شرایط بازنشستگی با 20 سال سابقه

 1- باسلام ببخشید که مزاحم وقتتان می شوم . من دارای بیماری ام اس وتحت پوشش بهزیستی می باشم ومدت ده سال سابقه پرداخت بیمه رانندگان دارم . می خواستم بدانم می شود من مازاد بیمه را تاسقف بیست سال واریز کنم وبازنشسته بشوم یا شما شرایط بهتری برای بازنشستگی می توانید بهم بگوئید ؟ نه متاسفانه چنین امکانی وجود ندارد و کلا شرایط هم به سمت سخت تر شدن پیش می رود . یا باد ازکارافتاده کلی شوید و یا باید حداقل 60 سال سن داشته باشید .   


2- من مادرم ۱۰سال بیمه قالی بافی ریخت به حساب . متاسفانه فوت شدند و یک برادر و یک خواهر درخانه داشتم که حقوق مادرم به آنها رسید . خواهرم ازدواج کرد و حالا حقوق به نام برادرم است . من هم ازدواج کردم . این ۵ساله ولی شوهرم مواد می کشه وخیلی اذیتم می کرد و دست بزن دارد . یک سال پیش تقاضای طلاق دادم ولی بارداربودم دادگاه گفت بعدازبدنیا آمدن بچه ! الان پیش خواهرم زندگی می کنم وبچمم بدنیا آمده ۴ماهشه ! پیش شوهرم زندگی نمی کنم الان دوباره تقاضای طلاق دادم  .می خواستم ببینم بعد از طلاق بیمه مادرم تعلق می گیرد به من یا نه ؟ لطفا راهنماییم کنید ! بعد از خدا امیدم به شماست ؟ بله به شما تعلق می گیرد . البته این روزها آنقدر طلاق صوری زیاد شده است که بازرسی های زیادی در این زمینه صورت می پذیرد ولی اگر طلاق واقعی باشد قطعا تعلق می گیرد . 


3- بنده در یک شرکت صنعتی بزرگ مشغول به کارم. ۲۵ سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم . چگونه می توانم خودم را زودتر بازنشست کنم . ممنون می شوم که مرا راهنمایی فرمایید ؟ باتشکرازلطف شما . درضمن بنده چون شغلم کارگری است ودراین مدت ۲۵ سال شنوایی ام به شدت کم شده وخود شرکت هم آزمایش نوار گوش گرفته آیا مزیدی به بازنشستکی زود هنگام می تواند باشد ؟ بازم ممنون می شوم راهنماییم کنید ؟ باید شرایط سنی و بیمه ای مثل 60 سال سن یا 30 سال سابقه را داشته باشید . وگرنه یا باید درخواست ازکارافتادگی دهید که البته با موضوعی که فرمودید ازکارافتاده نمی شوید و یا اینکه از قانون نوسازی صنایع در صورتی که به شرکت شما می خورد استفاده کرده و با 25 سال سابقه بازنشست شوید . 


4- بنده اتباع افغانستانی ام . خودم بیمم رد شده است وکارت دارم ولی دوتا بچه ام یکی کارت واکسن و یکی گواهی تولد دارد . خانمم پاسپورت تمدید نشده دارند . به این ها کارت شناسایی دولت نمی دهد ! به نظر شما اینها را بیمه کنم راهی است کمک کنید  ؟ باید کارت شناسایی داشته باشند . تنها راه همین است .  


