آیا نانوایی جزء مشاغل سخت محسوب می شود؟

 1- بنده برج ۴ ضربه ای به سرم خرد و کل ماه ۴ بهم مرخصی بدون حقوق دادند . ولی چون بیمه کمی برایمان رد می شد و من هم ۱۴ روز گواهی داشتم برای دریافتش به بیمه نرفتم. و درماههای دیگر هم به همین منوال مجبور بودم از مرخصی هامی استفاده کنم و یا بدون حقوق رد کنم تا اینکه برج ۷ مرخصی بدون حقوق برداشتند و من هم که دیگر مرخصی نداشتم چون می بایست در سیستم رد می کردیم و از طرف سیستم ثبت نمی شد همه را غیبت زدند .ماه ۷ حدود ۸۰۰ هزار تومان از حقوقم برای ۱۵ ساعت کسر شد و ماه های ۸ و ۹ هرکدام ۱/۲۰۰ و ماه ۱۰ بدهکارم شدم و هیچ یک از ماموریت هایی که رفته بودم بهم پرداخت نکردند .بنظر شما من باید چکار کنم ؟ بازم از کرج با این همه هزینه بروم سرکار و هیچی حقوق نگیرم .باور کنید دیگر شرکتم حتی برای یکماه بعد از استعفا نمی توانم تحمل کنم و حالم بد میشه .لطفا منو راهنمایی بفرمایید ؟  فیش جالبی بود ! چند مدتی بود این مدلی ندیده بودم . بهتر بود برای دریافت کمک هزینه بیماری همان اول به بیمه مراجعه می کردید . هر چند به علت پرداخت کم حق بیمه مبلغ آنچنانی به شما داده نمی شد ولی حداقل تمامی دوران استراحت برایتان سابقه بیمه حساب می شد . این را داشته باشید برای دفعه بعد که این اتفاق برایتان بیفتد . شرکت تان باید در صورت نداشتن مرخصی و عدم امکان کار در بعضی از روزها قراردادتان را به پاره وقت تغییر می داد و مطابق کارکردتان حقوق می داد تا وضعیت تان بهبود یابد . الان چون در این چند ماه کارکرد داشته اید دیگر نمی توانید از تامین اجتماعی چیزی بگیرید . شما باید به اداره کار شکایت کنید و درخواست سنوات ، عیدی و از همه مهم تر حقوق به تناسب کارکردتان را داشته باشید . البته اگر شرکت وکیل خوب داشته باشد هر چند حق تان است ولی به سختی هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار به نفع شما رای بدهند . 


2- سلام ! ۲۰سال پیش در یک نانوایی کار کردم . بیمه بودم و پول سختی کار اگر شکایت کنم قانونی هست که کارفرما پرداخت کند ؟ نه متاسفانه ! به نتیجه نمی رسید . اما اگر شاطر بوده اید جزء مشاغل سخت و زیان آور حساب می شدید اگر به عنوان شاطر حق بیمه تان رد می شده است و 4 درصد حق بیمه اضافه نیز پرداخت شده باشد . 


3- بنده در یک پروژه با شرکتی همکاری می کردم و قرارداد بنده به صورت ساعتی تنظیم شده بود . در متن قرارداد  ذکر شده که کلیه مزایا وبیمه و سایر کسورات از رقم دستمزد ساعتی کسر خواهد شد . مدت قرا‌داد بنده ۵ ماه و ۲۳ روز بود که به تاریخ ۳۰ اسفند ۹۵ منتهی می شد . می خواستم ببینم چنین قرا‌ردادی صحیح است و بنده نمی توانم عیدی و سنوات درخواست کنم ؟ چون فقط رقم دستمزد ساعتی برای بنده بعد از کسر مالیات واریز شده است . عیدی و پاداش کارگرانی که به صورت ساعتی کار می کنند بر چه مبنایی محاسبه می گردد ؟ در مورد کارکنان ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر می باشد برای محاسبه عیدی و پاداش ، میانگین حقوق 3 ماه آخر خدمت آنان مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت . طبق این ماده عرض کردم خدمتتان ؟ نه عیدی و سنوات و بیمه به شما تعلق می گیرد . بابت بیمه باید 7 درصد از دستمزد شما کسر گردد و 23 درصد توسط کارفرما پرداخت گردد . عیدی و پاداش کارگران ساعتی مانند دیگر کارکنان است و تفاوتی ندارد . بله میانگین 3 ماه آخر برای عیدی و سنوات مورد استفاده قرار می گیرد . 


