی توانیم پرداخت حق بیمه مان را ادامه دهیم . این مشکلات از نوع مشکلات مالی نیست بلکه از نوع بیماری و یا حوادثی است که شاید تقصیر چندانی در به وجود آمدن آن نداشته باشیم . در چنین مواقعی باید چه کار کنیم . بهترین کار این است که اگر توانایی ادامه کار برای ما فراهم نیست درخواست ازکارافتادگی به سازمان تامین اجتماعی دهیم .

2-برای اینکه بتوانیم ازکارافتادگی بگیریم باید درخواست مان را به شعبه تامین اجتماعی که آخرین حق بیمه هایمان به آن ریخته شده است بدهیم . دقت کنید که اگر در محل کار حادثه ناشی از کار برای ما رخ داده است باید حتما این موضوع را به شعبه تامین اجتماعی اعلام کنیم زیرا در ازکارافتادگی ما نقش به سزایی دارد . برای حوادث ناشی از کار گزارش بازرس اداره کار که از حادثه پیش آمده تهیه می شود الزامی است . اما چه ناتوانی مان به علت بیماری بوده باشد و چه ناشی از حادثه بوده باشد شعبه فرم 3 برگی ازکارافتادگی را به ما تحویل می دهد تا آن را پر کنیم .

3- فرم ازکارافتادگی را باید پیش پزشک معالج تان ببرید . اگر چندین پزشک داریم باید این فرم را به پزشکی بدهیم که آشنایی و اطلاعات بیشتری در مورد بیماری ما دارد . یعنی سیر پیشرفت بیماری ما را می داند و در اقدام به معالجه آن نقش داشته است . پزشک مربوطه باید ضمن اعلام ازکارافتادگی در فرم های مربوطه ، عنوان و شرح دقیق بیماری و تاریخ شروع بیماری و شدت آن را با دقت ذکر کند . این اطلاعات برای مراحل بعدی بسیار حیاتی است .

4- این فرم را به شعبه تامین اجتماعی تان تحویل دهید و منتظر بمانید . بعد از چند هفته از کمیسیون پزشکی شهرتان با شما تماس گرفته می شود و برای دادن نوبت به کمیسیون پزشکی دعوت می شوید. هنگامیکه به کمیسیون رفتید با شما مصاحبه شده و مدارک شما بررسی می شود و با توجه به نوع بیماری تان به شما نوبت شرکت درجلسات کمیسیون بدوی داده خواهد شد .

5-دقت کنید روزی که در جلسات کمیسیون بدوی شرکت می کنید مدارک و مستندات پزشکی و پرونده های بیمارستانی تان را به همراه داشته باشید . هر چند معمولا در این جلسات معایناتی هم ممکن است صورت پذیرد اما رای کمیسیون مبتنی بر پرونده های درمانی شما می باشد . اگر حادثه ناشی از کار برای شما اتفاق افتاده باشد در صورتیکه بین 10 تا 33 درصد ازکارافتادگی بگیرید می توانید مبلغی به عنوان غرامت از سازمان دریافت کنید . اگر بین 33 تا 66 درصد ازکارافتادگی بگیرید می توانید مستمری ازکارافتادگی جزئی بگیرید و اگر بیش از 66 درصد ازکارافتادگی بگیرید می توانید مستمری ازکارافتادگی کلی بگیرید . در صورتی که مشکل تان ناشی از بیماری بوده باشد باید صرفا بالای 66 درصد ازکارافتادگی بگیرید تا بتوانید مستمری بگیرید .

6-در صورتیکه ازکارافتاده شدید که انشاء الله مستمری به شما تعلق می گیرد . اگر ازکارافتاده نشدید نا امید نشوید . می توانید تا یک ماه از تاریخ ابلاغ رای کمیسیون به رای مربوطه اعتراض کنید . بعد از اعتراض با شما تماس گرفته می شود و به شما برای شرکت در کمیسیون تجدید نظر نوبت داده می شود. این نوبت مجدد باعث می شود که مشکلاتی که ممکن است در کمیسیون بدوی دیده نشده باشد دوباره بررسی گردد و احتمال دارد رای کمیسیون بدوی تغییر کند . در مورد حادثه نیز امکان دارد درصد ازکارافتادگی تان بیشتر گردد .

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آدرس سایت پذیرش و نوبت دهی اینترنتی دی کلینیک ابوریحان

بیماری هایی که شامل ازکارافتادگی می شود؟

حقوق بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر چقدر است ؟

پرداخت هزینه عینک توسط تامین اجتماعی

پایه حقوق وزارت کار برای دیپلم و لیسانس و فوق لیسانس و دکترا در سال 1401 چقدر است ؟

پیگیری کد رهگیری مشاغل سخت و زیان آور با استفاده از شماره ملی

پیگیری اینترنتی ازکارافتادگی در کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی

حقوق ازکارافتادگی 1400

مراحل دریافت هزینه عینک از تامین اجتماعی

مبلغ کمک هزینه عینک در سال 1401

موضوعات

نمایش بیشتر