5- چند سوال درباره بیمه مشاغل آزاد داشتم ؟ بنده مربی آموزشگاه رانندگی هستم . سوال من این است که من فقط می توانم بیمه مشاغل آزاد بریزم چون ماشین خودم و زیر مجموعه آموزشگاه نیستم و تفاوت بیمه مشاغل آزاد با بیمه 30 درصد یا کارفرمایی بفرمایید از نظر مزایا و بقیه مسائل ؟ نه اختیاری هم می توانید پرداخت کنید اما بهترین کار این است که آموزشگاه برایتان پرداخت کند . در بیمه اجباری یا کارفرمایی مزایای بسیار بیشتری مانند مقرری بیمه بیکاری ، دفترچه درمانی بدون فرانشیز و بدون هزینه ، کمک هزینه ایام بیماری ، ازکارافتادگی و موارد دیگری نیز وجود دارد که در بیمه حرف و مشاغل آزاد وجود ندارد . ضمنا حق بیمه کمتری نیز از طرف شما در مقایسه با بیمه های حرف و مشاغل آزاد و یا اختیاری پرداخت می شود . توصیه می کنم اگر نمی توانید بیمه اجباری شوید ، بیمه اختیاری بهتر است به خصوص اگر متاهل باشید . 


6- من با حقوق بیمه بیکاریم یک پیکان وانت  قسطی خریدم ! گفتم وقتی بیمه تمام شد حداقل خرجی خانه را در بیاورم . ولی چون وانت خریدم بیمه را قطع کردند . می گویند وانت خریدی قطع شده است . من با بیمه ماهی ۷۵۰ تومن قسط وام و کرایه خانه می دادم . من ماهی ۲۰۰هزار تومان کرایه می دهم ! با این وضع دم عید به خانواده ام چه جوابی بدهم .لطفا راهنماییم بفرمایید ؟ بهتر است به بازرسی اداره کل تامین اجتماعی استان تان مراجعه کرده و موضوع را بگوئید . اگر موافقت کردند وانت را به اسم شخص دیگری بزنید . 


7- من آدرسم مشکل داشت ! الان درستش کردم برای بیمه بیکاری چه مدت طول می کشد پول بریزند برایم ؟ 2 ماه طول می کشد بعد از تکمیل مدارک.


8- من الان با سابقه ۶ سال بیمه اجباری کارگری البته کارگاه خانوادگی هستیم ! پدرم کارفرما من و برادرم زیر مجموعه است . الان دارم برجی ۳۳۰ هزار تومان پراخت می کنم خودم . ولی بدلایل شخصی می خواهم جدا بشوم و بیمه اختیاری یا مشاغل بشوم . در کل بیمه بیکاری نیاز پیدا نمی کنم هیچوقت . ولی می خواستم بدانم حق بازنشستگی در آخر چجوری است ! چقدر باهم فرق دارند . اختیاری شنیدم برجی ۲۴۰ تومان هست بازنشستگیش کمتر می دهند چقدر است ؟ توضیحی می دهید؟  بهتر است اگر متاهل هستید و می خواهید بیمه خویش فرما شوید از نوع اختیاری بشوید . ضمنا اگر حق بیمه ثابت آن که الان 249 هزار تومان است بپردازید احتمالا حداقل حقوق را در دوران بازنشستگی پرداخت می کنید اما بهتر است در دوره های زمانی چند ساله حق بیمه تان را به دلخواه افزایش دهید . چون قبلا اجباری بوده اید امکان این کار را دارید و بهتر است در هنگام انعقاد قرارداد این موضوع را بپرسید . متناسب با افزایش حق بیمه تان در 5 سال آخر مستمری تان افزایش می یابد . 


9- من امروز برای حضور غیاب بیمه بیکاری  به اداره کار رفتم . بعد از اینکه وارد شدم بر روی دستگاه کاغذی چسبانده بودند که خراب است . به مسئولش مراجعه کردم گفت شماره تماس و موبایلتان رابدهید . بعد از وارد کردن شماره گفتند دیگر از این به بعد احتیاج به آمدن نیست ! برایتان اس ام اس می آید و طبق آن انجام بدهید . برای من اصلا اس ام اس نیامد . بعد از مراجه به ایشان یک آدرس بهم دادند گفتند بروم به آنجا. می خواستم بدانم مگر قوانین تغییری کرده است ؟ من الان ۴ ماه دارم بیمه بیکاری می گیرم ؟ تا آنجائی که من می دانم قوانین تغییر خاصی نکرده است . این موضوع را برای اولین بار از شما می شنوم . 

جدیدتر قدیمی تر