4- من حدود ۴۰ روز  کار کردم بدون قرارداد کار برای کارفرما و چند مشکل دارم:


  1. با اینکه اول کار توافق کرده بودم با ایشان درمورد ساعت کار بعد از ۱ماه اضافه کارم را نداد . 
  2. پایه حقوقم ۲میلیون صحبت کردیم ولی کارفرما  حق بیمه من را بر اساس حقوق ۱میلیونی رد کرده است .
  3. در کارگاه کارفرما کفش ایمنی نداد . آهن افتاد روی پایم و انگشت پایم شکست . عملش کردم و پین گذاشتم . با اینکه  در مرخصی استعلاجی هستم کارفرما گفت دیگه نیا سر کار . الان هم می خواستم شکایت کنم . می توانم حق و حقوقم شامل عیدی ، سنوات و حقوق دوران استعلاجیم را بگیرم ؟ 
  • بابت اضافه کار باید با مدارک حضور و غیاب به اداره کار شکایت کنید . اگر مدارک حضور و غیاب نداشته باشید تنها با تقبل هزینه می توانید تقاضای بررسی کارشناس کنید .
  • بابت ادعایتان باید مدرک داشته باشید وگرنه در اداره کار به نتیجه نمی رسید . 
  • بابت استعلاجی می توانید با گواهی استعلاجی به شعبه تامین اجتماعی تان مراجعه کنید . با تائید شورای پزشکی تامین اجتماعی ، کمک هزینه بیماری به شما تعلق می گیرد . بابت حادثه باید درخواست دیه از بیمه مسئولیت کارفرما داشته باشید . بابت عیدی و سنوات نیز به هیات تشخیص اداره کار شکایت کنید . 

5- آیا برای دریافت حکم اداره کار (تشخیص و حل اختلاف) محدودیت زمانی وجود دارد. یعنی مثلا من ۱۰.۱۹ جلسه داشتم گفتند سه هفته بعد بیایید رای را بگیرید ! من هنوز نرفتم بگیرم . من می توانم مثلا اواسط برج ۱۲ یا حتی سال بعد برم حکم را بگیرم و آن مهلت ۱۵ روز برای اعتراض همچنان پابرجا خواهد بود در هر حال ؟ قصدم این است تا می توانم زمان بخرم برای اعتراض احتمالی . ممنون از راهنماییهای صادقانه و مفید شما. به امید خدا بعد از دریافت حکم لازمه شما رو ببینم تا ببینیم چکار می شود کرد ؟ نه چنین چیزی نیست و معمولا 2 بار به شما اعلام می گردد بیائید رای را بگیرید و اگر نروید زمان اعتراض از بین می رود . بعضی مواقع همان 1 بار گفته می شود . بهتر است بروید رای را بگیرید و در زمان مقرر به آن اعتراض بزنید . 


6- از آتش نشانی بندر امام مزاحمتان می شوم ! ببخشید در روز استراحت مزاحمتان می شوم ! ما هر سال سنواتی که می گیریم فقط شامل حقوق پایه هست ! آیا این طریق پرداخت درست است ؟ آیا علاوه بر پایه ثابت باید مزایای دیگری هم همراهش باشه ؟ نه . همن حقوق مبنا در نظر گرفته می شود . 


7- سوالی دارم . اگر کارگری که بنده باشم و فاقد قرارداد کار و بیمه باشم با کارفرما و حقوقم را به من نداده باشند و ممانعت کنند . حدودا دو ماه کار کرده باشم ؟ با مراجعه به اداره کار؛ می توانم حق و حقوقم را دریافت کنم ؟ آیا جریمه می شود کارفرما ؟ یا به من حقوق تعلق می گیرد ؟ اگر مدارکی داشته باشید که نشان دهد در آن محل کار کرده اید و این موضوع برای هیات تشخیص اداره کار ثابت گردد می توانید به حق و حقوق تان برسید . اگر در مورد بیمه تامین اجتماعی هم شکایت کنید و رای بگیرید ایشان قطعا از طرف تامین اجتماعی جریمه می شوند ولی بابت موراد دیگر نه ! بله به شما حقوق تعلق می گیرد . 


8-  اینجانب به صورت کارگاه متمرکز می خواهم شروع به کارکنم ولی درموردبیمه بافندگان مشکل اساسی دارم که واقعا" برای من غیرممکن است که بتوانم آنها رابیمه کارفرمایی کنم یعنی به صرفه نیست ! ولی می توانم دراین خصوص  اشتغال زایی قابل توجهی داشته باشم . دراین خصوص حقیر را راهنمایی کنید . باتشکراززحمات ؟! بهتر است از طریق اتحادیه فرش و گلیم شهرتان پیگیری کنید تا همه شان بیمه خویش فرما از نوع قالیبافی شوند . 


9- ما یک موسسه فیلم سازی ویدئویی هستیم که از اداره ارشاد مجوز داریم . می خواستم بدانم اگر بخواهیم سه نفر رو از این طریق بیمه کنیم آیا شامل تخفیف هم می شویم ؟ به خاطر فرهنگی و هنری بودن موسسه می پرسم ؟ جزء هیچکدام از موسسات و کارگاه هایی که شامل تخفیف می شود نیست متاسفانه !  

جدیدتر قدیمی تر