انتقال سابقه نیروهای مسلح به تامین اجتماعی

 1- غرض از مزاحمت ! بنده شهریور ماه 1387 بنا به رای کمسیون انظباطی 121 و 122 ناجا معاف از خدمت ( بازخرید) شدم  . با توجه به رای دادگاه حکم بر برائت و دیوان عدالت اداری هم جواب شکایت بنده را نداد . در هر حال با توجه به تسویه حساب از ناجا وهمچنین انتقال بیمه به تامین اجتماعی و پرداخت تفاوت آن با توجه به جلسه علنی اردیبهشت ماه  96 یا مصوبه مجلس پرسنلی که بالای 15 سال خدمت می توانند شامل بازنشستگی شوند می توانم جهت استفاده از بازنشستگی نیروهای مسلح خدمات درمانی استفاده کنم ! لازم  بذکر است حدود ده سال هم سابقه پرداخت در صندوق تامین اجتماعی را دارم که جمعا می شود 25 سال سابقه ! اگر می توانم خواهشمند است راهنمایی فرمایید واز کجا باید شروع کنم جهت استفاده از صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح وانتقال مجدد سوابق بیمه ! ممنون می شوم ؟ بله می توانید بازنشسته شوید . البته پیشنهاد می کنم با تقبل هزینه ، سابقه تامین اجتماعی تان را به نیروهای مسلح منتقل نمائید . سپس با 25 سال سابقه بازنشست شوید . ابتدا تقاضای انتقال سوابق را به نیروی انتظامی بدهید . 


2- یکی از دوستان متاسفانه بنده خدایی را به مدت 4 ماه بیمه کرده ولی معاینه پزشکی نکرده و بعد 9 ماه اخراج ازکار ادعای از کارافتادگی به دلیل دیالیز کرده که ظاهرا در دوره کارکرد پیش این دوستمان هم دیالیز می کرده است . خواستم بدانم البته اگه امکانش باشه که این دوستم جریمه شاملش خواهد شد یا نه ؟ نه نمی شود . این بیماری بعید است به خاظر مشکلات کاری برایش به وجود آمده باشد و بنابراین جریمه ای در کار نیست . تنها زمانی مشکل پیش می آید که احتمال بدهند ایشان پیش شما کار نمی کرده و صرفا به صورت صوری برایش حق بیمه رد می شده است . در آن صورت لیست رد شده و احتمال جریمه شدن هم وجود دارد . 


3- بنده در یک شرکت بدون قرارداد بالاجبار شروع به کار کردم . در روز پانزدهم درحین کار دچار حادثه سقوط از ارتفاع شدم.

اداره کار شکایت کردم با خواسته های زیر:


  1. حقوق معوقه
  2. بیمه ایام استراحت پزشکی؟
  3. هزینه های پزشکی؟
  4. حقوق و بیمه پس از ایام استراحت پزشکی
  5. دیه ناشی از حادثه
  6. بازگشت به کار
  7. ازکارافتادگی ناشی از حادثه حین کار


که هیات تشخیص رای مطلوبی نداد یعنی سابقه کار ، مدرک تحصیلی ، تخصص و سمت بنده را آنجا نادیده گرفت و حقوقم را مطابق حداقل های اداره کار تعیین کرد و راجع به بازگشت به کار هم کارفرما عدم نیاز کرده و بنده اعتراض گذاشتم .رفتم هیات حل اختلاف آنجا حقوقم را مبنا 2300000 زدند اما راجع به بازگشت به کار بازم حرف کارفرما را تایید کردند (رای هیات هنوز مکتوب نشده است). الان می خواستم بدانم با وجودی که قرارداد کار ندارم و کارفرمایم در ایام استراحت پزشکی بنده رو اخراج کرده آیا حقی در این رابطه دارم؟ چون الان نامه از کار افتادگی کلی هم گرفتم اما چون گزارش حادثه را رد نکردند برای بیمه،بیمه هم معرفی نامه نمی دهد که کمیسیون تشکیل بدهند. بخش دیه هم شکایت کردم دادسرا کارهای پزشکی قانونی ام تمام شد و سه بار تا حالا جلب صادر شده که در هیچ جلسه ای نیامدند اما  یک وکیل گذاشته رو پرونده . الان تقریبا ۵ ماه می گذرد از حادثه و من توان امرار معاش نداشتم . شغلم کارشناس اجرایی مکانیکال بود . می خواستم بدانم با توجه به وضعیت نامساعد مالی که داشتم و نتوانستم برای تشخیص آسیب هایم به پزشک مراجعه کنم بعدا اگر صدماتی که بهم وارد شده را مجددا مراجعه کنم بهش رسیدگی‌می شود یعنی بعد از دریافت دیه (شکستگی مهره اول و دوم ستون فقرات که با کاهش ارتفاع مهره معیوب جوش خورده) ؟ هزینه های پزشکی و درمانی را کارفرما باید بدهد ؟ ضمنا کارفرما بیمه مسوولیت مدنی دارد برای تشکیل پرونده هم داده اما برای اذیت کردن من پیگیر کارهایم نیستند . پیشاپیش از محبتتون ممنونم ؟! چه برای دیه و چه برای تامین اجتماعی گذشت زمان مهم نیست ولی زیاد طولش ندهید . گزارش بازرس کار را بگیرید چون طول بکشد دیگر نمی دهند . اگر ایشان بیمه مسئولیت مدنی دارد می تواند برای پرداخت هزینه های درمان و دیه شما از آن استفاده کند . 


4- بنده با 55 سال سن و پرداخت 16 سال حق بیمه می توانم بازنشسته شوم . نوع بیمه در طول این مدت متفاوت بوده است. اما همه در تأمین اجتماعی است ؟ اگر آقا باشید باید 60 سال سن داشته باشید ولی اگر خانم باشید می توانید . البته به نظر من حداقل 20 سال سابقه را پر کنید و گرنه مستمری تان خیلی کم خواهد شد . 


5-  من 13 سال بیمه دارم . 5 سال هم بهزیستی از اداره تامین اجتماعی خریداری می کند ! چون به خاطر اینکه ازنظر شنوا یی مددجو هستم ولی جز بیماران نادر هم هستم ! آیا با پرداخت 2 سال که جمع آنها می شود 20سال با 44 سال سن می توانم بازنشست شوم ؟ نه نمی توانید . حداقل باید 30 سال سابقه داشته باشید یا 60 سال سن . تنها در صورتی با 20 سال سابقه بازنشست می شوید که در بخش دولتی یا نهادهای عمومی غیر دولتی مشغول به کار باشید . 


6- با سلام و خسته نباشید ! خانمی هستم ۳۲ ساله ! سه ساله بیمه قالی بافی هستم . الان  درد دست شدید و به گرفتگی کانال مچ دست گرفتار شدم که باید دستم را عمل کنم . می خواستم بدانم می توانم استعلاجی موقع بیکاری بگیرم ممنون ؟ در بیمه قالیبافی امکان استفاده از کمک هزینه ایام بیماری وجود ندارد . 


7- من مشکل زیادی دارم ولی درحال حاضر می خواهم بدانم ایا امکان اینکه شما چقدر می توانید بنده را راهنمایی کنید  ؟! اینجانب ۲ برادر معلول دارم که از سالهای ۱۳۶۱ لغایت ۱۳۷۸ کار کردند وبعد از آن کارخانه تعطیل وجمع شد بطور کامل  واین بچه ها چون نمی دانستند که باید به وزارت کار مراجعه کنند وبیمه بیکاری بگیرند ولی چون بیسواد ومعلول ذهنی بودند حقشان ضایع شد وحق ۳ سال سابقه بیمه بیکاری آنها ضایع شد  وتا الان بیکار می باشند . دیگر قادر به کارکردن نبوده اند  آیا امکان اینکه من بتوانم ۳ سال حق سابقه بیمه از سال ۱۳۷۸ لغایت ۱۳۸۱ را مطرح کنم وبه دیوان عدالت بدهم هست یاخیر  ؟ چون خود وزارت کار گفت اگر دیوان رای دهد ما اجرا می کنیم  ولی چرا سابقه بیمه بیکاری که حقشان بوده ولی آنها بعلت معلولیت نتوانستند استفاده کنند به این شرح است که کل سوابق کار انها که درحدود ۱۷ سال است تایید شده است واگر ۳ سال هم سابقه بیمه بیکاری به آنها تعلق گیرد که حق واقعی انها بوده آنها با ۲۰ سال سابقه سخت وزیان آور بازنشسته می شوند . در صورتی که درحال حاضر با بخشنامه ۶۵ مصوب مجلس بازنشسته حداقل حقوق بیمه پردازی بازنشسته شده اند  و مشکلات دیگری هست که اگر خواستید مطرح میکنم ودر آخر بگویم که بطور کلی‌ به دیوان عدالت دادخواست داه ام نه برای فقط این موضوع بلکه نسبت به رای هیات حل اختلاف کار ! ببخشید‌ من مزاحم شما شدم ولازم است بگویم که استشهاد مهر مسجد هم گرفته ام که آنها در طول این سالها بیکار ومعلول هستند .  متشکرم  اگر واقعا راهی هست که این ۳ سال زنده شود بگویید وگرنه حق دستمزد انها که کار کرده اند ضایع میشود  متشکرم ؟ نه دیگر نمی توانید از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنید  زمان مشخصی برای شکایت دارد و خیلی دیر شده است حتی اگر به دیوان عدالت اداری شکایت کید . بهتر است حداقل 1 سال جایی کار کنند تا بعد از بیکاری مجدد بتوانند از تمام سوابق بیمه ای شان برای گرفتن مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند . 


8- آقا من شش ماهه سربازیم تمام شده است . می شود بخرم بیمه سربازیم را ؟  البته دیدم در سایت که دو سال سابقه می خواهد ولی آیا هیچ راهی نیست  ؟ چون نیاز شدید دارم برای ثبت شرکت و اخذ گرید ؟ 2 سال سابقه را می خواهد . هیچ راهی ندارد . 


9- سوالی داشتم لطفا اگر امکان دارد جواب بدهید ممنون می شوم . در چه صورتی همسرم می تواند حقوقش را  در زمان حیاتش به نام من بزند اصلا امکان چنین کاری هست ؟ چنین چیزی صرفا برای بیمه های عمر امکانپذیر است و در بیمه های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی چنین کاری امکانپذیر نیست . 

جدیدتر قدیمی تر